Frågor om tävlingar

Icehorses

Trådstartare
Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare av det. Kan nån vara så snäll och lite kort svara på mina frågor?
1. Vad är det för skillnad om man tävlar i lätt och öppen klass rörande hur "snälla" domarna är i bedömningen? Om jag kan få 5,5 i lätt klass, kan jag få det i öppen med?
2. Samma fråga fast gällande lokal, regional, nationell. Dömer de hårdare ju högre det blir? På vilket sätt? HUr bra måste man man vara på lokal nivå för att platsa på en regional exempelvis?
3. Vad innebär A,B,C-klass? Finns de på alla tävlingar? HUr vet man vilket man ska vara med i?
4. Måste man kvala för att vara med i öppen klass på lokal, regional?
5. Hur kommer man till SM? Ska man få den speciella poängen på nån specifik tävling eller är det okej med regional?
6. Kan man få bra poäng med en häst som har klockrena gångarter, men bara strax över medel i aktion? Tillräckligt för SM för juniorer?
7.Måste man ha någon speciell licens för att vara med på regionala och nationella tävlingar?

Sv: Frågor om tävlingar

Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare av det. Kan nån vara så snäll och lite kort svara på mina frågor?
1. Vad är det för skillnad om man tävlar i lätt och öppen klass rörande hur "snälla" domarna är i bedömningen? Om jag kan få 5,5 i lätt klass, kan jag få det i öppen med?
2. Samma fråga fast gällande lokal, regional, nationell. Dömer de hårdare ju högre det blir? På vilket sätt? HUr bra måste man man vara på lokal nivå för att platsa på en regional exempelvis?
3. Vad innebär A,B,C-klass? Finns de på alla tävlingar? HUr vet man vilket man ska vara med i?
4. Måste man kvala för att vara med i öppen klass på lokal, regional?
5. Hur kommer man till SM? Ska man få den speciella poängen på nån specifik tävling eller är det okej med regional?
6. Kan man få bra poäng med en häst som har klockrena gångarter, men bara strax över medel i aktion? Tillräckligt för SM för juniorer?
7.Måste man ha någon speciell licens för att vara med på regionala och nationella tävlingar?

Jag kan ju försöka svara lite då :)

1.Det SKA inte vara någon skillnad, och jag har inte upplevt det som det heller, men sen är det klart att lokala dommare kanske inte är fullt lika kunniga som regionala osv...

2. Det SKA väl inte vara någon skillnad där heller... Och var man hör hemma är det nog mest upp till en själv att avgöra.

3. A- och B-klass måste du kvala till, genom att uppnå dem poängen på en öppen eller på en regional, eller nationell (rider du regional eller nationell får du då först rida C-klass, som du inte behöver kvala till)
Rider man A-klass rider an ensam på banan och det är fri gångartsföljd.

4. Öppna klasser behöver man inte kvala till, och inte regionala heller om det finns C-klass (men gör det inte det, att det bara finns A- och B-klass alltså, så måste du kvala.)

5. det beror lite på vilken gren du rider. men du måste kvala från en regional eller nationell... Och då behöver du "bara" uppnå kvalpoängen till SM (vare sig du rider A- B- eller C-klass).
DOCK gäller inte det femgång, där måste du kvala till A-klass först, och sen kvala till Sm från det.

6. Arbetar hästen på trevligt och korekt så tror jag absolut att det går, det är ju trots allt inte bara aktionen dem bedömmer, och om en häst med medalaktion arbetar i trevlig form, rätt takt och tempo (ja, jag slkrev dem i fel ordning:p ) så tror jag det fungerar.
Speciellt om det är en junior det handlar om, dem poängen är ju inte så höga precis...

7. Det är ju en ryttarlicens du har, men den ska ju då vara för NATIONELLA KLASSER och inte lätta osv...

Kan ju också tillägga att om du kvalar till t.ex. B-klass och sedan rider undetr dem poängen tre gånger klassas du ner igen.

Hoppas att du bfattade lite och blev lite klokare :idea:

Apropå skillnad på poängen lätta/öppna... det är skillnad, bl a eftersom i lätt klass dömer de inte ner om hästen inte går i form. Just för att det ska vara "lättare". Sen rider man ju heller inte ökad tölt i lätt fyrgång o lätt tölt, det gör man ju däremot i V1 och T1.
Jag skulle INTE jämföra lättklasspoäng med öppen klass-poäng. Domarna är ofta mkt snällare på lätta klasser.

När det är SM-kvaltävlingar är det också lite hårdare. Men sen beror det ju på domarna också. Men jag tror att domarna skärper sig lite när det är högre klasser, faktiskt :D Ingen vill vara "den för snälla domaren" ;)

SM är ju rätt hårt... inga barmhärtighetspoäng där inte :D Men det är ju så det ska vara!

SM är ju rätt hårt... inga barmhärtighetspoäng där inte :D Men det är ju så det ska vara!

Ja, det hör ju inte direkt till ovanligheterna att man får säsongens lägsta poäng på SM, trots att hästen går ungefär som den brukar... ;)

Hehehe, nä, precis ;)
På SM finns inga "snälla" domare :D

Det finns visst "snälla" domare på SM, mina domarkommentarer från 2005 är ett bevis :love:

nu blev det ganska OT, men tycker att Brandybus och ni andra fick emd det mesta faktiskt :)

Tror inte vi menar "snäll" på samma sätt ;) Snälla kommentarer och snälla poäng är stor skillnad :p

Så du tycker att du inte förtjänade poängen? ;) Det är det jag menar med "snälla" poäng. Att man eg inte förtjänar så högt ;)

En liten fråga bara, måste man inte kvala till SM från A eller B-klass? Jag trodde det var så, och idag när mamma pratade med Lena Lennartsson hade även hon uppfattat det så. Dock inte helt säker. Nån som vet? Alltså om man verkligen kan kvala direkt från C-klass till SM?

Ja, du kan kvala till SM direkt från c-klass på en regional tävling.
Dock ej i femgång där du måste kvala från a-klass.

En liten fråga bara, måste man inte kvala till SM från A eller B-klass? Jag trodde det var så, och idag när mamma pratade med Lena Lennartsson hade även hon uppfattat det så. Dock inte helt säker. Nån som vet? Alltså om man verkligen kan kvala direkt från C-klass till SM?

Det är endast i femgång som du måste kvala från A-klass..

tänk på att det måste vara en regional tävling med world ranking.. Det finns regional tävlingar som inte är det och då gäller inte poängen för kval till SM!! kolla med arrangören så du inte blir besviken..

Eh va? Man kan väl kvala på alla regionala?

*lånar knapp*
Att skriva om snälla domare är ju lite som att inkompetentförklara dem, jag tror bara domarna följer de riktvisningar som finns för att döma ekipage & gör sina jobb.
Att det finns flera domare är bra för att en domare upptäcker det en annan missat, när man dömer flera ekipage samtidigt krävs ögon i nacken & det har ingen, därför den skillnaden i poäng ibland.Fast det ska ju inte handla om stora poängskillnader heller.

*lånar knapp*
Att skriva om snälla domare är ju lite som att inkompetentförklara dem, jag tror bara domarna följer de riktvisningar som finns för att döma ekipage & gör sina jobb.
Att det finns flera domare är bra för att en domare upptäcker det en annan missat, när man dömer flera ekipage samtidigt krävs ögon i nacken & det har ingen, därför den skillnaden i poäng ibland.Fast det ska ju inte handla om stora poängskillnader heller.

Jag har heller aldrig fattat varför domare på gåmgartstävlingar ska döma fler åt gången, och sitta i mitten av ovalbanan.
På en dressyrtävling tex sitter ju domaren utanför banan och kan då följa hela ekipaget med ögonen hela tiden, medan de stackars domare som sitter i mitten (även om de har vridbara stolar) inte har en chans att få en riktig helhetsbild av varje ritt. Speciellt inte när det dessutom är flera ekipage på banan samtidigt.
Det kan ju bli orättvist också för vissa ekipage, om flera domare samtidigt råkar missa några riktigt bra moment som utförs.
Dessuom bidrar ju det här systemet till att, eftersom det krävs 3 domare för att döma en lokaltävling, kanske de inte har råd till detta, och kan därför inte utföra godkända tävlingar.
Domarna är dessutom i undertal,och ofta överbokade.
Varför är det såhär?

Det är väl som det alltid varit, att man lever efter gamla normer när det gäller tävlingar.Kan nämna att långstifrån alla domare får snurrstolar heller.Javisst, det kan dömas mkt orättvist med stora poängskillnader pga att domarna inte hinner se allt, det kan oxå vara så att en ryttare får tur genom att domarna missar ett & annat taktfel osv.

Varför det inte är populärt att bli domare handlar ju oxå om att man inte får speciellt mkt betalt, det är ofta lite halvtaskiga förhållanden, de sitter ute hela dagen & dömer, i kanske både regn & blåst.Ibland är "tacken" arga ryttare som tycker att de dömt fel osv.Mkt resor hit & dit.Nu har ju SIF iaf satt ett krav på att domarna ska döma , var det 5 tävlingar på 3 år(rätta mej ngn om jag har fel) & det är ju lite bättre, för att det blir jämnare arbetsfördelning för dem, har träffat några domare som alltid är på tävlingarna & dömer & så finns säkert de som föredrar att bara "vara domare" & inte döma så många tävlingar.

Det är väl som det alltid varit, att man lever efter gamla normer när det gäller tävlingar.Kan nämna att långstifrån alla domare får snurrstolar heller.Javisst, det kan dömas mkt orättvist med stora poängskillnader pga att domarna inte hinner se allt, det kan oxå vara så att en ryttare får tur genom att domarna missar ett & annat taktfel osv.

Varför det inte är populärt att bli domare handlar ju oxå om att man inte får speciellt mkt betalt, det är ofta lite halvtaskiga förhållanden, de sitter ute hela dagen & dömer, i kanske både regn & blåst.Ibland är "tacken" arga ryttare som tycker att de dömt fel osv.Mkt resor hit & dit.Nu har ju SIF iaf satt ett krav på att domarna ska döma , var det 5 tävlingar på 3 år(rätta mej ngn om jag har fel) & det är ju lite bättre, för att det blir jämnare arbetsfördelning för dem, har träffat några domare som alltid är på tävlingarna & dömer & så finns säkert de som föredrar att bara "vara domare" & inte döma så många tävlingar.

Om man visade ett ekipage åt gången, och satte domaren utanför banan, under tak och under bekvämare förhållanden, tror jag att ekipagen skulle bli mer rättvist bedömda, domarantalet skulle räcka till bättre, och domarna själva skulle bli mer nöjda och kanske mer benägna att vilja åka ut och döma.
Tro sjutton att det inte är trevligt alla gånger att ibland sitta och döma i regn o rusk med paraflaxer som flyger åt fanders o gud vet va.
Har det någonsin hänt att man dömt en islandstävling sittandes utanför banan under tak eller i ett domartorn?
Är det nån slags prestige i att sitta o frysa och vara islandsmacho, eller finns det någon praktisk funktion i detta?

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 357
Senast: Carolininen
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så... 2
Svar
26
· Visningar
4 723
Senast: TinyWiny
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 938
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 624
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blandraser och renraser
  • Bästa kloslipen?