Bukefalos 25 år!

Brukstråden 2021

Precis! Känner även mormor Kokos :)
FB_IMG_1632850676801.jpg

Vi fortsätter vår träning mot IGP1 (och hur långt det sen bär) Testa och jag. Hon älskar verkligen skyddsdelen och gör fina framsteg för varje pass.

Imperia får mest jobba med lydnaden men jag körde lite fast i fotgåendet och kom inte vidare. Som tur va va min lydnadsguru med på samma skyddsläger som jag och löste problemet på 2 minuter så nu känns det bra igen.

Bulldoozer

Trådstartare
Sista tillfället på brukslydnadskursen igår, budföringen börjar sitta, framförgåendet är också en bra bit på vägen nu och resten är ju inga problem. Gick igenom lite fotgående med Tay också, jag är ju van vid våra små hundar så fick lite tips på vad jag ska tänka på med modellen mindre hund.
Tränade lite stege med Nessie och Tay, Tay behöver börja få koll på vart han har tassarna så det var mest för att utmana deras koordination. Bägge blev jättetaggade och jag fick jobba med att dom inte skulle upp på den innan jag gav lov :p. Vi har en låg med extra brädor så jag kunde göra plattform och tätt mellan brädorna så det blev lättare.
Funderar på att kika efter en apellklass i höst så vi har det klart..

Nessie
20210928_111012(0).jpg

Vi har ett riktigt bra flyt nu från superlydnadspass i torsdags till superbra spår idag. 3 veckor kvar till debut i apellspår så hoppas jag att vi kan hålla i detta tills dess. Några detaljer kvar att pilla med så som halt i rätt riktning i framförgående bland annat.

Jag har ju fått kämpa mycket med mig själv att inte bli frustrerad då jag har gått från en extremt gasad hund som gör allt så fort det går till Åysan som är mycket balanserad i allt hon gör och är hon inte säker så gör hon det långsamt (svårt för mig att inte bli frustrerad då). Men nu när säkerheten kommer mer och mer börjar vi även hitta kvickheten allt mer. Trivs hon i tävlingssituationen så kan hon nog bli en rysligt stabil tävlingshund i bruks om något år.

Bulldoozer

Trådstartare
Här blir det inte mycket bruksträning förrän om två veckor, Nessie har åkt till syster och eftersom de har en hel del inbokat så ska hon få stanna där i två veckor. Ska dock be dom köra budföring och framförgående så mycket dom hinner.
Ska se om jag kan träna in lite på Nano, hon är ju inte en hund man nöter på men hon brukar å andra sidan fatta rätt fort.

Nano
20211002_105824.jpg

Valpen imponerade på mig i helgen - andra gången i livet som han gör uppletande och han löser det så himla bra! Jag hade vallat en liten ruta på ca 10 x 10 meter och lagt ett föremål djupt i rutan. Skickade honom sen och det var så roligt att se hur han analyserade var kanterna var på rutan och ganska organiserat sökte av hela området med svansen ivrigt viftande. Att han jobbade med nosen hördes lång väg. :heart Kom in glädjestrålande med föremålet. Duktig vapp!

Åysans första spår på 1000 m. Mycket nöjd med känslan trots två små tapp och en pinne bort. Bra spårmotivation hela vägen till slutet. Med mer rutin kan detta bli riktigt bra! Så kändes det inte i våras när hon ofta slutade spåra och hitta på annat.

Bifogade filer

• Screenshot_20211010-111828.jpg
    Screenshot_20211010-111828.jpg
    212,8 KB · Visningar: 9
Det gick vägen på Apellspåret så nu är Åysan uppfyttad till lägre bruks :)

Många fina delar idag men också lite detaljer att jobba med till start i lägre klass som jag hoppas blir i vår.

Det märks att vi tränat mycket helhet i planlydnaden. Så glad att lämna planen med en hund som har fullt fokus på mig och svansen i topp!

Film på planlydnaden:

Det gick vägen på Apellspåret så nu är Åysan uppfyttad till lägre bruks :)

Många fina delar idag men också lite detaljer att jobba med till start i lägre klass som jag hoppas blir i vår.

Det märks att vi tränat mycket helhet i planlydnaden. Så glad att lämna planen med en hund som har fullt fokus på mig och svansen i topp!

Film på planlydnaden:
Grattis, såg jättefint ut! :)

Liknande trådar

Övr.Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
28
· Visningar
1 656
Hundavel&Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 515
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
157 644
Övr.Hund Nu har jag filat klart på mina mål med hunderiet för 2012, så nu tar jag mig friheten att starta denna tråd :D! Mål 2012...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #8
  • Valp 2021 - del 2

Hästrelaterat

• Födda 2017 del 3