Bukefalos 28 år!

Från D300 till D90??

J

Jooonii

Är det ett stort negativt nerbyte?

Jag inhandlade en D300 för kanske 2-3 månader sedan och jag känner att jag kanske inte riktigt kan hantera den här sorts systemkamera.
(dess inställningar är en djungel för mig)

Och i kombination med mitt Tamron 70-200/2,8 känner jag att jag inte får ut några bra bilder alls, beror det på optiket eller mina dåliga skills på min kamera?

Hur somhelst, funderar på att byta till en lättare kamera, har tidigare haft Canon, stor erfarenhet av deras lättare system men även 40Dn, men ogillar Canon i övrigt fastän jag tycker dom har mer lätthanterliga kameror så jag vill fortsätta med nikon, testat alla grundkamerona som D50, D40, D60 & D80, gillar alla fyra men vill ändå satsa lite mer så tänkte mig en D90.
Vad tror ni om det? Det här med filmfunktionen intresserar mig inte så mycket men det anra alternativet vore då en D80 men den uppfyller inte riktigt mina krav känner jag..

Är jag "dum" som vill byta ner(?) mig??


Jooonii
 
Sv: Från D300 till D90??

Mest dess LCD skärm, annars gillar jag den ganska så gott men känner att jag vill ha lite mer än så.
 
Sv: Från D300 till D90??

Jag gjorde tvärt emot dig, bytte till D300. Men jag hade öven 70-200/2.8 från Tamron till D90 och jag upplevde den slö, den letade mkt och så var den såklart tung. Jag tycker du ska behålla D300 utan tvekan, läs fotoböcker som "kreativ exponering" (understanding exposure) av Bryan Peterson.

Jag tycker D300 är lätt att lära sig! D90 var ju bara full med jäkla val och program och onödig filmfunktion men framför allt är den plastig, D300 är regäl och känns bra i handen. Gå till butik och testa D90 den finns väl lite över allt.... här finns den på Expert och Elgiganten tex.

Min bror fick min D90 och han är nöjd men han behövde en instegskamera han har aldrig fotat med system tidigare :)
 
Sv: Från D300 till D90??

Själv upplever jag mitt Tamron som slö till min D300 och AF lägger av typ jämt, fast dom säger att det inte beror på optiket...
Fast då kanske det bara är något som är trasigt i den?

Vad har du för optik till D300an nu då?
 
Sv: Från D300 till D90??

tamron 28-75, nikon 50/1.4, sigma 30/1.4 och tamron 90/2.8

Tamron 70-200 letade otroligt mkt för mig och det irriterade mig till vansinne.... :rofl: jag läste en att många upplever fokusen som slö.... däremot är det inga problem med skärpan eller bilderna då man väl får till det. Men jag ville ha ett telezoom som funkade till springande hundar, barn osv men den uppfyllde inte alls mina krav där. Jag antar jag får sikta på något betydligt snabbare.............

Prova ditt tamron på D90 i butik och se om det blir skillnad. Jag tycker D90 är krångligare men då är jag van mer avskalat som D300 sen tidigare.....
 
Sv: Från D300 till D90??

ok, är du nöjd med dina 3e part till d300an? :)
 
Sv: Från D300 till D90??

Sigma 30/1.4 helt okej utomhus i bra ljus, i dålit ljus är af lite slö, och jag bländar gärna ner ett par steg. Nerbländad och med extern blixt är den bra. Den ska jag dock göra mig av med jag köpte den bara för att ha nått tills dom fick in 28-75 och nikon 50 i lager.

Tamron 28-75/2.8 är jag väldigt nöjd med, hade den till förra systemet också (annat märke) tycker den är toppen som normalzoom, det är gluggen som sitter på mest. Blir otroligt bra bilder i mina ögon, jag fotar numera nästan bara med blixt inomhus och är jättenöjd.

Tamron 90/2.8 autofokusen letar mkt så det är manuellt läge som gäller enligt mig, men den är himla kul, mitt första macro så jag längtar verkligen till våren och sommaren.

Ja och Nikon 50/1.4G (senaste versionen) är snabb, grym, toppen :)
 
Sv: Från D300 till D90??

Aha, ok :)

28-75/2,8 låter kul, har du några bilder tatt ed den som du möjligtvis kan lägga ut?

Var den en D300 du hade nu..?
 
Sv: Från D300 till D90??

Har D300, har inga högupplösta bilder här dom ligger i andra datorn.... kolla tex flickr.com och sök på objektivens beteckning så kan du se massa bilder folk tagit.
 
Sv: Från D300 till D90??

Det handlar förmodligen om din kunskap, lägg pengar på en fotokurs istället, det ger mer än någon kamera i världen.

Kom ihåg att ju högre upp du går i segmenten desto fler val måste du själv ständigt göra, instegskameror gör dessa val åt dig utan att du behöver bry dig om t.ex. färgrymd, skärpa för att kompensera för lågpassfilter, mättnad osv.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en vän som är sugen på att köpa en systemkamera och vill ha en som är likvärdig med min Nikon D80 (auto-fokus motor...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Domenico
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: sodiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp