tipsy

Trådstartare
är ganska ny i galoppvärlden, har mest ridit ridhästar förut. så har några frågor. vad ska man tänka på när man rider snabbjobb, ibland ser det ut som att ryttaren bara sitter och åker med. vad ska man göra för att hästen ska gå framåt om det är en lite lat häst? och hur byter man ben i galoppen är det som med ridhästarna eller?:confused: sen undrar jag varför man har tungband på vissa hästar??

Sv: frågor

Det viktigaste när du rider fort är att rida så fort som hästen ska gå enligt planen, fast nästan ännu viktigare är att ta upp hästen om det inte känns bra. Det är sällan man går för långsamt i jobb.:angel: Sen gäller det att hålla hästen något så när balanserad men om jobbet stämmer med hästens kondition och hästen är fräsch är det i stort sett bara att glida med. Och NJUTA!:love:

När en häst känns riktigt fin märker du inte ens att den byter aktion, det ska gå som ett väloljat kullager. De flesta hästar lär sig byta redan från början när de är unghästar. Om man börjar galoppera på ytterbenet så tycker dom det är ganska lagom att byta efter fyrahundra meter. Sen går dom på innerbenet runt svängen och sen byter dom till ytterbenet när du kommer in på nästa raka. Om dom inte byter är det ofta något som inte riktigt stämmer... Fast på Jägers med sina doserade kurvor :eek: finns det hästar som inte byter av sig själv.

Tungband hjälper hästen att hålla ordning på sin tunga, dels blir en häst med tungan över bettet svårtstyrd men den får också svårt att andas ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 677
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 688
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka