Framtung häst

blueeyedboy

Trådstartare
Rider en häst som är ganska tung framtill. Han är lite grövre och är byggd sån, men vill ändå försöka jobba på att "få upp" honom lite och få honom att sätta sig lite mer på baken. När han blir lite trött hänger han sig gärna i handen, och han har ganska kort steg fram, skulle liksom vilja att han sträcker ut lite mer.
Vill liksom få upp och fram honom :)

Rider för en dressyrtränare ibland som hjälper mig med detta, men undrar om någon har nåt bra tips?

Sv: Framtung häst

Finns inga genvägar, fortsätt rida för din tränare, o jobba med mycket övergångar för att få hästen att sätta under sig och bli kvickare.

du kan ju oxå kolla på vilket bett han har, jag vet att en del framtunga hästar blir med tunga med 2 och 3 delade bett, sen är det jätte bra att rida för instruktör för som sagt finns inga genvägar, men ibland funkar det lite bättre med ett rakt bett, det kan få vissa hästar att lyfta sig lite och då kan du ju med tränares hjälp komma lättare fram till ert mål ;)

Var noga med att aldrig ge honom handen att hänga i, utan håll den lätt hela tiden och se till att han är ordentligt avslappnad, att han inte sparar sig och går med korta steg, utan rid framåt, gärna neråt med om han stretchar ordentligt då, så att han blir mjuk i kroppen först. Därifrån kan du leka med att plocka upp honom i formen och rida övergångar och tempoväxlingar.

som redan nämnts, finns inga genvägar, bara träna träna träna :)

skulle rida massor för instruktör och rida mycket i skog och mark, öva igångsättningar och avsaktningar och även cavaletti och bommar, det har hjälpt min herre :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 538
Senast: Edla
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
946
Senast: skogaliten
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 155
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 629
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna