Frågor om linser.

Ni som har brytningsfel. Jag har på ett öga bara så har två olika sorters linser. Detta då för brytningsfelet. Men ni har fått såna linser som ändå inte funkat?
 
Ni som har brytningsfel. Jag har på ett öga bara så har två olika sorters linser. Detta då för brytningsfelet. Men ni har fått såna linser som ändå inte funkat?
Inte fullt ut men inget jag märker eller tänker på dagligdags. Märker det bara dom få gånger jag använder mina glasögon.

Här en bra bild som illustrerar hur jag ser på omvärlden, jag får bilden uppe till höger.

29824

Illustration över hur avbildningsfel yttrar sig vid astigmatism. Övre vänstra bilden är den ideala avbildningen. De två nedre bilderna visar resultatet då den horisontella komponenten fokuserats skarpt (till vänster) och då den vertikala komponenten fokuserats skarpt (till höger). Överst till höger visas att en kompromiss kan nås genom att fokusera båda komponenterna ungefär lika illa.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ni som har brytningsfel. Jag har på ett öga bara så har två olika sorters linser. Detta då för brytningsfelet. Men ni har fått såna linser som ändå inte funkat?
Jag har astigmatism, det är nästan bara det som är mitt synfel (pyttelite översynt också). Har såna linser som ska hamna rätt. Mitt problem är ju dock att de inte känns bra, jag ser jättebra med dem (minst lika bra som med glasögon). Mitt högra öga har lite oregelbunden form och där vill linsen liksom fastna på trekvart och hamnar inte rätt. Så ibland får jag liksom ruska till med fingret, men det blir säkert mer så pga att det blir torrt också..?
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ni som verkar insatta i det här med linsvätska ( @TinyWiny ). Jag fick med en som heter Extend. Vad skulle ni säga om den? Jag har gärna en sort som håller ögonen återfuktade om möjligt :)
 
Ni som verkar insatta i det här med linsvätska ( @TinyWiny ). Jag fick med en som heter Extend. Vad skulle ni säga om den? Jag har gärna en sort som håller ögonen återfuktade om möjligt :)
Jag är inte särskilt insatt egentligen men det jag kan googla mig till är att den innehåller konserveringsmedel vilket kan ge torra ögon. När jag googlade runt själv för drygt en månad sedan i jakt på att få linserna att fungera var just Gelone linsvätska den jag fastnade för då den inte innehåller konserveringsmedel och innehåller natriumhyaluronat, dvs. ett kroppseget ämne som smörjer ögon och leder. Den hade dessutom fått bra omdöme och en bekant som har sjögrens syndrom hade fått den rekommenderad och har använt den med bra resultat i flera år. För mig kändes det som en bra förutsättning för att den skulle fungera även för mig och det gjorde den.

Såhär står det om Gelone
Gelone linsvätska 360 ml
Långvarig, mild komfort

Gelone är en linsvätska som ger dina linser en hög komfort, genom att markant öka återfuktningen av linserna. De fuktgivande ingredienserna är milda för dina ögon för att inte orsaka någon irritation. Substansen i Gelone linsvätska innehåller natriumhyaluronat. Ett ämne som är biokompatibelt med människokroppen. Du har det redan naturligt i leder, ögonen och hudvävnad. Gelone linsvätska kommer även i två olika ekonomiförpackningar om 2x360 ml och en större om 3x360 ml.



Goda kännetecken för hyaluronsyra:
  • Det kan binda 1,000 gånger mer vatten än sin egen vikt, vilket gör att den ger utmärkt med fukt
  • Anti-inflammatorisk
  • Antibakteriell och antivirus effekt
  • Förbättrar läkningen av huden och minskar synligheten av ärr (vanligt inom plastikkirurgi)
Passar alla linser

Gelone linsvätska passar alla typer av mjuka kontaktlinser, även linser av silikonhydrogel och färgade linser.



Antibakteriell linsbehållare

Gelone linsvätska kommer tillsammans med ett antibakteriellt linsetui, som är behandlat med silverjoner på insidan av behållaren, detta tar bort alla bakterieavlagringar på linserna. Under användning av linser samlas det naturligt bakterier. Linsvätskan tar bort alla bakterier och silverjonerna motverkar att de lagras på linserna.
 
För mig är linser världens bästa uppfinning, jag avskyr glasögon och har aldrig vant mig ordentligt trots att jag haft glasögon i 40 år. Jag upplever också att jag ser mycket bättre med linserna men det kan ha att göra med min inställning till dem och jag bara har glasögon hemma.

Har månadslinser vilket har fungerat bra i flera årtionden. De senaste åren har ögonen blivit lite torrare och jag använder ögondroppar vid behov. För mig skulle det vara en katastrof att inte kunna ha linser eftersom jag tycker så illa om glasögonen.
Samma här, får panikångest när jag någon gång måste ha linser pga ögoninflammation...

Det här med torra ögon/linser upplever jag är rätt stor skillnad beroende på vilken sort man använder. Jag kollar alltid att det är hög vätskehalt i dem jag använder, då funkar det bra för mig.
 
Skillnaden för mig blev enorm när jag bytte linsvätska! Från att inte kunna få ut linserna alternativt känna av dem hela tiden till att inte känna av dem alls och få ut dem med en strykning i ögat.
Har du testat biofinity? Alltså originalet? De är absolut bäst av de jag har provat.

En droppe hylo-gel i ögat innan insättning har jag läst har varit lösningen för endel också. Ett annat tips är att röra linsen lite fram och tillbaka efter insättningen med fingret, det kan också göra skillnad.

Vart köper du den linsvätskan? Har försökt googla men utan resultat.
Edit. Hittade när jag sökte på Gelone istället :p
 
Uppdaterar tråden tänkte jag. Fortsatte se sämre med linserna så gick till optikern som gav mig en annan linsvätska och tog en koll på hur linserna satt m.m. Tydligen är det mycket protein i mina ögon som gör linsen suddig när det släpper (så ser bättre utan linser :p). Det hjälpte liiiite med nya linsvätskan då den rengör lite bättre men jag har varit tillbaka idag och ska få testa en annan sorts linser. Dessa hade silikon i sig och det samlade tydligen upp proteinet mer än andra sorten som är silikonfri. Så får se om nästa lins är bättre. Detta är månadslinser. Som sista alternativ får jag testa endagslinser.
 
Jag har hittat en annan linsvätska med hyaluronsyra, Copervision Hy-Care. Så samma företag som är bakom Biofinitylinserna.
 
Har använt linser så gott som dagligen i mer än 12 år. Har tvåveckorslinsen acuvue oasys. Den bästa som finns enligt de optiker jag haft. Normalt är det skönare med än utan linser. Ibland har ögonen varit lite torra och då har de skavt. Men med Gelone linsvätska samt droppar av samma märke har det inte hänt på väldigt länge.

Finns många fördelar med linser så jag är glad så länge det fungerar för mina ögon. Jag ser minst lika bra med linser som med glasögon.
 
Bumpar denna tråd då jag är på jakt efter nya linser. Jag har nu stött på problemet att de linser jag är intresserad av inte finns med samma baskurva som mina gamla.
Måste man gå till en optiker varje gång man ska testa nya linser för att fråga vilken kurva man ska ha på just dom linserna? Har en optiker koll på alla linser då som finns och kan svara på det?
Om inte, olika produkter av samma märke har ju inte heller samma baskurva så hur ska man veta vad man ska ha?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 427
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 429
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: ekra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp