Brukstråden 2021

Assar och jag var på Sökkurs nu under helgen. Kan inte vara mer nöjd över hans prestationer och det visade sig ganska tydligt att arbete i sig är väldigt självbelönande för han.
När man får ned honom på jorden då han blir fruktansvärt taggad på arbete så går han ut självsäkert och söker otroligt fint och är väldigt metodisk att lösa problem ute på fält när han måste lösa saker själv.

Minus under helgen var väl att kursledaren inflika smått att avlivning stod runt hörnet bara för Assars loss är inte alltid 100%. Ska väl understryka att denna hund visar inte och har aldrig visat tendenser till resursförsvar och gjorde inte under helgen heller. Han är bara en glad kille som gillar att leka men inte dela med mig, men bjuder gärna upp till lek med alla andra som inte är jag. 🙃

Huh? O_o
 
Men? Det här låter ju jättekonstigt? :confused: Brister i släppande är ju ofta en lydnadsfråga tillsammans med högt föremålsintresse, varför i all världen skulle det behöva handla om resursförsvar (och OM det nu var det, varför skulle det på nåt sätt vara en fråga om avlivning för det? :eek:)
För dom hundarna blir farliga och till sist tuggar på ett barn. 🤷‍♀️ Han är olydig slyngel inget annat. Berättade för uppfödarna, dom höll väl på att vika av stolen just för dom tycker detsamma som mig, denna hund är löjligt snäll men är lektorsk och olydig. 🙃
 
För dom hundarna blir farliga och till sist tuggar på ett barn. 🤷‍♀️ Han är olydig slyngel inget annat. Berättade för uppfödarna, dom höll väl på att vika av stolen just för dom tycker detsamma som mig, denna hund är löjligt snäll men är lektorsk och olydig. 🙃
Haha vilket skitsnack.
Ammo har fortfarande dåliga släppande 5.5 år gammal. Hans uppfödare suckar bara och säger att jag måste skärpa mig med träningen ;)
 
Tävlade lägrespår i helgen och blev uppflyttade till högre :). Har saknat att tävla spår kände jag nu, jag var väldig mätt på spårtävlingar efter ett gäng års intensivt tävlande. Men nu med lite paus med enbart skyddstävlande så var det riktigt kul igen :up:

E9AAD368-5416-4F98-A824-D67E1A0D1FAC.jpeg
 
För dom hundarna blir farliga och till sist tuggar på ett barn. 🤷‍♀️ Han är olydig slyngel inget annat. Berättade för uppfödarna, dom höll väl på att vika av stolen just för dom tycker detsamma som mig, denna hund är löjligt snäll men är lektorsk och olydig. 🙃

Men gud så okunnigt.... en blir matt. :banghead:
 
Haha vilket skitsnack.
Ammo har fortfarande dåliga släppande 5.5 år gammal. Hans uppfödare suckar bara och säger att jag måste skärpa mig med träningen ;)

Samma sak med Indigo - han har noll resursförsvar men ÄLSKAR att springa omkring med leksaker och vill helst varken komma med dem eller släppa dem om han själv fick välja. Räcker dock att jag tar till lite mer bestämd röst så både kommer han och släpper (om än ganska motvilligt) men han skulle liksom aldrig vara dum på något sätt.
 
Har börjat lägga över Jarrah på rulle istället för skall i söket.
Det går bättre än förväntat och inga skall alls om hon bara ser lösrullen hos figuranterna, känns lovande.
Jag får lägga om tävlingsplanerna för det kommer ju ta ett tag innan hon är klar med allt vad det innebär med fastrulle, så ingen lägre klass i vår.

Efter sökträningen i helgen blev det lite uppletande också, bra att träna med någon annans föremål. Jarrah är ju en clown och hade egna åsikter om vad som skulle apporteras in till stigen.
De två första föremålen blev rätt (en handlovssvettband och ett litet gosedjur). Efter det kom hon in med vimpel i klämma med bit av tillhörande trädgren (vänster vimpelmarkering på djupet av rutan), den kunde man tydligen hoppa upp och få ner, sedan kom hon in med ett stort kadaverben, gammalt som tusan men tydligen värdefullt...:D
 
Mellan allt skit har vi fått till lite bruksträning. Hoppas på att USM blir av i år då det är mitt sista år som ungdom. Tänkte isåfall starta Appellen i Sök med Assar... vi har dock problemet med att vi har skallmarkeringar och dom jag tränar med tycker det är läskigt med Assar som skallmarkör trots han har gott avstånd och har inte alls samma skall som i skyddet, och jag vill inte ha rullhund. Så funderar nu om jag får skippa Sökträning helt och får traggla med spåret istället. :cautious:
 
Mellan allt skit har vi fått till lite bruksträning. Hoppas på att USM blir av i år då det är mitt sista år som ungdom. Tänkte isåfall starta Appellen i Sök med Assar... vi har dock problemet med att vi har skallmarkeringar och dom jag tränar med tycker det är läskigt med Assar som skallmarkör trots han har gott avstånd och har inte alls samma skall som i skyddet, och jag vill inte ha rullhund. Så funderar nu om jag får skippa Sökträning helt och får traggla med spåret istället. :cautious:
Men så tråkigt! Vad är det de tycker är läskigt? Inte kul om du ska behöva skippa söket bara för det.
 
Men så tråkigt! Vad är det de tycker är läskigt? Inte kul om du ska behöva skippa söket bara för det.
Att han är Schäfer och låter läskigt. Ingen är rädd för honom förutom (var inte heller innan vi la till markering) när han skäller, trots att han håller bra avstånd och aldrig är på figgen eller flyttar sig i position, så han är en väldigt artig skallmarkör.
Gissar även på om dom andra är oroliga att han ska bitas bara för han tränas i skydd, ingen har sagt det rakt ut men har lagt fram orden i finare form. 😉
Absolut kan jag försöka lära in rulle om folk upplever obehag av honom men så trist när man har en bra skallhund, tar ju så mycket tid att behöva lära om ett vinnande koncept för vår egna del. 😂
 
Att han är Schäfer och låter läskigt. Ingen är rädd för honom förutom (var inte heller innan vi la till markering) när han skäller, trots att han håller bra avstånd och aldrig är på figgen eller flyttar sig i position, så han är en väldigt artig skallmarkör.
Gissar även på om dom andra är oroliga att han ska bitas bara för han tränas i skydd, ingen har sagt det rakt ut men har lagt fram orden i finare form. 😉
Absolut kan jag försöka lära in rulle om folk upplever obehag av honom men så trist när man har en bra skallhund, tar ju så mycket tid att behöva lära om ett vinnande koncept för vår egna del. 😂

:confused:

Vad är det för gäng du tränar med? Är de väldigt oerfarna och han den enda brukshunden?
 
Att han är Schäfer och låter läskigt. Ingen är rädd för honom förutom (var inte heller innan vi la till markering) när han skäller, trots att han håller bra avstånd och aldrig är på figgen eller flyttar sig i position, så han är en väldigt artig skallmarkör.
Gissar även på om dom andra är oroliga att han ska bitas bara för han tränas i skydd, ingen har sagt det rakt ut men har lagt fram orden i finare form. 😉
Absolut kan jag försöka lära in rulle om folk upplever obehag av honom men så trist när man har en bra skallhund, tar ju så mycket tid att behöva lära om ett vinnande koncept för vår egna del. 😂
Tycker det låter jättemärkligt att de blir rädda för honom om han sköter sig bra (och han är väl för övrigt en väldigt trevlig grabb eller hur?). Hur skyddet skulle göra att han biter figgar i skogen förstår jag inte, om de nu inte har skyddsärm på sig och viftar omkring med... :confused:
 
@Wenniz alltså ibland är det som om folk ska hitta problem där det inte finns :confused:.
Jag skulle på nästa träning (du kan ju inte bara lägga ner för ingenting!) fråga:
Var han nära?
Var han aggressiv?
Nä, då är det väl inget problem?
Ibland är ju hundfolk skitlöjliga, min erfarenhet är också att det räcker med en person som ständigt kommer med diverse farhågor och worst case scenarion för att göra träningen onödigt negativ.
 
Att han är Schäfer och låter läskigt. Ingen är rädd för honom förutom (var inte heller innan vi la till markering) när han skäller, trots att han håller bra avstånd och aldrig är på figgen eller flyttar sig i position, så han är en väldigt artig skallmarkör.
Gissar även på om dom andra är oroliga att han ska bitas bara för han tränas i skydd, ingen har sagt det rakt ut men har lagt fram orden i finare form. 😉
Absolut kan jag försöka lära in rulle om folk upplever obehag av honom men så trist när man har en bra skallhund, tar ju så mycket tid att behöva lära om ett vinnande koncept för vår egna del. 😂
Tråkigt att de känner så, har själv haft skallhund och det är alltid lika tråkigt om figgen är rädd för hunden. Vad skulle de tycka om du tar på en munkorg, precis som i avsöket? Skulle figgarna känna sig mer trygga då? Tänker att det är ett sätt att iallafall kunna fortsätta träna. Och förhoppningsvis successivt vänja figgarna.
 
Tråkigt att de känner så, har själv haft skallhund och det är alltid lika tråkigt om figgen är rädd för hunden. Vad skulle de tycka om du tar på en munkorg, precis som i avsöket? Skulle figgarna känna sig mer trygga då? Tänker att det är ett sätt att iallafall kunna fortsätta träna. Och förhoppningsvis successivt vänja figgarna.
Munkorg är värt att testa! Eftersom det bara är hans käft dom blir osäkra av, och på långt sikt kanske känna sig okej med att han skäller utan. Bra tips, hade inte tänkt på det. 😅
 
Munkorg är värt att testa! Eftersom det bara är hans käft dom blir osäkra av, och på långt sikt kanske känna sig okej med att han skäller utan. Bra tips, hade inte tänkt på det. 😅
Bra tips! Klart du inte ska behöva lära om markeringarna på honom när skallmarkeringarna funkar så bra. Det går säkert att resonera med gänget och göra dem trygga eftervart. :)
 
Munkorg är värt att testa! Eftersom det bara är hans käft dom blir osäkra av, och på långt sikt kanske känna sig okej med att han skäller utan. Bra tips, hade inte tänkt på det. 😅
Hoppas de känner att det funkar, du ska ju inte behöva lägga om markeringen för en sådan sak om skallmarkeringen funkar. :)

Vida ska också bli skallmarkör är tanken. Jag började så smått med skall på kommando häromkvällen, dina inlägg nu gjorde att jag fick lite feeling och gick ut på jobbrasten och startade upp med skallmarkering på mig själv. Tack för inspon :D Lilltjejen tyckte det var asballt och fattade snabbt att flera skall på raken gav utdelning.
 
Påmindes om den här tråden i en annan😊 och tyckte det var synd att den inte uppdaterats.

Jag o Kiito kämpar på. Han har nu fyllt 1 år och vår stora utmaning är fortfarande allmänlydnaden😅 och framförallt hans stora förväntan på ALLT som är kul. Då får vi mycket ljud och en del stress.

Försöker fokusera på relation och att det är jag som bestämmer när han ska agera. Han tar gärna själv ansvar för att skrämma bort hundar, katter och fåglar.


Spåret: Han spårar väldigt fokuserat 1 km utan problem. Jag spårar just nu utan vimplar för att lära mig läsa hans kroppsspråk och konstaterar att han bara behöver rutin.
Filar fortfarande och testar olika ingångar på pinnarna som han fortfarande tycker är helt oväsentliga.

Lydnaden:

-Försöker nu slipa på positionen i FF, har fått upp ett bra engagemang och förväntan. Nu måste jag banta hjälper och ställa krav på position.

- Apporteringen. Små steg framåt. Håller hårt och stabilt. Försöker nu få samma stadga när han plockar från marken.

- Skall var inga problem som förväntat😂 Check på den! (Första gången jag tränar det momentet)
Han skäller bra och länge. Vi tar positionen lite längre fram.

Fler första gången moment:

- Kryp: oj vad svårt med en slyngel som vill att allt ska gå snabbt och blir frustrerad när han inte förstår. Men jag tror att vi har en bra tanke från grunden, tänker att jag ska pausa det momentet tills han har hjärnan lite
Mer tillgänglig.

- Framförgåendet: same same. Vi börjar smått och jag får nöja mig med pyttesteg och väldigt korta träningspass. Mitt värsting-moment; fattar överhuvudtaget inte hur jag ska få ihop det i framtiden.

Plats, inkallning och budföring känns som vi har lagt en bra grund för och jag tror inte det blir några problem i framtiden. Lägger ingen större energi på det just nu.

Sök: Har egentligen prioriterat bort det i nuläget. Men eftersom det är så kul har vi börjat göra lite skickövningar på promenaderna för att få till raka skick.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 315
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 074
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 267
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 366
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp