Bukefalos 28 år!

framförhållning med schemaändringar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har insyn i universitetsvärlden, som kan säga om det finns någon form av generell - skriven eller oskriven - regel om hur mycket framförhållning det bör vara för schemaändringar?

Så här är det:
Vi skulle haft en laboration igår kväll, som ställdes in pga sjukdom. Det är väl helt okej. Sen fick vi veta att labben istället ska hållas i morgon kväll.
Är det verkligen rimligt att få en sådan schemaändring med två dagars varsel?
Utgår man inte då ifrån att alla studenter är barnlösa 19-åringar utan andra åtaganden i livet? Åtminstone jag gör en övergripande plan för varje vecka hur jag ska pussla ihop det med studier, familj och barnens aktiviteter. OM laben kunnat hållas på dagtid hade det varit betydligt enklare att stuva om lite i pusslet, eftersom det då bara är jag själv som drabbas. Men när det är på kvällen så är det ju liksom fler inblandade i pusslet.

Överreagerar jag?

Att det sen är så att vi har två duggor på fredag gör ju att man blir ännu mer störd, eftersom det är sistaminutenpluggtid som försvinner på torsdagkvällen. Fast det kanske det inte tas någon hänsyn till vid schemaläggningar... :p
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

Obligatoriska moment måste man ha en framförhållning på två veckor tror jag (iaf på SLU) men icket obligatoriska finns det ingen gräns på
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

tack! Det är ju givetvis ett obligatoriskt moment...
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

Prata med studiebevakarna på din skola, dom borde ha koll på hur lång tid som gäller för er. Men att lägga in obligatoriska moment med två dagars varsel är inte ok
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

Vi har också två eller om det nu var tre veckors framförhållning med obligatoriska moment. Schemaändring med två dagars varsel skulle jag inte acceptera, och då är jag ändå en barnlös tjugoåring ;).
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

tack för era svar!
Efter lite påtryckningar har vi nu fått veta att vi "erbjuds" att vara med när en annan grupp gör labben i morgon och att det kommer bli ett restlabtillfälle efter jul.

Att kursansvarige dessutom hade glömt att "min grupp" hade flyttats till denna veckan från v. 44 gjorde att vi dessutom blev bortglömda när informationen skickades ut. *suck* Så, de är nog bara tacksamma om alla inte kommer, för i så fall är det ju personer från tre grupper som ska försöka göra laben samtidigt. Och det finns väl en anledning till att man inte är så många från början, antar jag... :crazy:
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

Nu har det ju löst sig för dig, men Uppsala Universitet har som policy att inte schemalägga obligatoriska moment efter 17 på vardagar eller på helger. Nu skiter det sig ibland ändå under tentaperioder och säkert finns något undantagsfall, men någon liknande policy tänker jag borde vara standard på alla universitet.
 
Sv: framförhållning med schemaändringar?

Denna laben ligger på kvällstid, då den utförs på en fysiologiska avdelningen på sjukhuset. Så här har vi nog inget val angående just det. Vi har ju också hela tiden haft det schemalagt vid den tiden igår och då kan man ju anpassa resten av veckan efter det. Men så blev ju handledaren sjuk...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avla utan fullständig stam?
  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp