Framåtbjudning på 4-åring

FUNNY

Trådstartare
Hej på er!

Nu har jag fått hem ett 4-årigt sto.
Hon är en väldigt trevlig häst på alla sätt o vis o ganska så mycket hanterad o riden.
Problemet vi har är att hon har dålig framåtbjudning. Det kan kanske ha att göra med att hon växer lite nu men har även hört att hon nog har det i generna efter den hingsten hon är efter. ....
Nu har jag bara ridit henne ett par gånger men ändå tänker jag be om lite tips o idéer innan det blir ett problem ;)
När vi är ute i skogen så funkar det ju mycket bättre när en annan häst är framför vilket är mycket förståligt. Men hon är mycket riden själv i skog o mark tidigare, så då måste hon ju oxå bjuda! På banan har jag bara varit en gång och det blev mycket "puschande" framåt av...Jag vet ju att jag ska försöka variera så mycket som möjligt och se till att det händer saker hela tiden när man är på banan, men finns det några speciellt bra övningar som ni kommit på för unghästar så vill jag gärna pröva dessa.
Då jag absolut inte vill ha en skänkeldöv häst så är jag tacksam för tips o ideér :) Ska ju självklart rida för tränare oxå o se vad de har o komma med, men ändå, ideé sprutor visa vad ni går för :idea:

Vill ju ha en pigg o framåt häst att visa på kvalitetstävlan i höst :rofl:
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Jag kan ju se att det är många som har läst inlägget, är det verkligen ingen som vågar komma med lite förslag på övningar :)
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Är du säker på att det är bjudningen det är fel på eller kan det vara så att hon inte riktigt svarar för skänkeln?

Pröva att bete dig som om du lärde henne svara på skänkeln på nytt och se hur hon reagerar. Jag upplever det som påfallande ofta att felet ligger just där och inte i att hästen inte vill framåt (dvs. det handlar om bristen på förståelse från hästens sida snarare än brist på bjudning/vilja).
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Min 4-åring är oxå lite si o så med framåtbjudningen ibland. Dock mycket bättre nu. För min häst verkar det mest som att det egentligen handlar om styrka o kondition. Nu har hon byggt lite mer muskler och fått upp flåset en hel del och då har också framåtbjudningen kommit. När hon lossnar och går i korrekt form o verkligen bär sig själv är framåtbjudningen inga problem alls. Skulle det inte kunna bero på nåt sånt?
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

FUNNY skrev:
Hej på er!
Problemet vi har är att hon har dålig framåtbjudning. Det kan kanske ha att göra med att hon växer lite nu men har även hört att hon nog har det i generna efter den hingsten hon är efter. ....
Nu har jag bara ridit henne ett par gånger men ändå tänker jag be om lite tips o idéer innan det blir ett problem ;)
När vi är ute i skogen så funkar det ju mycket bättre när en annan häst är framför vilket är mycket förståligt. Men hon är mycket riden själv i skog o mark tidigare, så då måste hon ju oxå bjuda! På banan har jag bara varit en gång och det blev mycket "puschande" framåt av...Jag vet ju att jag ska försöka variera så mycket som möjligt och se till att det händer saker hela tiden när man är på banan, men finns det några speciellt bra övningar som ni kommit på för unghästar så vill jag gärna pröva dessa.
Då jag absolut inte vill ha en skänkeldöv häst så är jag tacksam för tips o ideér :) Ska ju självklart rida för tränare oxå o se vad de har o komma med, men ändå, ideé sprutor visa vad ni går för :idea:

Vill ju ha en pigg o framåt häst att visa på kvalitetstävlan i höst :rofl:

Det är inte helt ovanligt att unghästar kan vara lite med handbromsen i i början, dock stämmer det inte på alla, men som sagt- det händer.
se till att det händer mycket under ridpasset. slappar hon till i skogen, avbryt slappheten med ett travpass eller en galopp fattning. då övar du lydnad och att svara för hjälperna samtidigt, och får upp bjudningen.

rid inte på ridbana för mycket med en sån unghäst. rider du så se till att det händer saker där med - travbommar, koner osv är utmärkt, och miljötränar samtidigt hästen.

ROLIGT ROLIGT ROLIGT ska vara det som spelar roll i början på en grön häst under ryttare. Är hon hoppad något? ett språng här och där på låga höjder är också bra, kan läggas in i dressyr passet också.

du får pröva dig fram vad som funkar bäst på just det temperamentet.
viktigt är att inte falla för frestelsen att det är "bekvämare" att hon alltid går sist om du har sällskap i skogen osv. men passa på att det händer ngt, en högre gångart tex, när du rider först, och växla ofta fram och tillbaka så bibehåller du bjudningen bättre även de stunder hon ska gå först.

håll kvar din ambition att inte sitta och nöta med skänkeln till varje pris. med en unghäst har du chansen att forma dess svar på hjälper precis så som du önskar. ALDRIG sitta och nöta eller gnaga med skänkeln, utan lätt dutt/kort tryck, och hästen ska svara, och omedelbar eftergift. byt hellre övning än ge upp det idealet, tills det funkar!

Mvh och lycka till!
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

jag tycker inte att du ska rida speciellt mycket i paddock elr liknande manege. att rida iskog o mark ger din häst muskler och mycket mer spännande saker.. om det går bättre med en häst framför så fortsätt så tills din däst kan gå själv o ändå bjuda. :D hitta på många olika övningar o träna mycket på framåtbjudningen genom att kanske trava tio steg sedan sakta av till skritt och likadant igen.. sådan är roligt o stimmulerande för din häst.
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Jag hade lite samma bekymmer som du när min häst var 4 år. Jag red då endast ut i naturen, på vägar, i skogen,. Undvik ridbanan om du känner att hästen inte vill framåt. På min häst har det också funkat att ta en liten galopp för att "vakna" till lite. Än idag kan det hjälpa om vi har en "seg" dag på ridbanan. En liten kort galopp, sen är han mycket piggare och det är inga problem med bjudningen!

Sen är det, som många andra också sagt här, lättare när din häst får muskler och orkar mer!

Lycka till!
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Hej Alla o tack för era svar :bow:
Självklart ska en häst med dålig bjudning inte vara på ridbanan så mycket! Problemet är att hon bjuder bättre på banan än ute?!
Jag har nu varit på banan 2 gånger med henne o fick riktigt bra fjong på henne sist :rofl: Men så fort jag blir lite inaktiv i min ridning så stannar hon :smirk:
Att rida med andra hästar kommer jag inte att ha möjlighet så ofta framöver så jag tänkte försöka ut på ängarna lite o se om hon vaknar till där istället. Jag ska även sätta ett hinder på ridbanan (har bara bommar där i dagsläget ) o ta ett skutt för att väcka henne lite emellanåt.
När jag var på banan sist så verkade det funka ganska så bra med att jag "busade" lite med henne i början, bara framåt framåt o framåt på i stort sett långa tyglar!

TAck alla - jag kämpar vidare!
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

nu ska lilla jag låta jätte viktig och så, men ni får inte ta det på fel sätt, jag har hållit på med unghästar sen jag var 15 år, tagit emot på in och tillridning, och arbetat som unghäst ryttare i ett tävlingsstall, ja jag SA att jag skulle låta viktg... MEN jag har ju snappat upp en del under åren..

MÅÅÅNGA unga hästar ÄR lite trötta, rid bara korta pass, och inte alls mycke, rid bara kanske 3 dagar i veckan, det behövs inte mer, jag lovar. rid lite mera senare om du satsar på att visa hästen.

fungerar hon bra i skogen så är det ju jätte bra!

rid mycket tämpoväxlingar och drillövningar, det tränar både lydnad och uppmärksamheten på dom.

som någon annan skrev: försäkra dig om att hästen vet vad dina hjälper betyder, och snälla snälla, inte sitta och klämma!!!! om det är så att det är lite lathet så förvärrar man bara genom att klämma på dom, det finns spö, det ska man använda när man rider in eller tränar unga hästar, självklart ska man bara ha det för att förtydliga sin vilja, men det fattar väll alla hoppas jag.

det var vad jag kunde komma på sådär lite snabbt utan att ha sett hästen.... Tömmköra i skogen är också en bra grej, ha någon med dig bara som kan ta tag i hästen om det skulle händå något!

lycka till!!
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Jag vet unghästar med dålig framåtbjudning pga att de gått väldigt mycket i ridhus, där de inte kunnat sträcka ut som utomhus.
Det bästa är ju att försöka rida hästen mycket utomhus och göra sånt som den tycker är kul, då brukar de flesta hästarna piggna till endel.
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

foxtrot skrev:
håll kvar din ambition att inte sitta och nöta med skänkeln till varje pris. med en unghäst har du chansen att forma dess svar på hjälper precis så som du önskar. ALDRIG sitta och nöta eller gnaga med skänkeln, utan lätt dutt/kort tryck, och hästen ska svara, och omedelbar eftergift. byt hellre övning än ge upp det idealet, tills det funkar!

Mvh och lycka till!


mkt bra skrivet! Min unghäst är också slö och ointresserad av att jobba. Tack för fina tips. Rätt skönt att se att det inte bara är jag som har en slö 4-åring.
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Hej!

Du har redan fått många bra tips och råd. Vad jag själv kan bidra med är från min egen 4 åring och den erfarenhet han ger mig.
Det spelar roll när på dygnet jag rider och hur det stämmer med min hästs mat- och sovklocka. Vidare så spelar vädret roll, vad vi gjorde i går, växtvärk och tandvärk, ja mycket spelar roll.
Att aldrig göra samma sak som dagen före fungerar bra. Vila lika så eller bara umgänge med varandra, jag och min häst, en dag mitt i veckan.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

FUNNY skrev:
Hej på er!

Nu har jag fått hem ett 4-årigt sto.
Hon är en väldigt trevlig häst på alla sätt o vis o ganska så mycket hanterad o riden.
Problemet vi har är att hon har dålig framåtbjudning. Det kan kanske ha att göra med att hon växer lite nu men har även hört att hon nog har det i generna efter den hingsten hon är efter. ....
Nu har jag bara ridit henne ett par gånger men ändå tänker jag be om lite tips o idéer innan det blir ett problem ;)
När vi är ute i skogen så funkar det ju mycket bättre när en annan häst är framför vilket är mycket förståligt. Men hon är mycket riden själv i skog o mark tidigare, så då måste hon ju oxå bjuda! På banan har jag bara varit en gång och det blev mycket "puschande" framåt av...Jag vet ju att jag ska försöka variera så mycket som möjligt och se till att det händer saker hela tiden när man är på banan, men finns det några speciellt bra övningar som ni kommit på för unghästar så vill jag gärna pröva dessa.
Då jag absolut inte vill ha en skänkeldöv häst så är jag tacksam för tips o ideér :) Ska ju självklart rida för tränare oxå o se vad de har o komma med, men ändå, ideé sprutor visa vad ni går för :idea:

Vill ju ha en pigg o framåt häst att visa på kvalitetstävlan i höst :rofl:

Hej!
Jag har fått lära mig att man måste sätta bjudningen i de flesta unghästar på ridbanan/ i manegen, min tränare har gått hippologen och hon lärde sig att när man rider in unghästar så går en medhjälpare på marken med en långpisk bakom. Har fungerat bra på min! (förutsatt att hästen inte är dålig på något sätt. )
s
 
Sv: Framåtbjudning på 4-åring

Jag skulle göra halt, en ganska "snabb" halt och sen så fort hon har stannat så ge efter på tygeln så den hänger, så håller man tygeln hängande och gör en snabb impuls med skänkeln. Då kanske hon börjar trava och annars så ser du till att hon gör det, men det ska gå ganska fort. Så fort hon går fram så klappar du jätte mycket och så gör du om det.
Det här brukar jag alltid göra i skogen innan jag går in på banan.
Sen är det ju så att rida ut ger mest, ut och rid i skogen. Jag brukar bara gå rakt in i skogen då tränar man framåtbjudning och vändningar och vart dom har fötterna och allt möjligt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp