Frågor om omplacering

falukorw

Trådstartare
Imorgon kommer några och tittar på min foderhane som ska omplaceras. Innan jag placerar ut honom vill båda parter ha en prövotid. Hur lång bör denna vara tycker ni?
Känns lite sådär att bara lämna ut en hund till vilt främmande personer, finns något kontrakt man kan använda? Kan man skriva eget? Gills det i sånt fall juridiskt från SKK?
Om något händer hunden under tiden den är ute på prov, vem bör stå för ev. veterinär kostnad då?
Vem ska betala hundens foder under tiden den är ute på prövotid?

Kommer säkert på någon mer fråga... Ska ringa till SKK imorgon och höra vad de säger iaf.
 
Sv: Frågor om omplacering

Vet inte om det finns färdiga kontrakt men rent spontant så känner jag att du som ägare av hunden står för eventuella veterinärkostnader och de som eventuellt ska köpa hunden står för "driftskostnader" som mat, ben mm. Efter 1-2 månader tycker jag att man har en ganska bra uppfattning om hur en vuxen hund fungerar i ens vardag.
Men som sagt, det här är bara vad jag tycker:)
 
Sv: Frågor om omplacering

Ni bör ju skriva någon form av låneavtal i första hand, för att senare om det känns rätt för alla parter skriva foderkontrakt.

Jag kan tycka att max en månads lånetid, de står för foder + löpande kostnader och ev. sjukdomar/skador tas av försäkringen och att ni delar på självrisken.
 
Sv: Frågor om omplacering

Tack för era svar!
Visst finns det ett låneavtal framtaget av SKK?
 
Sv: Frågor om omplacering

Bara för att upplåta avelsrätten på tik till annan än ägaren/den som har avelsrätten.
 
Sv: Frågor om omplacering

Jag tycker också att en månad är en ganska lagom prövotid.

Som Gnist redan skrivit så finns inga Skk avtal, så jag har författat ett eget.

Där framgår allt som jag känner att jag behöver ha avtal om ex.
* Vem som är låntagare (LT)- inkl personnummer.
* Vilken hund som avses.
* Information om att LT - är skyldig att sköta hunden enligt gällande lagstiftning.
* Förbud för LT att lämna hunden vidare till någon annan person för passning - mer än tillfälligt, max 8 timmar.
* Vid skada betalar LT hela kostnaden för vet. Vid sjukdom bekostar jag vet. om det inte visat sej att LT varit oaktsam - ex. låtit hunden äta något olämpligt.
* Information om att jag eller angiven kontaktperson skall kontaktas omgående vid skada/sjukdom.
* Information om hundens egenskaper som är viktiga att veta om ex. vana av katter/barn/andra hundar, speciella egenheter - ex. om en hund jagar bilar eller något sådant, hundens lydnadsnivå mm.

Viktigast tycker jag är att magkänslan är rätt! Jag skulle aldrig lämna iväg en hund till någon där min magkänsla inte var 100%-igt "positiv".

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Frågor om omplacering

Tack!
Då snor jag helt enkelt det du skrivit och knåpar ihop ett avtal :)
 
Sv: Frågor om omplacering

Nu har jag pratat med SKK, enligt dem får man inte skriva låneavtal och om man nu gör detta är inte det på något sätt rättsligt bindande. De tyckte att jag skulle lämna ut hunden på foderdirekt eftersom fodervärden då kan lämna tillbaka den. Men jag står ju i stort sett helt oskyddad då, t.ex. om det inte sköter pälsen så är ju inte det ett skäl till att jag får ta tillbaka hunden även om det är nog så viktigt för att jag ska kunna ställa ut den.

Försäkring har jag, och även ett tillägg eftersom jag har kennel.

Självklart ska magkänslan vara 100%, men även vid dessa fall kan det bli fel.
 
Sv: Frågor om omplacering

Klart att det är juridiskt giltigt, men blir det tvist kan du inte räkna med hjälp från skk's juridiska avdelning.

Ibland är de nog så stelbenta :cool:
 
Sv: Frågor om omplacering

Jag har lämnat ut ett par äldre hundar på ”prov” .
Och alltid gjort som så att de har fått köpa hunden och sedan skrivit på kontraktet att de har öppet köp till det och det datum.

Detta för att jag inte ska bli ansvarig om något händer (ansvars delen) för att ta något riktigt drastiskt, hunden kommer lös och orsakar att en cyklist välter men skador.
Man har ju alltid som ägare ett strikt ansvar för hunden….

Öppet köp innebär att de utan att uppge orsak (om de inte vill) får lämna tillbaka och får hela summan tillbaks.

Försäkringen har jag däremot stått för tills provtiden var ute, då har vi så klart skrivit över den på nya ägaren.
"Prov ägaren" får självklart betala självrisken, om något händer, är ju deras hund så att säga
 
Sv: Frågor om omplacering

Nu har jag pratat med SKK, enligt dem får man inte skriva låneavtal och om man nu gör detta är inte det på något sätt rättsligt bindande. De tyckte att jag skulle lämna ut hunden på foderdirekt eftersom fodervärden då kan lämna tillbaka den. Men jag står ju i stort sett helt oskyddad då, t.ex. om det inte sköter pälsen så är ju inte det ett skäl till att jag får ta tillbaka hunden även om det är nog så viktigt för att jag ska kunna ställa ut den.

Försäkring har jag, och även ett tillägg eftersom jag har kennel.

Självklart ska magkänslan vara 100%, men även vid dessa fall kan det bli fel.

Hann skriva mitt svar om hund på prov, innan jag såg att det var en foderhund, trode det var någon du skulle sälja.
 
Sv: Frågor om omplacering

Nu har de varit här och det kändes super bra!
Vi skulle höras imorgon om när de kan ta hem honom. Vad för kontrakt vi ska skriva vet jag inte men det lutar åt att jag trots allt gör ett eget prövoavtal till en början :cool:
Har även pratat med en annan uppfödare som de varit fodervärdar till förut och denne hade bara gott att säga om dem.
 
Sv: Frågor om omplacering

Så skönt!! Och personliga rekommendationer är ALLTID bäst! :)

Jag skulle aldrig sälja på "öppet köp", mina hundar är mina hundar och därmed mitt ansvar tills jag hittat en köpare jag är nöjd med!
Om något skulle hända så gäller vårt avtal juridiskt precis lika väl som alla andra avtal mellan privatpersoner - har kontrollerat detta med en jurist.

Skk vill inte att det skrivs en massa olika avtal mellan uppfödare och köpare, men i detta läget så är det en ren säkerhetsåtgärd som gynnar båda parter!

Lycka till!
/Swat
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 730
Hundavel & Ras Hej! Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt. Nuvarande ägare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 745
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp