Bukefalos 28 år!

Frågor om film & musikredigering!

BusBarro

Trådstartare
Jag har massvis med filmer jag skulle vilja redigera. Vilket program använder man för att klippa och klistra?
Jag har Windows Movie Maker och det är bra men vill ha något annat för att göra ännu roligare saker.
När man lägger in klipp i det programmet, kan man klippa ut just "den" biten man vill ha och hur gör man det?

Sen lite om musikredigering. Hur klipper man i låtar och mixar ihop dom? Vilket program?

Alla tips är mer än välkomna! :D

MVH Frida
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Det enklaste är just windows movie maker sedan finns det ju en del andra som är bättre men både kostar och kan svara svårt att förstå.

Till musikprogram rek jag Audacity http://audacity.sourceforge.net
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Tack för hjälpen!

En fråga till, när jag kör Movie Maker så händer det var 30:e sekund att det kommer upp en ruta där ser står: Windows Movie Maker har stött på ett problem och måste avslutas. Därmed stängs programmet och mitt arbete sparas inte. Varför händer detta hela tiden?
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

adobe after effects eller adobe premiere är de jag brukar använda...

after effects är väl ... lite enklare att arbeta med.... *host*
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Har kört både after effect och premiere, är inte så lätta utan man sätta sig in rätt så mycket samt att det är väldigt dyra programvaror.


BusBarro: låter som ett bugfel och hur man fixar det vet jag inte men kolla in Microsofts hemsida www.microsoft.se
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Sony Vegas 6.0 säger jag bara för att sätta ihop en film...

/Jonas
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Okej, tack!

En grej till. Jag brände ut filmen på en DVD skiva igår, men det står Error när jag sätter in den i min DVD. Vad har jag gjort för fel?
Det är till en redovisning i skolan...
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

För att spela upp en film i DVD så är det två sätt (Finns de som klarar xvid och divx) men det är ett godkännande av MPEG eller göra om det till VOB filer.

Har du version 7 av Nero så följer det med Nero Vision som klarar det.
 
Sv: Frågor om film & musikredigering!

Det absolut bästa programmet för att redigera film är Adobe Premiere. Jag har hållt en massa kurser och de flesta som kan använda datorer (dvs har en aning om cut-and-paste etc.) lär sig snabbt. Till skillnad från Windows Movie Maker etc kan man göra det mesta man behöver utan krångliga omvägar. Har haft studenter som redigerat i Premiere och sen fått filmerna sålda till SVT!
Brukar säga att det du inte kan göra i Premiere (eventuella specialeffekter) bör du heller inte göra för det förstör filmen mer än det hjälper. (finns också saker man KAN göra i Premiere, men inte BÖR göra)

För ljudredigering brukar jag använda en kombination av gratisprogrammet Audacity och Cool Edit Pro. Fördelen med Audacity är att det är gratis och lättanvänt, men tyvärr finns det begränsningar tex att man inte kan "lyssna långsamt" för att höra EXAKT var man ska klippa. Med Cool Edit kan man göra det mesta, men det ser mer ut som en analog redigering (såna jag lekte med för 10-15 år sedan) och kan därför vara svårt för nån som inte minns den tiden.
En kombination av dessa program som man kan klippa och klistra emellan brukar funka bra för de flesta.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
580
Senast: swemale
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp