frågor om uppfödning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 447
D

DuploBit

Jag och en vän till mig planerar att starta en kennel.

Jag undar vad det kostade för er, hur mycket ni gav för språngavgift, registrering, ID-märkning, vaccinationer, vet.besiktningar, fösäkringar, ev. kostader vid komplikationer och det andra som är nödvändigt i samband med en valpkull.

Vi ska använda friska och meriterade föräldrar, tiken är avelsförsäkrad och har haft en kull under hennes uppfödares kennelnamn, där allt gick bra.

Det jag har exakt pris på nu är priset för kennelnamnet, som redan är inskickat och språngavgiften för hanen, har pratat med ägaren till hanen och har kommit överens om ett bra pris.

Har sökt i forumet men hittade inte det jag sökte.

skulle bli jättetacksam för svar. :bow:

Sv: frågor om uppfödning

Jag som inte har nån aning tror att de beror på vilken ras :p
Måste ju variera en del iaf.. och säkert på vart man bor också?
Sedan kan man säkert få bra kontakt(eller redan har) med en veterinär så man kan få nån slags rabatt för att man tar alla sina djur dit...?

Jag som inte har nån aning tror att de beror på vilken ras :p
Måste ju variera en del iaf.. och säkert på vart man bor också?
Sedan kan man säkert få bra kontakt(eller redan har) med en veterinär så man kan få nån slags rabatt för att man tar alla sina djur dit...?

ja, det är sant. variation finns det alltid, det var lite därflr jag frågade vad andra hade gett för det.

=) men jag får ringa runt lite.:bow:

Jaa annars vaknar nog uppfödarna här på buke snart till liv, dom brukar kunna ge råd.

Vilken ras är det?

Vad det kostar att registrera en valpkull står på SKK's hemsida under fliken: om skk och sedan skk's avgifter.

Jaa annars vaknar nog uppfödarna här på buke snart till liv, dom brukar kunna ge råd.

Vilken ras är det?

Det är Beagle, som vi ska börja med.

kanske eventuellt nån annan ras också om några år, men det är inte aktuellt nu.

:bow:

Jag och en vän till mig planerar att starta en kennel.

Jag undar vad det kostade för er, hur mycket ni gav för språngavgift, registrering, ID-märkning, vaccinationer, vet.besiktningar, fösäkringar, ev. kostader vid komplikationer och det andra som är nödvändigt i samband med en valpkull.

Vi ska använda friska och meriterade föräldrar, tiken är avelsförsäkrad och har haft en kull under hennes uppfödares kennelnamn, där allt gick bra.

Det jag har exakt pris på nu är priset för kennelnamnet, som redan är inskickat och språngavgiften för hanen, har pratat med ägaren till hanen och har kommit överens om ett bra pris.

Har sökt i forumet men hittade inte det jag sökte.

skulle bli jättetacksam för svar. :bow:

Parningsavgiften varierar kraftigt beroende på ras och hur högt hannen är meriterad, i regel brukar det ungefär vara ett valppris. (små raser som får få valpar är det i regel inte lika mycket)
Man kan betalar allt på en gång eller dela upp det på språng och ”levande valp”
Se till att ni skriver ett avtal om vad som gäller om tiken går tom (SKK har färdiga avtal)

Registrering i SKK kostar 355:-/valp efter meriterade föräldrar och 515:-/valp efter omert..

Friskintyg/vacc/id märkning de flesta veterinärer kan ge ett paketpris, vad det kostar beror lite på var man bor (otroligt dyrt i Stockholm har jag hört) och hur många valpar man kommer med.
Det lönar sig i regel att ringa runt, dyrast är alltid djursjukhusen.
Men räkna med ca 500:-/valp.

Försäkring: kolla med ditt bolag om snitt ingår och se efter vad du har för självrisk.
Snitt är ju det som kostar mest, nu är ju inte Beagle någon svårvalpad ras, så förhoppningsvis behövs det inte, men det är alltid bra att ha kollat upp det!

Sedan bör du ha en dolda fel försäkring när det blir dags att sälja valparna.
Pris på det varierar hos de olika bolagen, enklast att du frågar ditt bolag.

Övriga kostnader är bland annat avmaskningsmedel, valpfoder, ev annonser, sedan tycker jag att man alltid ska ha valptillägg hemma, om där skulle vara någon svag valp som behöver stödmatas.

Många uppfödare sätter ihop ett ”paket” till valpköparna också, med mat för de första dygnen, ett koppel, någon liten leksak och kanske en pärm för alla papper.
Det varierar naturligtvis mycket hos olika uppfödare vad paketet innehåller och alla gör ju inte det, men det brukar vara väldigt uppskattat.

Lycka till och glöm inte berätta för oss hur det går!!!

Senast ändrad:

Glömde att skriva att valpmat kostar rätt mycket om de ska födas upp på bästa sätt.
Och det ska de ju självklart göra eller hur?
Då går det inte att snåla in på bra mat!

Från ca 3 veckors ålder ska de små liven ha riklig och bra mat.
Jag börjar alltid med nötfärs och går successivt över till ett bra valpfoder.
Även tiken behöver dels extra mat och dels av hög kvallite under dräktigheten och framförallt under digivnings tiden.
Svårt att beräkna vad det kostar, beror ju på antal och sånt men räkna i vart fall med ett par tusen lappar för en kull på en 6 valpar (tror det kan vara ganska normalt antal på en Beagle?)

Jag födde upp min första kull i våras/somras. Den var planerad sedan länge, så kennelnamn hade jag redan. Jag fick även parningsavgiften gratis eftersom jag parat tidigare med denna hane men tiken gått tom.

Utgifterna blev ungefär som nedan. Jag tog ingen handpenning, så detta är vad jag betalade innan jag fick in en krona.

Avgift till hanhundsägaren: 8X1000 = 8000
Registrering: 355X8 = 2840
Besiktning, vaccination och chipmärkning: 500 X 8 = 4000
Valpfoder - jag tror jag gjorde av med fem säckar a 400 = 2000
Annat extrafoder (köttfärs, ägg, välling): ca 1000
Veterinär, medicin (p.g.a. att tiken var dålig i magen): ca 1500
Valppaket (koppel, dummy, visselpipa): ca 200 X 8 = 1600
Annonsering: ca 500
Diverse (skurmedel, kompostgaller, korgar): ca 500

Summa: 21940 kr:eek::eek::eek: (varför räknade jag för!?!)

6 valpar X fullt pris, d.v.s. 9500: 57000
1 valp X fodervärdskontrakt: 0
1 valp X bibehållen avelsrätt: 6000

Summa inkomster: 63000

Av detta kan man dra slutsatsen att det är väldigt mycket pengar ut innan man får någon inkomst. Nu har man ju tiken ändå, därför har jag inte räknat med hennes kostnader. Merkostnaden för att räkna henne som "avelshund" är ca 10000.

Jag misstänkte i somras att jag betalade 20 papp innan jag fick in något (kände mig fattig som en kyrkråtta när valparna var sju veckor!) och det stämde ju!

Sedan ska man ju inte vara säker på att alla valpar är sålda vid åtta veckor. Mina flyttade vid åtta veckor (fyra st), elva veckor (två st), fyra månader (en) och sju månader (en).

Vilken bra uträkning!!!
Det visar ju med all tydlighet att man deft. inte tjänar pengar på seriös rashunds uppfödning.
Vilket det konstigt nog fortfarande finns folk som tror…

Lägg sedan till inköp av tiken, hennes meritering, hälso tester, MH, försäkring med mera under ca två - tre år innan man kan ta en kull.
Om man nu kan det…
Man kan aldrig räkna med när man köper en valp att den verkligen ”duger” som avelshund.

Självklart ska de ha bästa möjliga mat =)

Jo, 6-8 valpar är vanligast, hon fick 6 i den kullen hon hadee för 2 år sen och då gick allt super, synd att det inte är en garanti.

ja, tror att språnget kommer att bli 1000 kr, med gratis omparning om det inte tar sig, sedan 1000:- per levande valp.

tur att båda är meriterade, annars så hade det kostat nästan dubbelt så mycket!! :eek:

Tack så mycket för hjälpen! :bow:

tack för en superbra uträkning!! :bow:

jag ska göra en likadan =)

Vilken ras är det du födde upp?

:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund ..tills jag ska para Nikita(taxtik):bump: Fast svårt att säga exakt när eftersom lilla fröken sköt upp sitt vårlöp(normalt april) ända... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka