Frågor vid hästköp...

C

Carro83

Snart dags för provridning och jag har redan ställt en massa frågor ang hästen till ägaren. Det har varit frågor om tidigare skada, trafiksäker, pass, hur den fungerar tillsammans med andra hästar, snäll att sko, rida och lasta m.m ... Vore toppen om jag kunde få tips ifrån er om ännu fler frågor, frågor eller frågan som jag absolut inte får missa. Vore toppen med massa tips :) Tack på förhand !

Sv: Frågor vid hästköp...

Snart dags för provridning och jag har redan ställt en massa frågor ang hästen till ägaren. Det har varit frågor om tidigare skada, trafiksäker, pass, hur den fungerar tillsammans med andra hästar, snäll att sko, rida och lasta m.m ... Vore toppen om jag kunde få tips ifrån er om ännu fler frågor, frågor eller frågan som jag absolut inte får missa. Vore toppen med massa tips :) Tack på förhand !

Här är lite tips på ytterliggare saker som är bra att fråga:
- Har hästen några meriter? (ex placeringar i tävlingar)
- Har hästen några ovanor? (ex krubbitning)

Du kan även fråga om du får ha hästen på prov en tid för att se om nu verkligen passar ihop!

Hoppas du fick lite råd nu iaf! ^^

Detta frågar jag alltid om när jag ska köpa häst:

Försäkring, vaccinering, hovkvalitet, trafiksäker (framförallt traktorer o lastbilar), utbildningsnivå o när hästen blev inriden, lastning, hur hästen funkar ensam o i grupp både i skogen o hemma.

Har säkert missat nåt nu, men jag brukar va väldigt frågvis....

Eftersom jag har ganska kraftigt bete (mycket klöver) skulle jag fråga om hästen är lättfödd eller har haft fångkänning. Vad gäller lastning fråga om hästen åkt olika släp och eller lastbil. Jag har en häst som vägrar backa ur släpet, jag har också träffat på en häst som vägrade kliva in i transporter med ramp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 023
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka