Från en till två hundar - omplacering

Jag har ingen tråd om mågon hund som vaktar mig. Du blandar nog ihop mig med någon annan.
Vad hunden har för känslor är ju inte direkt svårt att se om man kan läsa hund någolunda. Om hunden morrar och jag säger till den att sluta och hunden suckar och lägger sig ner anser i alla fall jag att den släppt känslan och slappnat av.

Förlåt, jag blandade ihop dig med WildWilmas tråd :)

Jo, det är klart att det beror på vad man får för reaktion, men att generellt råda till att inte tillåta morrande (genom att straffa bort det?) på en hund som man inte vet hur/vad/varför den morrar tycker jag personligen är rätt risky.

Att ha hundar som går runt och morrar regelbundet hemma låter jobbigt, särskilt om morrandet snabbt leder till en situation som snabbt går överstyr.
Personligen hade jag inte velat ha en sådan gruppkonstellation.
Mina hundar morrar också emellanåt, så klart, men som en del av det sociala samspelet och med konsekvensen att de andra hundarna backar av. Jag vill inte ta bort det som kommunikationsmedel.
 
Att ha hundar som går runt och morrar regelbundet hemma låter jobbigt, särskilt om morrandet snabbt leder till en situation som snabbt går överstyr.
Personligen hade jag inte velat ha en sådan gruppkonstellation.
Mina hundar morrar också emellanåt, så klart, men som en del av det sociala samspelet och med konsekvensen att de andra hundarna backar av. Jag vill inte ta bort det som kommunikationsmedel.

Så fungerar det här hemma också. Morrande förekommer då och då, det är ju en del av deras språk med varandra. Fridolf morrar om de andra kliver på honom när han sover (eller i fallet med Boss, när det är en meter kvar eftersom han vet att Boss helt obetänksamt kliver rakt över honom om han inte säger till). Hade jag haft sådan spänning i flocken att de riskerade att flyga ihop utan att jag var där med tummen i ögat på dem hade jag allvarligt övervägt omplacering. De ska kunna koppla av i sin flock.
 
Förlåt, jag blandade ihop dig med WildWilmas tråd :)

Jo, det är klart att det beror på vad man får för reaktion, men att generellt råda till att inte tillåta morrande (genom att straffa bort det?) på en hund som man inte vet hur/vad/varför den morrar tycker jag personligen är rätt risky.

Att ha hundar som går runt och morrar regelbundet hemma låter jobbigt, särskilt om morrandet snabbt leder till en situation som snabbt går överstyr.
Personligen hade jag inte velat ha en sådan gruppkonstellation.
Mina hundar morrar också emellanåt, så klart, men som en del av det sociala samspelet och med konsekvensen att de andra hundarna backar av. Jag vill inte ta bort det som kommunikationsmedel.
Personligen tycker jag det är mer risky att låta hundar gå runt och morra eftersom det inte är säkert att den andra hunden backar och då kan situationen snabbt bli otrevlig.
Helst av allt vill man ju ha hundar som går ihop till 100% där man aldrig behöver lägga sig i. Tyvärr är det inte alltid så och då anser jag att man får styra upp det så det fungerar för alla.
 
Personligen tycker jag det är mer risky att låta hundar gå runt och morra eftersom det inte är säkert att den andra hunden backar och då kan situationen snabbt bli otrevlig.
Helst av allt vill man ju ha hundar som går ihop till 100% där man aldrig behöver lägga sig i. Tyvärr är det inte alltid så och då anser jag att man får styra upp det så det fungerar för alla.

Om man har en hund som inte kan respektera andras gränser (dvs inte går undan om den blir morrad på av nån som "vaktar" sin resurs) så skulle jag snarare jobba på att lära hunden gå undan när den blir tillsagd, än att ta ifrån andra verktyget att be om ökat avstånd.
 
Om man har en hund som inte kan respektera andras gränser (dvs inte går undan om den blir morrad på av nån som "vaktar" sin resurs) så skulle jag snarare jobba på att lära hunden gå undan när den blir tillsagd, än att ta ifrån andra verktyget att be om ökat avstånd.
Jag gör båda delar :)
 
Personligen tycker jag det är mer risky att låta hundar gå runt och morra eftersom det inte är säkert att den andra hunden backar och då kan situationen snabbt bli otrevlig.
Helst av allt vill man ju ha hundar som går ihop till 100% där man aldrig behöver lägga sig i. Tyvärr är det inte alltid så och då anser jag att man får styra upp det så det fungerar för alla.

Jag tycker som Migo:

Om man har en hund som inte kan respektera andras gränser (dvs inte går undan om den blir morrad på av nån som "vaktar" sin resurs) så skulle jag snarare jobba på att lära hunden gå undan när den blir tillsagd, än att ta ifrån andra verktyget att be om ökat avstånd.

Jag håller med om att man kan behöva styra upp det, men jag skulle också föredra att ta itu med hunden som faktiskt är ett problem - dvs den som inte respekterar den andra hundens tillsägelse.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 701
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp