Bukefalos 28 år!

Framåtbjudning

cactuspower

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på att få min 6 åring lite mer framåt. Hon är jättesnäll och samarbetsvillig men de senaste veckorna har hon haft dåligt med egen motor. Jag försöker variera övningarna och rider inte bara dressyr på banan utan även lite markarbete samt ut på lite skogspromenader. Men hon känns rätt så seg. Hon är frisk och fräsch förövrigt, tänder kollade för ett par veckor sedan och utrustningen sitter som den ska. Kollas kontinuerligt igenom av Equiterapeut, och det har inte varit något speciellt att anmärka på från hans sida.

Hon jobbar bra förövrigt och känns väldigt arbetsvillig men kruxet är just att hon känns så seg och har dåligt med egen motor. Jag undrar om ni har några tips? Jag tycker att det varit lite småperioder tidigare med, ena stunden väldigt energisk och sedan väldigt dåligt med energi i stället. Så det har varit skiftande ioförsig, men tycker hon har varit sådan här ganska mycket på senaste tiden.

Jag upplever det som om att hon är mer framåt ute och blir mer "avtrubbad" på banan.

Är tacksam för tips och idéer som jag kan prova på :) samt höra om andras erfarenheter.
 
Sv: Framåtbjudning

Även om du varierar arbetet kanske hon ledsnat lite på banan...Du kan prova att tex rida ut en hel vecka med lite dressyr arbete i skogen..Och se i fall hon blir mer farmmåt efter det...
Det är de tips jag kan komma med nu:D

Hoppas det var till lite hjälp:D
 
Sv: Framåtbjudning

Något som funkar på min häst är att lägga in lite hinder och hoppning under dressyrpassen, räcker med ett på 50 cm så har hon fått lite mer energi och framåtbjudning.

Om du inte vågar hoppa öht så kan du ju alltid ha cavaletti och/eller bommar.

Hur ofta rider du på banan nu och hur ofta gör du annat? Du kanske ska lägga in lite tömkörning om hon och du kan det hyffsat? Eller lägga in ännu fler uteritter, du får nog pröva dig fram till ett upplägg med x antal dagar ute och x antal dagar på banan. Hoppas hästen något? Annars kanske det kan behövas göras en gång i veckan och om du inte vågar hoppa själv kanske du kan löshoppa?

Hoppas att något var till hjälp iaf. :D
 
Sv: Framåtbjudning

Är det inte en typisk unghästgrej!?
Min gick igenom olika perioder under 3 - 7 årsåldern där han i perioder var seg. Känner flera andra som också haft sådana perioder med sina unghästar. Andra faktorer som också kan spela in är ju fällning/pälssättning, brunster, tillväxtperioder.

Annars skulle jag göra som någon redan föreslagit - låt hästen slippa "arbete" under 1 - 2 veckor (eller mer om det är nödvändigt). Rida på banan kan man ju göra men "laja" bara och variera arbetet med tömkörning, uteritter och löshoppning tex. Var positiv och energisk själv!!
 
Sv: Framåtbjudning

Min 6-åring var också sådär ett tag och då har jag lagt in 3-dagars vila och sedan rida ut i skogen 3 dagar sedan har hon varit samma häst som innan!

Plus att jag efter dessa perioder enbart ridit på banan 2 ggr /vecka.
 
Sv: Framåtbjudning

Vad äter hon? Är det någon skillnad på början/mitten/slutet av ridpasset?

Kan du säga 100% säker att det inte är något som plågar henne?? Jag frågar en extra gång om det för enligt min erfarenhet så är det ofta något som är på tok om dom plötsligt tappar bjudningen. Sadel, bett, växtvärk?
Hon kanske behöver en viloperiod?
 
Sv: Framåtbjudning

Just vid den här tiden, pälsbytestiden, så är det mga unghästar som tappar lite av gnistan och inte riktigt är sig själva. Passa på att ge lite ledigt, så ska du se att gnistan kommer tillbaks snart.
 
Sv: Framåtbjudning

prova att bara skritta ut på henne en period utan ngt som helst krav på arbete.

rider du med spö?
har du provat att rida utan?
 
Sv: Framåtbjudning

Jag kollade på några träningar för Markne i vintras (hoppträning) o där värmde dom upp genom att trava o galoppera fram i väldigt "fritt tempo" o bara pyttelite kontakt med hästens mun några varv åt båda hållen o i både trav o galopp. Drog på lite o bara lät hästarna komma igång o släppa spänningar.
Jag provade att rida min unghäst på samma sätt dom första typ 5 minuterna på varje ridpass (efter skritten då givetvis :D)o det passade honom jättebra! Han fick mer bjudning, då han tyckte det va kul att trava o galoppera, o han slappnade av bättre då han fick komma igång utan en massa krav direkt när man tog tyglarna.
Det va faktiskt när jag började rida så som han började söka sej i form oxå :banana:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 087
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp