Från en till två hundar - omplacering

Jag tänker mer att ni ska undvika vissa situationer som tränger honom. Måste han ha kläder på sig när ni går ut till exempel? Eller sele?
Jag hade plockat fram en köttbulle (eller en halv) varje gång selen skulle på och lagt så att hunden ser den, men inte kan ta den. Sen i lugn och ro på med selen och direkt efter gett köttbullen.
Samma sak om det blir spänt, kalla på vovven och ge en gobit, men helst innan det blir morrningar. Det finns en risk med att ni säger till när han morrar, att han slutar morra och sen inte varnar. Morrningarna är ju egentligen hans sätt att säga "ge mig plats".

Låt honom ha fristäder, en bur med öppen dörr kanske funkar, precis som med hans korg. Ta bort den unga hunden om den är på honom, hjälp honom i sin kommunikation.

Försök att hela tiden vara lugna, inte korrigera en massa, utan ha en plan och följ den. Så istället för att säga åt honom när han morrar vid påklädning, ha en plan så att proceduren blir trevlig.

Tack för ditt svar!

Jag hade helst sett att han inte behövde kläder, absolut. Nackdelen är dock att han fryser så att han skakar, spänner sig och haltar till och från när han är naken. Med kläder utomhus händer inget av detta. När han flyttade från sina tidigare ägare fick han rakas så att pälsen bara var ett par mm lång eftersom hela han var en stor tova så jag hoppas frysandet blir mindre när pälsen vuxit ut. I övrigt försöker jag undvika stressade situationer så gott det går just nu.

Det är precis det du skriver om morrandet som jag funderar på, att vi genom att säga åt honom ger det motsatt effekt. Därför är vi försiktiga med att säga till honom, och i de allra flesta fall ignorerar vi hans morrande.

Jag tycker dock det är onödigt att han morrar på den andra hunden när han inte ens är i närheten men samtidigt verkar unghunden inte bry sig särskilt alls om just dessa morranden så de kanske inte betyder så mycket. Jag ska tänka på det du sagt.
 
Vill du ha en hund som hugger utan att varna?
Självklart inte. Det är ju därför jag frågar hur jag ska bete mig och om jag gör rätt eller fel. Jag vill ju komma till den punkten där han inte behöver morra så mycket som han gör nu (dvs inte vara så osäker) och jag vill hjälpa honom dit på bästa sätt. Har du något konstruktivt tips?
 
Självklart inte. Det är ju därför jag frågar hur jag ska bete mig och om jag gör rätt eller fel. Jag vill ju komma till den punkten där han inte behöver morra så mycket som han gör nu (dvs inte vara så osäker) och jag vill hjälpa honom dit på bästa sätt. Har du något konstruktivt tips?
Låt honom slippa ta ansvar för sitt välmående, visa att ni har situationen så att han upplever att ni tar ansvar o skyddar honom.
 
@niardasp
Jag hade varit väldigt försiktig med att straffa morrandet, eftersom det kan få effekten att hunden hugger utan förvarning. Kanske kan du prova att avleda honom de gånger han morrar, i stället?
Främst så klart försöka undvika att han hamnar i en sådan situation, men som steg 2 att avleda i stället för att fya :)
 
Jag håller inte med om att förhindrat morrande leder till bett utan förvarning.
Jag hade inte tillåtit något morrande överhuvud taget. Inte heller när han ligger på i sin bädd. Men hade samtidigt inte tillåtit att den andre går fram just då.
 
En osäker hund som morrar visar jag bort. Ibland ser jag mig tvingad att ta striden (om det kurras över matskålen t ex), men i övrigt säger jag till att hunden får gå bort. Det beror också mycket på hunden, men en osäker hund som morrar och får en korrigering kan bli mer osäker och sedan trappas beteendet upp.

Hos oss har det fungerat så att hunden, när den blir spänd, självmant väljer att gå ur situationen istället för att stå kvar och trappa upp. Det kan i vissa fall bli en del kurrande på vägen bort, men det struntar jag i så länge hunden lyder.

Man får ingen uppmärksamhet och man får inte vara kvar hos oss när man inte uppför sig. Är man lugn och uppför sig städat är man välkommen. Gäller både folk och fä.
 
Jag håller inte med om att förhindrat morrande leder till bett utan förvarning.
Jag hade inte tillåtit något morrande överhuvud taget. Inte heller när han ligger på i sin bädd. Men hade samtidigt inte tillåtit att den andre går fram just då.

Hur menar du att förbud mot att uttrycka känslan skulle göra att den försvinner, eller i längden förbättra den?
 
En osäker hund som morrar visar jag bort. Ibland ser jag mig tvingad att ta striden (om det kurras över matskålen t ex), men i övrigt säger jag till att hunden får gå bort. Det beror också mycket på hunden, men en osäker hund som morrar och får en korrigering kan bli mer osäker och sedan trappas beteendet upp.

Hos oss har det fungerat så att hunden, när den blir spänd, självmant väljer att gå ur situationen istället för att stå kvar och trappa upp. Det kan i vissa fall bli en del kurrande på vägen bort, men det struntar jag i så länge hunden lyder.

Man får ingen uppmärksamhet och man får inte vara kvar hos oss när man inte uppför sig. Är man lugn och uppför sig städat är man välkommen. Gäller både folk och fä.
:up::up::up:

Samma jag praktiserar med varulven, är man sur så får man sura någon annanstans. :D
 
Då gäller det att verkligen kunna läsa sin hund - för en hund kan morra för att den har resursförsvar, för att den är rädd och av många fler orsaker - och rädsla är inte bra att förbjuda hunden att visa.
Hur förbjuder jag en hund att morra om jag säger åt den att gå och lägga sig någon annanstans? Den får morra men den behöver inte göra det bredvid mig. Sen är det som du säger skillnad på morr och morr, min har gosemorr med och då får han naturligtvis fortsätta med det när vi har gosar, men för det mesta så ignoreras han om han är på det humöret. Jag har aldrig förbjudit honom att visa känslor utan respekterar det.

Matskålen är något jag aldrig gjort någon affär av, trots morranden i början. Det finns ingen anledning att jag ska ta av honom hans skål när han äter för att bevisa någonting. Skulle jag lägga ner något var det inte svårare än att säga åt honom att backa, lägga ner och låta honom fortsätta äta. Nu skulle jag utan problem kunna ta den ifrån honom eftersom jag aldrig gjort någon affär av det, men jag ser ingen anledning till att göra det. Jag har noll intresse av att skapa konflikter för att sätta dit honom och han vaktar inte matskålen.
 
Hur menar du att förbud mot att uttrycka känslan skulle göra att den försvinner, eller i längden förbättra den?
Jag menar att hundens känslor styr dess agerande men detta gäller även åt andra hållet dvs att agerande styr känslorna. Alltså kan man ändra hundens känsloläge genom styra hur den agerar.
 
Så om du bannar en hund för att den morrar och är arg, så blir den så småningom glad i samma situation som tidigare gjorde den arg?
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte tyvärr.
Men om en hund ligger i en bädd och en annan hund närmar sig och den första hunden morrar och vaktar sig själv/sin plats så säger jag till den att lägga av. Ingen får vakta något här hemma. Allting är nämligen mitt och lånas ut till hundarna så länge de sköter sig. Detta leder till mindre vaktande och inga bett hittills.
 
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte tyvärr.
Men om en hund ligger i en bädd och en annan hund närmar sig och den första hunden morrar och vaktar sig själv/sin plats så säger jag till den att lägga av. Ingen får vakta något här hemma. Allting är nämligen mitt och lånas ut till hundarna så länge de sköter sig. Detta leder till mindre vaktande och inga bett hittills.

Jag är tveksam till att det ändrar på hundens känslor dock...
Det ändrar ju främst hundens agerande utåt, dvs att den slutar med morrandet. Känslan hos hunden kan ju vara kvar, bara det att man korrigerat bort hundens sätt att uttrycka den.
Risken är ju att hunden fortfarande har samma känsla i kroppen och till slut lessnar på att hund nr 2 vill tränga sig ner i hund nr 1s bädd. Om den lärt sig att den under inga omständigheter får morra så finns det ju en överhängande risk att det kommer ett bett utan förvarning, när hunden inte kan behärska sig längre.

T ex som din tråd med din hund som vaktar dig. Med tillvägagångssättet du beskriver så borde han ju inte vakta dig längre?
 
Jag är tveksam till att det ändrar på hundens känslor dock...
Det ändrar ju främst hundens agerande utåt, dvs att den slutar med morrandet. Känslan hos hunden kan ju vara kvar, bara det att man korrigerat bort hundens sätt att uttrycka den.
Risken är ju att hunden fortfarande har samma känsla i kroppen och till slut lessnar på att hund nr 2 vill tränga sig ner i hund nr 1s bädd. Om den lärt sig att den under inga omständigheter får morra så finns det ju en överhängande risk att det kommer ett bett utan förvarning, när hunden inte kan behärska sig längre.

T ex som din tråd med din hund som vaktar dig. Med tillvägagångssättet du beskriver så borde han ju inte vakta dig längre?
Jag har ingen tråd om mågon hund som vaktar mig. Du blandar nog ihop mig med någon annan.
Vad hunden har för känslor är ju inte direkt svårt att se om man kan läsa hund någolunda. Om hunden morrar och jag säger till den att sluta och hunden suckar och lägger sig ner anser i alla fall jag att den släppt känslan och slappnat av.
 
Jag kan säga att om vi skulle tillåta att hundarna här hemma går runt och morrar så hade situationen snart gått överstyr med slagsmål som följd. Oavsett anledning till morrandet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 819
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp