Framhoppning

Problematisk

Trådstartare
Hur mycket hoppar ni fram på tävling? Om ni rider två klasser på en dag, är det olika inför första och andra klassen? Och är det olika beroende på hur högt ni hoppar?

Har märkt att det är väldigt olika. Jag tävlar lägsta klasserna lokalt, och förutom att framhoppningen i sig ofta är ett KAOS (det var MYCKET bättre på ponny!) så har jag märkt att vissa hoppar både räcke och oxer (och om det finns ett litet hinder även det) väldigt många gånger, och andra tar typ ett språng per hinder. Därför lite nyfiken på hur andra gör och varför :)
 
Jag hoppar fram lite. Nästan aldrig på lilla, lägger ner räcket och tar 1-2 språng. Höjer och hoppar 1-2 språng om det känns bra. Annars max 3-4. Behöver inte vara tävlingshöjd.
Hoppar oxern 1-4 gånger. Behöver inte vara tävlingshöjd.

Så känns allt bra kanske jag tar 3-4 språng bara. På en klass. Startar jag två klasser försöker jag ta max 3-4 språng klass två. Det fungerar på min häst.
 
Kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag red ridskolehäst, det var för många år sedan nu. På H.H tog jag max 1 språng på lilla, oftast struntade jag i framhoppningen helt. Men det var bara för att han blev så galet taggad, och ju fler språng, ju mer taggad.
 
Jag hoppar fram lite. Nästan aldrig på lilla, lägger ner räcket och tar 1-2 språng. Höjer och hoppar 1-2 språng om det känns bra. Annars max 3-4. Behöver inte vara tävlingshöjd.
Hoppar oxern 1-4 gånger. Behöver inte vara tävlingshöjd.

Så känns allt bra kanske jag tar 3-4 språng bara. På en klass. Startar jag två klasser försöker jag ta max 3-4 språng klass två. Det fungerar på min häst.

Ungefär så gör jag också. Hoppar lilla eller lägger ner räcket, 2-3 språng. Sen hoppar jag räcket en gång på typ tävlingshöjd, och oxern 1-2 gånger. Ungefär så.
 
Om det lilla hindret finns på framridningen och det finns utrymme för det så rider jag gärna en åtta över det ett par gånger i galopparbetet. Står det på framhoppningen kanske jag hoppar det någon gång.
På själva framhoppningen blir det ett till två språng på lågt räcke samma på ett högre räcke, därefter samma sak med oxern antalet språng per hinder handlar ju om hur det känns. Skrittar en stund och tar sedan ett hinder, oftast räcket innan jag ska till insläppet. Gör på samma sätt till andra klassen men skippar oftast det lilla hindret då.
 
Hur mycket hoppar ni fram på tävling? Om ni rider två klasser på en dag, är det olika inför första och andra klassen? Och är det olika beroende på hur högt ni hoppar?

Har märkt att det är väldigt olika. Jag tävlar lägsta klasserna lokalt, och förutom att framhoppningen i sig ofta är ett KAOS (det var MYCKET bättre på ponny!) så har jag märkt att vissa hoppar både räcke och oxer (och om det finns ett litet hinder även det) väldigt många gånger, och andra tar typ ett språng per hinder. Därför lite nyfiken på hur andra gör och varför :)
Jag hoppar i regel varje hinder två gånger. Möjligen att jag tar lilla en gång bara. Så, lilla, räcke lågt, räcke tävlingshöjd, oxer lågt, oxer tävlingshöjd. Blir det väldigt fel kan jag ta om ett språng, men normalt 5-6 språng sammanlagt.

Tävlar lokalt, lägsta klasserna.
 
Beror på höjden och hästen. Jag börjar alltid på lilla och hoppar det i båda varv om man får.
Brukar inte hoppa mycket men när jag red 1.30 för läänge sen och både jag och hästen tyckte det var skithögt så hoppade vi säkert 4-5 gånger vardera på räcke och oxer innan vi ens var nära tävlingshöjd. Då var vi ifta själva och hängde på ekipaget före. När de andra höjde sista språnget över tävlingshöjd var vi klara och tog ett litet innan vi gick in...
 
Ett eller max ett par språng på varje hinder. Vill helst inte vara så länge på framhoppningen.
Tillägg: tävlar/tävlade på absolut lägsta nivå :)
 
Instämmer i att det är otroligt mycket kaosigare på lokal hästtävlings framhoppning än vad det är på ponny. Var med och hoppade rätt nyligen med min fyraåring (ponny bland stora hästar) på hans första tävling, och med en femåring (även den ponny bland stora hästar) som är otroligt känslig och kan flyga i luften. Kan ju säga att dessa två var nog de som uppförde sig bäst i mina ögon :banghead::angel: jösses vilket kaos! Hästar till höger och vänster, sparkade bakut, hoppade omkring, stannade, någon flög av pga stannade på hinder osv.. Min fyraåring kändes mest som om han gick och förundrades över vad de andra höll på med :rofl:

När det kommer upp lite i klasserna blir det bättre bland hästar, lokal nivå är värst.
 
Beror helt på hästen och vilken utbildning.
På mitt sto fick man hoppa fram ganska många språng för att få henne att varva ner och koncentrera sig. Första klassen krävde lite mer sen andra klassen räckte det med 2 språng på varje.
Brukade rulla över lilla flera gånger och bytte galopp innan man gick på räcket sen oxern.

På valacken räckte det ibland med ett språng på varje i rätt höjd sen var han redo

Lokala tävlingar brukar vara de som är värst på framhoppningen.
 
När min häst är på hopptävling brukar det se ut ungefär såhär: nått eller några språng på lilla. Hon går upp till 110cm och det är sällan vi väljer att krångla med att sänka, lägger nån annan ner hindret så kan dom hoppa det 1 språng, annars blir det direkt på full höjd, räcket först. Totalt blir det kanske 4-6 språng på räcket och oxern tillsammans på framhoppningen.
Går hästen två klasser brukar oxern hoppas först på full höjd. Hoppar hon bra, vilket oftast är fallet, så är de nöjda så. Ibland nått språng till.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp