Från vårdbiträde till uska, löneskillnad?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej!

Visst borde det finnas någon/några här som jobbat som vårdbiträden och sen utbildat sig till uskor? :)
Följde lönen med när ni utbildade er? Hur många % ökning/hur mycket mer fick ni ut efter skatt? :)
Hoppas någon kan/vill svara iaf.

Jag har inte brytt mig så mkt om lönen tidigare, men nu när jag funderar på bil hade det varit välkommet och nog tycker jag att det borde följa med en ökning när man går från vb till uska?
 
Hej!

Visst borde det finnas någon/några här som jobbat som vårdbiträden och sen utbildat sig till uskor? :)
Följde lönen med när ni utbildade er? Hur många % ökning/hur mycket mer fick ni ut efter skatt? :)
Hoppas någon kan/vill svara iaf.

Jag har inte brytt mig så mkt om lönen tidigare, men nu när jag funderar på bil hade det varit välkommet och nog tycker jag att det borde följa med en ökning när man går från vb till uska?
Företaget jag arbetade för (FC) hade tyvärr bara en ökning på 500kr när man gick från vb till usk, så då var jag tvungen att byta jobb för att få dräglig lön, och då hade jag ändå arbetat på samma ställe i 12 år, var fast anställd som vårdbiträde. 2008-2020
Blev färdig usk jan 2020, nytt jobb jan 2020 och höjde lönen 3600kr, jobbade dock 75% precis som innan.


Nu har jag arbetat som HSL-Usk 100% sen i augusti och kommer from mars bli gruppchef (100% tjänst) på samma arbetsplats. Så genom att byta arbetsplats så har jag höjt min lön med 8100kr.

Men annars innan jag fick mer arbetsuppgifter utanför min underskötersketjänst så hade jag höjt min lön totalt med 4400kr.

Båda företagen är privata entreprenörer som driver äldreboende/korttidsboende
 
Har för mig att Kommunal har 1500:-/mån som regel/riktlinje. Så har det varit för dem som blivit usk på mitt jobb iaf. Men de som verkligen ville få upp sin lön, avslutade sin anställning som vårdbiträde, blev usk, och sökte jobb igen som usk. De gick då upp betydligt mer i lön (typ 3500). Bristen börjar bli så stor att nu verkar det som att man få vettig lön, har flera kollegor som har strax under eller över 30’. Själv är jag inte riktigt där, men nästan.
 
Företaget jag arbetade för (FC) hade tyvärr bara en ökning på 500kr när man gick från vb till usk, så då var jag tvungen att byta jobb för att få dräglig lön, och då hade jag ändå arbetat på samma ställe i 12 år, var fast anställd som vårdbiträde. 2008-2020
Blev färdig usk jan 2020, nytt jobb jan 2020 och höjde lönen 3600kr, jobbade dock 75% precis som innan.


Nu har jag arbetat som HSL-Usk 100% sen i augusti och kommer from mars bli gruppchef (100% tjänst) på samma arbetsplats. Så genom att byta arbetsplats så har jag höjt min lön med 8100kr.

Men annars innan jag fick mer arbetsuppgifter utanför min underskötersketjänst så hade jag höjt min lön totalt med 4400kr.

Båda företagen är privata entreprenörer som driver äldreboende/korttidsboende

Oj! Bara 500 kronor?! Det märks ju inte i plånboken, det var dåligt...! Jag har också jobbat länge, många år, på mitt jobb.

Och oj igen på de andra summorna! Bra jobbat! Gruppchef eller jobba mer (jobbar 75%) är inget jag vill, men hade då än då velat ha en höjning som känns i plånboken... som sagt, lite särskilt då jag inte brytt mig förr utan varit en tyst och nöjd arbetare typ.



Har för mig att Kommunal har 1500:-/mån som regel/riktlinje. Så har det varit för dem som blivit usk på mitt jobb iaf. Men de som verkligen ville få upp sin lön, avslutade sin anställning som vårdbiträde, blev usk, och sökte jobb igen som usk. De gick då upp betydligt mer i lön (typ 3500). Bristen börjar bli så stor att nu verkar det som att man få vettig lön, har flera kollegor som har strax under eller över 30’. Själv är jag inte riktigt där, men nästan.

Okej! Ja, 1500 (pratar vi före eller efter skatt?) hade varit rätt okej kan jag känna. Det hade ju ändå kunnat täcka mina bilkostnader med lite tur typ...
Aha! Att avsluta och söka om alltså... känns ju... onödigt? Konstigt att det ska funka så 🤔. Men bra om det funkar då.

Ja, men precis! Känns som om pandemin kanske fått politikerna att fatta att vi behövs kanske....
Oj, ca 30', det var bra, nej, där ligger inte jag heller...
 
Har för mig att Kommunal har 1500:-/mån som regel/riktlinje. Så har det varit för dem som blivit usk på mitt jobb iaf. Men de som verkligen ville få upp sin lön, avslutade sin anställning som vårdbiträde, blev usk, och sökte jobb igen som usk. De gick då upp betydligt mer i lön (typ 3500). Bristen börjar bli så stor att nu verkar det som att man få vettig lön, har flera kollegor som har strax under eller över 30’. Själv är jag inte riktigt där, men nästan.

Då måste de ha jobbat mycket ob tid för att komma upp i 30...
Vårdbiträde får väl kring 19-21 med erfarenhet...
 
Har för mig att Kommunal har 1500:-/mån som regel/riktlinje. Så har det varit för dem som blivit usk på mitt jobb iaf. Men de som verkligen ville få upp sin lön, avslutade sin anställning som vårdbiträde, blev usk, och sökte jobb igen som usk. De gick då upp betydligt mer i lön (typ 3500). Bristen börjar bli så stor att nu verkar det som att man få vettig lön, har flera kollegor som har strax under eller över 30’. Själv är jag inte riktigt där, men nästan.
30 som undersköterska? Jisses jag valde verkligen fel i livet.... Bra för min lillasyster nu som blev klar nyligen, det är hon värd!
 
Om du jobbar inom kommun kan du tjäna helt okej som uska. Typ 25-28 000. Jag som är vårdbiträde har 21 500 och vi gör samma jobb som undersköterskorna (även om dom så klart har mer kunskap). En vän till mig läser sista terminen till uska och hon har 25 000 på ett äldreboende i en mindre kommun, och då är hon alltså inte ens klar.
 
Ja, 30+. De har ju jobbat ett tag, men man får iaf runt 27 som ingångslön numera, iaf i min kommun.
Det är ändå bra att det blivit bättre! 30 är mer än sekreterarna har på mitt jobb, och flera tusen mer än vad jag har, todde de låg lägre, men är inte förvånad egentligen! Hade jag jobbat kvar som städerska hade jag legat på liknande lön i dag, alltså mer än som sekreterare.
 
En usk utbildning är den på 1,5 år va? Och det borde väl kommunen kunna stå för samtidigt som du jobbar? Iaf här är det så att man kan jobba samtidigt som man utbildar sig eller hur det nu var.
Men oavsett tycker jag att du ska utbilda dig i ämnena mer för din egen skull om inte annat :)
 
Hej!

Visst borde det finnas någon/några här som jobbat som vårdbiträden och sen utbildat sig till uskor? :)
Följde lönen med när ni utbildade er? Hur många % ökning/hur mycket mer fick ni ut efter skatt? :)
Hoppas någon kan/vill svara iaf.

Jag har inte brytt mig så mkt om lönen tidigare, men nu när jag funderar på bil hade det varit välkommet och nog tycker jag att det borde följa med en ökning när man går från vb till uska?


Googla vet jag, så får du snabbt reda på löneskillnad inte bara inom din kommun, men även inom länet och övriga Sverige
 
Vill bara tillägga att alla summor jag pratar om är innan skatt, alltid.
Här i skåne är det oftast sämst lön på sjukhusen, kommunerna betalar kanske högre än de privata gör men över 30' är det inte många som har i grundlön.
Som gruppchef kommer jag ligga en bit över 30' som grundlön. Jobbar var 4e helg.
 
En usk utbildning är den på 1,5 år va? Och det borde väl kommunen kunna stå för samtidigt som du jobbar? Iaf här är det så att man kan jobba samtidigt som man utbildar sig eller hur det nu var.
Men oavsett tycker jag att du ska utbilda dig i ämnena mer för din egen skull om inte annat :)
Min utbildning låg på 2 år, inkl praktik på sjukhus och handledarutbildning.
 

Bifogade filer

  • 4AD3EE02-BFB8-4E5F-BB58-A77B3DDA887F.png
    4AD3EE02-BFB8-4E5F-BB58-A77B3DDA887F.png
    211 KB · Visningar: 117

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp