Bukefalos 28 år!

Framåt/nedåt?

Totola

Trådstartare
Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång ram och tappar balansen när man rider ordentligt framåt/nedåt?
Har en häst som är lite överbyggd bak, och förmodligen brukar kompensera detta med halsen, att liksom lyfta framdelen med halsen istället för att länga överlinjen. Visar sig bl a eftersom den har underhalsmuskler trots att den går eftergivet och i normalposition med huvudet förutom i undantagsfall när den blir spänd och höjer huvudet för att kolla läget.

Vi har två problem som tyvärr är svåra att öva kombinerat. Det ena är att hästen väldigt gärna går i övertempo. Det har vi övat massor på, och det har blivit bättre även om det behöver övas mycket mer för att bli bra. Ska man rida AR t ex så är det ju knappt att det räcker med normaltempo för att man ska känna att man hänger med och att rörelserna blir väl genomförda, så DIT har vi en bra bit kvar :angel:
Det andra är att hästen har svårt att gå ordentligt framåt/nedåt och länga överlinjen. Den behöver gå rätt lågt för att få lång hals och då känns det som att den dyker istället och börjar spänna sig, tuggar som en galning på bettet även om man har långa tyglar. I det läget länger den sin ram framtill rejält och tappar balansen - ökar tempot.
Eftersom tempot också är en viktig del för mig (låter jag hästen rinna iväg vet jag av erfarenhet att den får det som en ovana och att det brukar bli värre och värre under passet) så tar jag tillbaka den genom att tänka sakta rörelser med sitsen -förhindra rörelserna framåt lite och tynga ner - och/eller snabb förhållningar med tyglarna, sen kan jag behöva krama pyttelätt i tyglarna några steg i den takt jag vill att hästen ska gå för att den ska acceptera att den ska gå kvar, annars ökar den direkt efter att man gett eftergift.
Resultat - hästen kortar upp sig igen! :crazy:

Jag KAN i regel få hästen gå lång och låg rätt avslappnat om jag går rakt fram och inte bryr mig ett jota om balans/form i övrigt, men då blir ju tempot därefter och det känns inte som att jag faktiskt får någon längning i överlinjen. Kan också glimtvis få till avslappning genom att rida på volter och flytta utåt eller inåt om jag är konsekvent med tydliga men lätta hjälper och eftergifter, men där blir det lite gambling. Är hästen orolig eller stressad för dagen, eller blir spänd av kraven man ställer så kommer ingen sökning.

Så just nu känns det lite som att man måste välja. Antingen tempo i första hand och nöja sig med de korta stunder man får till avslappning dessutom men vara konsekvent med att tempot är lågt, eller gå tillbaka till ruta ett och skita i tempot men att hästen alltid ska gå lång och låg. Tror risken är att hästen blir stressad av att tappa balansen i högre tempo?


Hur skulle ni ha tränat en sån häst? Eller lagt prion snarare.
Kan tillägga att jag jobbar en del för hand, blir ca 50/50 och då gör jag ungefär likadant, varierar mellan att prioritera tempo och att prioritera framåt/nedåt.
Har ni något knep för att lära hästen behålla balansen trots att man länger överlinjen?
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag har precis samma problem med min överbyggda häst!

Det jag har fått lära mig på senare tid här i Spanien är att jobba den i en övning som heter "mobilisation av kruppan" Det går ut på att man har hästen i en liten cirkel runt sig och ber hästen flytta över och fram inre bakbenet. Man kan göra detta samlat på en äldre häst eller längre i formen på en yngre. Vad det har resulterat i för min häst är att han blivit mer markbunden i gången men han bär faktiskt upp ryggen på ett helt annat sätt. Så han är för tillfället lång i kroppen men liksom smyger eller nästan hasar benen i traven i en väldigt långsam trav. Han är medveten om sin kropp på ett helt annat sätt. Jag ser dem arbeta hästarna här jättemycket med denna övning och de är alla väldigt fint musklade över ryggen och klarar av att bära trots överbyggdhet.

Jag tror att detta är ett sätt att träna inför skolskritt men jag kan ha fel.
 
Sv: Framåt/nedåt?

svar på din fråga:
Jag skulle skita i formen tills jag kan reglera gas och broms. Ser ingen väg runt detta, för det är gasen som just nu hindrar den att komma till form och arbete.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag har precis samma problem med min överbyggda häst!

Det jag har fått lära mig på senare tid här i Spanien är att jobba den i en övning som heter "mobilisation av kruppan" Det går ut på att man har hästen i en liten cirkel runt sig och ber hästen flytta över och fram inre bakbenet. Man kan göra detta samlat på en äldre häst eller längre i formen på en yngre. Vad det har resulterat i för min häst är att han blivit mer markbunden i gången men han bär faktiskt upp ryggen på ett helt annat sätt. Så han är för tillfället lång i kroppen men liksom smyger eller nästan hasar benen i traven i en väldigt långsam trav. Han är medveten om sin kropp på ett helt annat sätt. Jag ser dem arbeta hästarna här jättemycket med denna övning och de är alla väldigt fint musklade över ryggen och klarar av att bära trots överbyggdhet.

Jag tror att detta är ett sätt att träna inför skolskritt men jag kan ha fel.

Förstår inte riktigt beskrivningen, är det liknande skrittpiruett/framdelsvändning eller förböjd variant av öppna? :confused: lät intressant, men förstår inte riktigt hur du menar!
Ibland när jag övat traven så har jag bett om överdriven avslappning framåt/nedåt (i praktiken lägga tryck och ge full tygels eftergift och låta knata på i fritt tempo så snart hästen ger efter tills man fått den i "fri skritt") och ur det börjat trava sen saktat ner traven rejält och tänkt skrittövergång och längt tyglarna fullt ut så hästen får länga sin ram, låtit den "smygtrava" så några steg tills den saktat av till skritt eller ökat på igen (om den ökade igen gjorde jag om tills det blev skritt) och då har den stundvis kunnat hålla en lång och låg ram. Men den känns VÄÄLDIGT framstupa :crazy:
 
Sv: Framåt/nedåt?

svar på din fråga:
Jag skulle skita i formen tills jag kan reglera gas och broms. Ser ingen väg runt detta, för det är gasen som just nu hindrar den att komma till form och arbete.

Ja, det är lite så jag har resonerat. Strunt samma hur formen blir bara hästen lyder genom att hålla det tempo jag bett om. Har blivit att jag övat mycket annat FÖR ATT det är lättare att hålla den i ett sakta tempo om man koncentrerar sig på en övning (att det blir med logiskt att "hålla kvar" tempot utan att sitta och råbromsa, kanske att mitt fokus blir bättre).
Som det är nu så är det rätt ojämnt från pass till pass, är det inga större störningsmoment och jag + häst har en bra dag så går det riktigt lugnt och fint, är oftast snarare jag som sabbar det genom att tappa kroppskontrollen någon millisekund. Och dom passen jobbar jag på sökningen efter att man övat på tempot så man känner att det sitter.
Är det en dålig dag och jag ändå envisas med att rida så känns det elakt att fokusera för mycket på tempot, då får man till slut sitta och blåhålla för att hästen ska hålla det låga tempot. Den saktar ju av men är för rastlös för att hålla det. Och i det läget är jag inte särskilt petig med något egentligen men försöker ändå inverka på hästen ofta och ge den uppgifter för att försöka få tillbaka kontakten.

Så ja, jag håller med angående att det viktigaste är gasen och bromsen. Men när man *egentligen* känner att gas och broms sitter men hästen tappar balansen av att gå framåt/nedåt så känns det inte som samma sak.?
 
Sv: Framåt/nedåt?

Först måste du få hästen i balans genom att lägga den i rätt tempo och rakrikta den tillräckligt för att den ska klara att bära upp en utsträckt hals.

Sen måste du skola den så att du får igenom tygeltagen genom hela kroppen, alltså arbeta med böjning och ställning i nacken.

När hästen svarar rätt på tygeltagen, så brukar den i allmänhet också vara redo att svara på eftergiften genom att söka framåt-neråt mot bettet när man långsamt länger tygeln. Den gör det då på ett bra sätt, d v s med bibehållen balans, och välvning av överlinjen, med nosen längst fram.

En häst som man bara låter gå på lösa tyglar välver ytterst sällan överlinjen, den släpper bara halsen.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Har oxå upplevt att det som hindrar rätt arbete då det blir som TS skriver, är att bromsen inte finns där.

Det blir framstupa ökning och inget arbete över bakdelen och ryggen.
Då de svarar på förhållning och man hinner möta upp med något som aktiverar bakifrån kommer lyftet i ryggen och hästen bromsar upp sig själv genom att bära mer.

Hehe, har precis fått hem hästen som är expert på att undvika arbete genom att superlänga halsen och öka farten. Kan trava i superhögt tempo med jättekliv och nosen mot marken och bra längning, men utan att klara av att bära sig=bromsa farten

Försvarar sig i första skedet med att sätta upp huvudet, men då man får ut halsen fram o ner kommer den där smygökningen. Första stegen känns det bra och så bara rinner det iväg.
Ger man stöd så tar hästen det och försöker hänga i handen.

På denna beror det på kort högt kors, dålig rörlighet i länd och kors som försvårar bärighet och raka bakben som ofta bygger upp spänning och hellre skjuter på än bär. (arab...)
Överbyggnaden är en illusion som försvinner då bakbenen börjar bära o vinkla sig. Då ligger sadlar perfekt och inget studs syns i bakdelen.

Lösningen på denna skulle vara att öka rörligheten i länd o kors (behandla), men oxå jobba med att korta steget och få igenom förhållningar och sedan övningar som lossar upp därbak.
Stångbett var helt värdelösa... Går inte att förhålla på i det läget!
Tränsbett krävde lite tuffhet för att få igenom men tryck på nosen gav bäst effekt. Idag kanske jag skulle ha provat kapson + tränsbett. För att kunna lösgöra munnen med bettet och bromsa på kapsonen. Korta snabba förhållningar, inget häng!

Att jobba på lina i galopp var ganska effektivt på denna, var då tvungen att bära upp sig på volten och fick lösa det efter förmåga. Då hon kortade upp sig på linan o spände emot gick jag mot bogen/pekade med spöet/tittade mot bogen och fick formgivningen fram o ner genom böjningen som kom av att hon flyttade sig utåt litegrann.
Måånga fattningar och avbrott så bra som det gick. Blandat med "lilla snurren" som det väl kallas. Att böja loss och kliva fram med inner bak under magen.
Lossade riktigt bra till slut och började samla sig i traven och i galopp på lina. Bjöd mot tramp ibland från backen som bäst.

Idag är det nog tillbaka på zeero igen.. Ska se vad som sker efter lite behandlingar av korset o ryggen... Tänker inte sitta upp o laborera med ridningen förrän det ser bättre ut i hagen. Hon har fått gå som en stjärnkikare något år nu.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Först måste du få hästen i balans genom att lägga den i rätt tempo och rakrikta den tillräckligt för att den ska klara att bära upp en utsträckt hals.

Sen måste du skola den så att du får igenom tygeltagen genom hela kroppen, alltså arbeta med böjning och ställning i nacken.

När hästen svarar rätt på tygeltagen, så brukar den i allmänhet också vara redo att svara på eftergiften genom att söka framåt-neråt mot bettet när man långsamt länger tygeln. Den gör det då på ett bra sätt, d v s med bibehållen balans, och välvning av överlinjen, med nosen längst fram.

En häst som man bara låter gå på lösa tyglar välver ytterst sällan överlinjen, den släpper bara halsen.
Väl inringat! :bow:

Tror att det Alkemisten beskriver är det jag pysslar med emellanåt för att lossa sidorna. Utan att lirka och hålla på i munnen. Bara flyttar runt bakdelen på liten volt med böjning skapad genom spöet mot magen någonstans. Och låter innertygeln vara så inte huvudet börjar luta eller halsen förböjs. Bara bromsar med min position framför hästen eller med båda tyglar/ snabb förhållning i linan.
Brukar kännas bra iaf.
Kan räta ut, gå fram i trav ur det och få hyfsad balans och släppa ut på stor volt.
Men tycker inte det blir hastrav, snarare några steg med mer energi än det blir i den spända rakare traven som kan bli ute på "fri" lina.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Först måste du få hästen i balans genom att lägga den i rätt tempo och rakrikta den tillräckligt för att den ska klara att bära upp en utsträckt hals.

Så det kan hänga ihop att hästen är ostadig att "rakrikta" (kan få den rakriktad men bara ett par-några steg i taget innan det vinglar iväg åt något håll, nu snackar vi petigt rakriktad, den kan gå hyfsat rakriktad längre sträckor men utan att hänga ihop tillräckligt), att hästen tappar avslappningen i samband med det? Att man kanske klarar av att hålla avslappningen längre stunder när hästen klarar att gå rakriktat längre stunder?
En sak jag funderat på - anledningen att jag började fokusera mer på framåt/nedåt - det är om hästen KAN gå rakriktat utan att halsen/halslinjen är med? Om det inte automatiskt blir knas i rygglinjen då och att det blir för mycket enligt hästen när man får det där "sista lilla" och den slappnar av också? :p


Sen måste du skola den så att du får igenom tygeltagen genom hela kroppen, alltså arbeta med böjning och ställning i nacken.

När hästen svarar rätt på tygeltagen, så brukar den i allmänhet också vara redo att svara på eftergiften genom att söka framåt-neråt mot bettet när man långsamt länger tygeln. Den gör det då på ett bra sätt, d v s med bibehållen balans, och välvning av överlinjen, med nosen längst fram.

Men du tycker det är ok att fram tills dess jobba böjning/rakriktning med kort överlinje?

En häst som man bara låter gå på lösa tyglar välver ytterst sällan överlinjen, den släpper bara halsen.

Låter vettigt... :angel:
 
Sv: Framåt/nedåt?

Så det kan hänga ihop att hästen är ostadig att "rakrikta" (kan få den rakriktad men bara ett par-några steg i taget innan det vinglar iväg åt något håll, nu snackar vi petigt rakriktad, den kan gå hyfsat rakriktad längre sträckor men utan att hänga ihop tillräckligt), att hästen tappar avslappningen i samband med det? Att man kanske klarar av att hålla avslappningen längre stunder när hästen klarar att gå rakriktat längre stunder?

Avslappning är inte det första ordet jag tänker på i samband med framåt - neråt. Avspändhet är dock en viktig ingrediens. Men framåt neråt som jag rider det är en gymnastikövning, den kräver att man tar hästen till ett läge där den bär kroppen på ett visst sätt.

En sak jag funderat på - anledningen att jag började fokusera mer på framåt/nedåt - det är om hästen KAN gå rakriktat utan att halsen/halslinjen är med?
Om det inte automatiskt blir knas i rygglinjen då och att det blir för mycket enligt hästen när man får det där "sista lilla" och den slappnar av också? :p

Men du tycker det är ok att fram tills dess jobba böjning/rakriktning med kort överlinje?


Rakriktning handlar framför allt om ben och kropp. Att hålla kroppen upprätt och fördela belastningen mellan benen. Ett hästhuvud är tungt. Det är lättare för hästen att balansera om det hålls nära kroppen, och svårare om det hålls långt från kroppen, särskilt om det förskjuts i sidled. Det krävs balans och stadga för att hålla en tung börda långt från kroppen utan att tappa balansen. Så ja, man brukar behöva börja med en kortare överlinje för att skapa förutsättningar för att kunna länga den.]

tiotiotiotio
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag har fått lära mig att halskotpelaren ska vara lång (och därmed hyfsat rak) oavsett om hästen är samlad eller lång och låg, och oavsett huvudhöjd. Det är det jag menar med "avslappning" och "framåt/nedåt", och det som känns som att jag missar när hästen får gå med huvudet lite som den vill i rörelserna, den söker sig inte ordentligt framåt/nedåt och halskotpelaren blir inte rakare. Även när den känns och ser rätt ok ut. När jag tittat på bilder där man ser halskotpelaren tydligt så har jag insett hur himla lätt den har att trycka ihops sig så halskotpelaren tvärtom blir mer s-formad, och detta ÄVEN om den ser längre och mer avslappnad ut än vanligt, alltså måste den faktiskt gå i framåt/nedåtform för att få en hyfsad hals?
Nästa steg jag lärt mig är att halskotpelaren behöver vara lite uträtad för att manken ska lyftas = omöjligt att rida i "bra form" om den inte lär sig att länga och räta ut ordentligt.?
Men för att komma så långt framåt/nedåt blir det att den tappar balansen...
Så för mig känns det som ett "måste" att så snart som möjligt komma till ett stadie där hästen klarar av att gå framåt/nedåt. Inte som en gymnastiserande övning... :p
 
Sv: Framåt/nedåt?

Förstår inte riktigt beskrivningen, är det liknande skrittpiruett/framdelsvändning eller förböjd variant av öppna? :confused: lät intressant, men förstår inte riktigt hur du menar!
Ibland när jag övat traven så har jag bett om överdriven avslappning framåt/nedåt (i praktiken lägga tryck och ge full tygels eftergift och låta knata på i fritt tempo så snart hästen ger efter tills man fått den i "fri skritt") och ur det börjat trava sen saktat ner traven rejält och tänkt skrittövergång och längt tyglarna fullt ut så hästen får länga sin ram, låtit den "smygtrava" så några steg tills den saktat av till skritt eller ökat på igen (om den ökade igen gjorde jag om tills det blev skritt) och då har den stundvis kunnat hålla en lång och låg ram. Men den känns VÄÄLDIGT framstupa :crazy:

Duh.. Jag skulle kanske ha förklarat varför jag tror att denna övning kan hjälpa dig med framåt neråt.:p

Jo jag kan ha helt fel men jag tycker att min egen häst har sänkt takten med hjälp av denna övning då han har balanserats mer över hela kroppen. Han kan hålla den där smygtraven (obs inte jog utan en långsam bärande men ansträngande trav) och ändå länga halsen. Nu vet jag inte om detta är äkta framåt neråt men det borde ju främja "stretchinen" av överlinjen om ryggen kommer upp med hjälp av smygstegen, och han orkar bära utan att falla framåt och så springa på som en galning.

Vad det är, är mycket enkelt, det är som en öppna eller nästan skänkelvikning på en mycket liten volt. Alltså du står vid hästens huvud och toucherar bakänden runt dig. Huvudet ska vara vänt mot dig. På mindre skolad häst måste du kanske gå baklänges och låta hästen gå fram mer, medans en mer skolad häst klarar mer uppåtbärning. Om du rider övningen går du mycket riktigt som Lusidor skrev, ut på volten med samma steglängd dock utan för mycket påskjut, takten ska kunna hållas samma, annars går man tillbaka på lilla volten igen. Det är ganska ansträngande för hästen, så bäst att inte hålla på för länge.
 
Sv: Framåt/nedåt?

När jag tittat på bilder där man ser halskotpelaren tydligt så har jag insett hur himla lätt den har att trycka ihops sig så halskotpelaren tvärtom blir mer s-formad, och detta ÄVEN om den ser längre och mer avslappnad ut än vanligt, alltså måste den faktiskt gå i framåt/nedåtform för att få en hyfsad hals?
Nästa steg jag lärt mig är att halskotpelaren behöver vara lite uträtad för att manken ska lyftas = omöjligt att rida i "bra form" om den inte lär sig att länga och räta ut ordentligt.?
Men för att komma så långt framåt/nedåt blir det att den tappar balansen...
Så för mig känns det som ett "måste" att så snart som möjligt komma till ett stadie där hästen klarar av att gå framåt/nedåt. Inte som en gymnastiserande övning... :p


Du tänker bakvänt.
Den får problem med halsen och balansen så länge den bara skottar framåt i fullt knyck och broms och gas ej fungerar. När baken är med och arbetar aktivt så kommer den igenom ryggen och då kommer halsen på plats som följd. så ja - den "måste gå i hyfsad framåt neråt form för att få en hyfsad hals" OM den går och skottar och ångar på i övertempo och är spänd. Om den först kommer igenom som svea skriver, och är balanserad och rak i kroppen, så har du inte det problemet med halsen.

du försöker åtgärda "framifrån" det som saknas bakifrån. Eller om inte "åtgärda" så stirrar du dig nog iallafall lite blind på fel ände s.a.s
 
Sv: Framåt/nedåt?

Du tänker bakvänt.
Den får problem med halsen och balansen så länge den bara skottar framåt i fullt knyck och broms och gas ej fungerar. När baken är med och arbetar aktivt så kommer den igenom ryggen och då kommer halsen på plats som följd. så ja - den "måste gå i hyfsad framåt neråt form för att få en hyfsad hals" OM den går och skottar och ångar på i övertempo och är spänd. Om den först kommer igenom som svea skriver, och är balanserad och rak i kroppen, så har du inte det problemet med halsen.

du försöker åtgärda "framifrån" det som saknas bakifrån. Eller om inte "åtgärda" så stirrar du dig nog iallafall lite blind på fel ände s.a.s

Möjligt att jag fixerar på fel saker, alltid svårt att objektivt se vilken pusselbit som är rätt för just en själv, visste man det skulle man aldrig fastna! ;)
Det sjuka är att om man återgå till bilderna (vilket när jag inte rider för tränare är den enda "spegel" man har, tränaren är f ö mycket mer petig med framåt/nedåt än vad jag har varit) så kan hästen ånga på i rätt friskt tempo och ändå kliva under med bakbenen/vinkla rumpan. Och stundvis ser det riktigt trevligt ut bildmässigt, MEN två saker; jag VET själv att hästen stolpar på i övertempo -inte extremt men lite över normaltempo, det är ju inte så ofta numera att hästen springer iväg utan snarare att den är för stressad så tempot är lite för högt även om den tar kortare steg och känns kontrollerbar, den andra saken är just hals/rygglinje. Att även när jag försöker länga överlinjen så är det som en magisk gräns där hästen inte kan sänka sig lägre utan att stolpa iväg, och den gränsen är i princip allt under normalposition med huvudet. Man ser som kvitto på det att hästen aldrig länger ut rygglinjen ordentligt och då går samlingen - bakbenens jobb- inte igenom ryggen.

Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande att tempo och lydnad är viktigare än att hästen går i form, bara det att det är ett stort projekt att jobba på så både hästen och jag behöver stundvis acceptera att det blir lite övertempo för att successivt lugna ner det när hästen lugnat ner sig mentalt. Att sitta och bromsa - lätta, bromsa - lätta, bromsa - lätta osv är inget alternativ (inte heller att konstant förhålla) eftersom hästen bara blir mer het på gröten när man tjatar. Då kan det vara bra att kunna säga -"okej, vi kan acceptera det här tempot idag, men då ska du jobba ändå!" hålla sig på den nedre gränsen.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Vad det är, är mycket enkelt, det är som en öppna eller nästan skänkelvikning på en mycket liten volt. Alltså du står vid hästens huvud och toucherar bakänden runt dig. Huvudet ska vara vänt mot dig. På mindre skolad häst måste du kanske gå baklänges och låta hästen gå fram mer, medans en mer skolad häst klarar mer uppåtbärning. Om du rider övningen går du mycket riktigt som Lusidor skrev, ut på volten med samma steglängd dock utan för mycket påskjut, takten ska kunna hållas samma, annars går man tillbaka på lilla volten igen. Det är ganska ansträngande för hästen, så bäst att inte hålla på för länge.


Tack för förklaringen! :)
Så hästen ska gå på yttepyttevolt och flytta rumpan i sidled? Borde inte det bli som en extremt böjd öppna med för mycket tvärning? :angel:
Ska testa det lite närmare, har jobbat en del med "försök till öppna" på liten volt, och när jag får koll på alla kroppsdelarna och lyckas böja hästen ordentligt så hästen trampar under sig, då brukar den iaf bli mer bärig (lättare för framåt/nedåt i h. varv men svårare för böjning och tvärtom i vänster). Tror att det var efter en sån övning den senast fick rätt fin avslappning framåt/nedåt faktiskt, satt efteråt och red en massa åttvolter med försök till att bara flytta händerna i sidled och försöka få till rätt böjning direkt m hj av sitsen, och kanske var det tack vare pyttevolterna/öppnaförsöken som den faktiskt lyckades hålla balansen.? Hoppas jag förstod övningen rätt, ska testa ikväll och återkomma! :)
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag kanske missat nåt mer du skrivit om din sits, men om din häst höjer huvudet och stressar fram så försök att inte sitta tungt på den. Använd stigbyglarna och innersida lår för att avlasta ryggen litgrann för att frigöra ryggen till att främja kontakten mellan bakbenen och din hand. Lek lite med din sits och egna balans.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Duh.. Jag skulle kanske ha förklarat varför jag tror att denna övning kan hjälpa dig med framåt neråt.:p

Jo jag kan ha helt fel men jag tycker att min egen häst har sänkt takten med hjälp av denna övning då han har balanserats mer över hela kroppen. Han kan hålla den där smygtraven (obs inte jog utan en långsam bärande men ansträngande trav) och ändå länga halsen. Nu vet jag inte om detta är äkta framåt neråt men det borde ju främja "stretchinen" av överlinjen om ryggen kommer upp med hjälp av smygstegen, och han orkar bära utan att falla framåt och så springa på som en galning.

Vad det är, är mycket enkelt, det är som en öppna eller nästan skänkelvikning på en mycket liten volt. Alltså du står vid hästens huvud och toucherar bakänden runt dig. Huvudet ska vara vänt mot dig. På mindre skolad häst måste du kanske gå baklänges och låta hästen gå fram mer, medans en mer skolad häst klarar mer uppåtbärning. Om du rider övningen går du mycket riktigt som Lusidor skrev, ut på volten med samma steglängd dock utan för mycket påskjut, takten ska kunna hållas samma, annars går man tillbaka på lilla volten igen. Det är ganska ansträngande för hästen, så bäst att inte hålla på för länge.

Kastar mig modigt in i denna diskussion trots att jag inte är särskilt duktig själv och vanligen brukar nöja mig med att lösa andras klokskaper i detta forum. Men nu kan jag inte hålla tyst:)
Anledningen är att jag arbetar en av våra hästar just så som du beskriver! Det som är intressant är att det rör sig om en islandshäst som har svårt att hitta traven. Generellt har hon mycket mer skjutkraft än bärkraft, springer ifrån övningar, spänner sig och väljer pass eller tölt. MEN: när jag använder den övning du beskriver (från marken) så förbättras hennes bärighet i traven drastiskt, hon behöver inte längre "springa ifrån sig själv". Jag brukar jobba med övningen korta stunder, och byta varv ofta (max en minut i varje varv och kanske tre omgångar i varje varv). Sedan sitter jag upp och börjar travarbete på volter.
Vet inte om detta tillförde något till er diskussion men vill i alla fall framhålla dess värde eftersom jag med just den här övningens hjälp börjar få fin trav ur en "omöjlig" passhäst!
 
Sv: Framåt/nedåt?

Dessutom är det en övning som är ypperlig för att bryta upp laterala och förstärka diagonala rörelsemönster.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Tack för förklaringen! :)
Så hästen ska gå på yttepyttevolt och flytta rumpan i sidled? Borde inte det bli som en extremt böjd öppna med för mycket tvärning? :angel:

Ja precis. Så där i början kanske man mest ska koncentrera sig på att hästen trampar över med inner bak innan man börjar kontrollera framdelen. Men böjningen ska gärna gå genom hela kroppen. Prova det ger resultat på nolltid!
 
Sv: Framåt/nedåt?

Kastar mig modigt in i denna diskussion trots att jag inte är särskilt duktig själv och vanligen brukar nöja mig med att lösa andras klokskaper i detta forum. Men nu kan jag inte hålla tyst:)
Anledningen är att jag arbetar en av våra hästar just så som du beskriver! Det som är intressant är att det rör sig om en islandshäst som har svårt att hitta traven. Generellt har hon mycket mer skjutkraft än bärkraft, springer ifrån övningar, spänner sig och väljer pass eller tölt. MEN: när jag använder den övning du beskriver (från marken) så förbättras hennes bärighet i traven drastiskt, hon behöver inte längre "springa ifrån sig själv". Jag brukar jobba med övningen korta stunder, och byta varv ofta (max en minut i varje varv och kanske tre omgångar i varje varv). Sedan sitter jag upp och börjar travarbete på volter.
Vet inte om detta tillförde något till er diskussion men vill i alla fall framhålla dess värde eftersom jag med just den här övningens hjälp börjar få fin trav ur en "omöjlig" passhäst!

Vad roligt att du själv kommit på den! Det gick upp som ett ljus för mig när de visade mig första gången. :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 177
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp