framåt och uppåt!

ZanMiguel

Trådstartare
Jag behöver ett bett som lyfter lite gran uppåt men ändå framåt!?
vad kan det vara för nnågot??hon blir jätte låg på hack, på annat än rakt tränsbett blir hon bakåt..
snälla..va ska jag ha..speciellt när ja hoppar då ja vill få henne uppåt och framåt!!

Sanna

Sv: framåt och uppåt!

Du skriver att hon blir låg av Hack,
och som du vet är Hack rättså skarpt, att jämföra med stångbett med häv. fast ej i munnen.

Prova med ett mildare bettlöst om hon fungerar på det.
Sidepull kanske.

Gag bett lyfter på det sätt du beskriver.. kallas därför hiss bett typmässigt.

http://www.lillhastenistav.se/bt.htm12.jpg

så ser det ut. Nej - sidepull lyfter inte. detta gör det - du har remmar som fästs i de små hålen i bettet, till sido styckena. tygeltaget får en uppresande effekt... finns säkert fler som kan svara mycket bättre än jag hur det funkar -rider inte med det själv, vet bara folk som använder det i precis det syfte du efterlyser, som intygar att det funkar på deras hästar. men det beror ju helt på hästen och ryttaren som vanligt.

StJäRnAn skrev:
Jag behöver ett bett som lyfter lite gran uppåt men ändå framåt!?
vad kan det vara för nnågot??hon blir jätte låg på hack, på annat än rakt tränsbett blir hon bakåt..
snälla..va ska jag ha..speciellt när ja hoppar då ja vill få henne uppåt och framåt!!

Sanna

Ta inte detta fel, men kan det vara ett ridproblem.

Min gamla foderhäst gick i början bakom hand, hon bara vek in nosen och nästan bet sig i bringan. Vi jobbade en del med det genom att ta lite på yttertygeln (på stor volt) och sedan ge rejäl eftergift. Detta lärde hästen att söka sig fram mot bettet.

nää ta inte illa upp men det var just min tanke oxå... ( det som susanne sa)

ett bett är ju en "hjälp vid ridning" i huvudsak så rider man hästen in i rätt form med sits, vikthjälper & skänklar...

rid framåt till tygeln i stället för att ha allt i tygeln & rida så att säga bakåt..

rid för kunnig tränare & be om hjälp att få hästen till att arbeta korrekt...

Lycka till..

Måste nog säga lite som 2 andra här sagt; att detta kan vara ett ridmässigt problem också. Nu är det så att min nya häst också gärna går bakom och nummer ett är att i absolut de flesta lägen tänka att nosen ska fram ( - händerna ska vara burna och man ska tänka "framåt" med de), detta är en bra början.

Vidare kan jag säga att min sånhär häst har ett enkelt tredelat bett, bara att jag har lyckats hitta ett riktigt tjockt. Det är kanon för han vill ta mera stöd på det och inte dra in nosen. Annars kan det vara kopplat till att du kanske inte har hästen riktigt framme mellan en hand som säger "ta fram nosen" och stadig sits och mjuk drivning så hästen stoppar in sina bakben i stället för att bara böja nacken.

Men somsagt, kan kanske vara en idé att prova ett tjockare, men inte så starkt bett?

nej nej..hon går inte bakom lod...det är inte så ja menar..hon går i bra form..men hon blir väldigt lång eller vad man kan säga.. ja vet inte hur ja ska säga...
vanligt tränsbett tycker hon inte om...

Läng tyglarna och driv mer bakifrån, uppmuntra henne att gå i en öppnare form och arbeta utifrån det. Tänk bara på bakdelen och fokusera mindre på huvudet.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 742
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka