Frågor till valpspekulanter (Utbruten Från Kulltråden - löp till valp)

Jag hade direkt ratat folk som vill ha en valp som finns inom liten radie. Eller viss färg.
Min äldsta tiks uppfödare tjatade emot då det fanns en svart kvar och jag sade att jag egentligen gillar brindle men att färg inte får spela roll. Uppfödaren menade att det visst spelar roll, "om du går för att köpa en röd tröja så duger det ju inte med en blå"... Öh.

Mina tidigare hundar har jag hämtat ca 300km bort. Den senaste är en kompis uppfödning så då räckte det att köra 20km.
 
Jag hade direkt ratat folk som vill ha en valp som finns inom liten radie. Eller viss färg.
Min äldsta tiks uppfödare tjatade emot då det fanns en svart kvar och jag sade att jag egentligen gillar brindle men att färg inte får spela roll. Uppfödaren menade att det visst spelar roll, "om du går för att köpa en röd tröja så duger det ju inte med en blå"... Öh.

Men alltså, att ens jämföra ett valpköp med att köpa kläder? :crazy: Så jäkla osmakligt.
 
Som valpspekulant gav jag alltid en kort beskrivning av mig, vad jag gör med min nuvarande hund och vad jag vill göra med nästa samt att jag söker en tik pga eventuella avelsplaner.

Då tycker jag att jag ger uppfödaren ev bra överblick av vad valpen kommer få för liv och aktivering, uppfödaren kan säga till mig om dennes hundar kommer passa för det jag vill göra, samt att uppfödaren redan då vet att det inte kommer vara intressant med t.ex en övertecknad valp eftersom jag har avelsambitioner.
 
När jag köpte hund för 11 år sedan var uppfödarna 100% ointresserade av vem vi var och vad vi hade för planer med hunden. Vi försökte berätta lite men de orkade knappt lyssna.

När vi frågade om vi kunde ringa och be om råd om det var något i framtiden så blev det typ njä.

Det är en registrerad kennel som funnits i många år och har många framgångar på utställningssidan och även säljer till jaktfolk (flera olika raser och linjer).
 
Jag hade direkt ratat folk som vill ha en valp som finns inom liten radie. Eller viss färg.
Min äldsta tiks uppfödare tjatade emot då det fanns en svart kvar och jag sade att jag egentligen gillar brindle men att färg inte får spela roll. Uppfödaren menade att det visst spelar roll, "om du går för att köpa en röd tröja så duger det ju inte med en blå"... Öh.
Fast det där är både och tycker jag, alltså - en bra hund har ingen färg men samtidigt har jag inga problem med att man önskar färg också. Att enbart välja färg är ju en annan sak dock.

I Ammos kull var det ju både bruna och svarta, och jag sa att helst tog en svart men kunde ta en brun om uppfödaren tyckte det passade bäst. Och fick ett "Klart man ska önska färg om man vill det!" till svar. Men ja, det är ju enklare för oss där det bara finns 2 färger i vanliga fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 991
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 049
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp