Bukefalos 28 år!

Framåt/nedåt?

Sv: Framåt/nedåt?

Ja, precis! När man väl hittat "rätt" och vet hur det ska kännas, då kan man såklart övergå mer och mer till bara känslan. Men innan man kommit till det läget har jag hellre spegel/tränare/film för att man ska kunna se om känslan verkligen är rättvisande.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Svåra frågor..

Jag litar hellre till känslan, but hey! Thats just me..;)
Hittills har den alltid haft rätt iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Framåt/nedåt?

Kanske är olika hur duktig man är på att veta vad man känner? :p
Vet något exempel på kompis(ar?) som verkar rida mest bara på känsla och rider riktigt bra, men jag vet ju inte om det beror på att de lärt sig bra från början eller om det faktiskt är så magiskt att dom har superb känsla! Vet iaf att när jag försökt att bara rida på känsla har det i regel slutat med gamla ovanor som blir svåra att bryta. Inte vad gäller allt såklart, mycket sitter redan i ryggmärgen.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Mmm! Plus att man för att veta vilken känsla man letar behöver man ju erfarenhet. De flesta har ju en, eller i bästa fall två häst/ar att öva på. Tycker inte alltid att hästens reaktion är ett kvitto på att man gör rätt eftersom hästar lär sig sina ryttare med.Sen tror jag man har olika fallenhet för att utveckla ryttarkänsla med.

Huua, tricky business :)
 
Sv: Framåt/nedåt?

KL

en känd tränare uttalade sig om att det som ofta "stoppar upp" känslan hos många ekipage, är när man blockerar den med för mycket parallellt analyserande. Man "låser" då sin känsla och kan faktiskt inte känna.

givetvis är detta en generalisering, men det ligger lite i det tycker jag.
det är bra att man analyserar och reflekterar, men ibland, särskilt under moment eller episoder i ridningen då man upplever "problem", så håller jag med om att man ibland mentalt då låser sig, istället för att rida med kropp och sinne.

det är väl där själva nyckeln ligger - att kunna balansera sinne med känsla. tror ingen kan rida helt oberoende av den andra - men det gäller som sagt att kunna kanalisera - på rätt sätt och vid rätt tillfälle.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Hehe, du får det låta så enkelt! ;)

Och visst har du rätt! Fick en "uppläxning" häromdagen att jag inte skulle tänka att hästen är svårare (för mig) i vänstervarvet utan bara få in känslan av att den går bra. Det fungerade faktiskt, lyckades få till några riktigt bra steg i svåra varvet, bättre än de tidigare passen. Mycket lätt att hamna i "VAD GÖR JAG FÖR FEL?!?"-träsket! :rofl:
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag tycker att det ligger mycket i ditt inlägg;)

Man kan inte fokusera på allt o ändå känna. När det mesta funkar per automatik- ja.
Att analysera efteråt o ta med sig ngn enstaka bit till nästa pass räcker- för mig iallafall.:angel:
 
Sv: Framåt/nedåt?

Jag tycker att det ligger mycket i ditt inlägg;)

Man kan inte fokusera på allt o ändå känna. När det mesta funkar per automatik- ja.
Att analysera efteråt o ta med sig ngn enstaka bit till nästa pass räcker- för mig iallafall.:angel:

En väldigt känd tränare säger väl att man kan bara ta en sak i taget, vi klarar inte mer i hjärnan helt enkelt, då blir det virrvarr o kaos.....Kanske en eller möjligen två, då.
(Kyra)
 
Sv: Framåt/nedåt?

En väldigt känd tränare säger väl att man kan bara ta en sak i taget, vi klarar inte mer i hjärnan helt enkelt, då blir det virrvarr o kaos.....Kanske en eller möjligen två, då.
(Kyra)

Tja, då var ju tränarn konsekvent idag då trots att hon lät som en papegoja som bara lärt sig ett ord! :angel:
(exempel, hästen mygelsegtravar runt mer än ett varv på volten när jag skulle sakta av till skritt och försöker på alla sätt och vis få hästen gå ner till skritt och slappna av, och får samtidigt höra "Blicken!" från tränaren, tittar upp, och SJÄLVKLART tar hästen tillfället i akt och ökar på lite igen! :p vid såna tillfällen hade man kunnat vara utan papegojor)
 
Sv: Framåt/nedåt?

En väldigt känd tränare säger väl att man kan bara ta en sak i taget, vi klarar inte mer i hjärnan helt enkelt, då blir det virrvarr o kaos.....Kanske en eller möjligen två, då.
(Kyra)

Det är för att man tänker för mkt när man får kommandona, när man väl kan det går det ju fort och då kan man lägga in ett kommando till.
Bara att få det här att fungera på 2 steg var ett tag väldigt svårt och tog en halv volt att utföra :rofl:

från trav-ned till skritt i ställning-gå undan nått steg för innerskänkeln utan att hästen kommer upp i formen 1mm-rakställa och upp i trav med enbart överskänkeln så hästen förblir avspänd och utan att komma upp i formen 1mm.
 
Sv: Framåt/nedåt?

KL
Ja det är ju supernyttigt att växla mellan hästar!
Har upptäckt att jag funkar bättre (har alltid gillat..)med dom där som ska hållas avspända och lätt blir överilade. än de där hårda lite dampiga som ska hållas på mattan mer än lugnas och finliras med.
Men att kombinera båda sorterna om vartannat ger mer känsla åt båda hållen.
Det är eg samma grunskänsla på båda typerna men då problematiken skenat iväg för långt blir man kanske handfallen om man är van vid den känsliga och sitter på en hård, eller tvärt om.
Det bra är alltså i mina ögon samma på alla hästar. Även om de har olika mkt att erbjuda i aktion och energi förståss.

Mina har lärt mig hur det känns med olika fysiska hinder. Känner jag igen dessa hinder idag blir det en så tydlig flashback att jag nästan vill sitta av direkt och lägga ner...brrr.. snedheter och nackproblem, styva kors och spända framdelar..
Även om det kanske kan jobbas loss till viss del med tiden.
Brukar inte sitta o tvivla så jag får ångest på den egna känslan eller tekniken då utan tänker mer utifrån hästens kropp att den kanske inte kan svara på de rätta signalerna helt enkelt.
Det kan ju ibland vara så, att man faktiskt gör ganska rätt men det ändå skiter sig. Och då är det ju trist att straffa sig själv och må dåligt.

God kroppskännedom och medvetenhet ger nog mkt, bra med meditaion o mentala bilder o övningar hemma i soffan! Där finns mkt att jobba med.

Red de första bytena på svarten i natt (låt sömnlös en stund). Filade på min svagare sida och jobbade på att sitta rakt och bara byta. Hästens stelare bakben trollade jag bort för att inte bevara den känslan väl uppe på ryggen!
var rätt nöjd med det passet faktiskt! :D Får se när de kommer irl.
Helt ärligt har alla hästarna fungerat bättre o bättre efter att de mentala passen blivit fler. Kanske jag lämnar de negativa förväntningarna bakom mig och bara har en klar plan då jag väl rider.

O ju mindre i kvantitet ju bättre i kvalitet.. Bara rida då hjärnan och kroppen är "uppkopplade". Inte skapa låsningar o frustration pga en dålig dag och sega reaktioner och dåligt upplagt pass.
 
Sv: Framåt/nedåt?

Det är för att man tänker för mkt när man får kommandona, när man väl kan det går det ju fort och då kan man lägga in ett kommando till.
Bara att få det här att fungera på 2 steg var ett tag väldigt svårt och tog en halv volt att utföra :rofl:

från trav-ned till skritt i ställning-gå undan nått steg för innerskänkeln utan att hästen kommer upp i formen 1mm-rakställa och upp i trav med enbart överskänkeln så hästen förblir avspänd och utan att komma upp i formen 1mm.

Ja, precis, det måste sitta lite med automatik innan man kan ta in nästa.

Ang övningen så ja, det kräver nog koll på var man har sej själv o hästen!!
Känner igen det till en del, faktiskt, jag fick göra ngt åt det hållet fast med ett par punkter varje varv på volten där övergångarna skulle göras, ur samma tänk, dock :idea: ( F ö var det en bra ft-tränare :D) Det var ju skitsvårt, kan jag lugnt säga......- och punkterna flyttades av nån anledning hela tiden eftersom de kom alldeles för tätt:angel: Det var väl ett par gånger högst hon var nöjd:cool: (tränaren)
Då gäller det att tränaren ger rätt kommandon och inte alla 100 fel man gör, för det är tillräckligt mentalt att försöka vara med i vad man gör och när :confused: I alla fall om man är en virrig gammal tant:o



Vet inte om det blev OT nu, men tråden har spårat åt en massa håll redan så....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 177
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp