Franska varmblod

Re: Stamböcker???

franska varmblod är oftast lite mer smäckra! medans amerikanska är mer *ihopbyggda* amerikanske har snabbheten o franska har hållbarheten! men franska vbl har mkt lättare gennerellt sett att bli bra ridhästar!!
 
Re: Stamböcker???

De franska travarna jag har sett har alla varit grövre och kompaktare än det amerikanska!
 
Re: Stamböcker???

Min häst är ganska grov. Här är en bild från i somras när jag var och provred honom första gången.

Det är alltså 50% franskt varmblod och 50% welsh, men det stod kanske längre upp... :confused:
 
Re: Stamböcker???

du..om du nu egentligen har något emot varmblod..varför köpte du dig då egentligen en korsning?
Löjligt att skylla på varmblodets gångarter.........
 
Re: Stamböcker???

Därför att jag gillade hästen, för att han inte ser ut som något varmblod, för att jag inte hade mer pengar att lägga och därför att det var ett väldigt bra pris på gonom.

Varmblod har sämre gångarter än andra raser och det är ju fakta. Klart att hästen får sämre gång om man korsar in ett varmblod.
 
Re: Stamböcker???

Jaha ja. Jaså men du vet ju att varmblod är halvblod osv, så du menar nog travare va? Nej travare har absolut inte sämre gångarter än andra raser. Det VET jag!!!
..........
 
Re: Stamböcker???

Det finns nog med trådar om travare och jag vill inte att det här ska bli en till.

Dessutom vet jag mycket väl att halvblod också är en varmblodshäst, men alla vet vad gemene man menar med varmblod.
 
Re: Stamböcker???

Nej för du vågar inte yttra dig om något som du inte har en blekaste aning om...haha.................................
 
Re: Stamböcker???

Jag törs visst yttra mig! Tydligen har jag trampat på en väldigt öm tå. Var nöjd och stolt över ditt varmblod och stå för det istället för att till varje pris hävda att de är minst lika bra hästar. Tycker du det är det ju jättebra. Alla får tycka som dom vill.
 
Re: Stamböcker???

Du jag är väldigt nöjd och stolt över min häst...och han ÄR lika bra.Hävda? Nej jag säger bara sanningen förstår du...
Jag ska allt lägga in lite nya bilder på honom nu ihelgen så får du se hur en fin travare med riktig extriör ser ut...
 
Re: Stamböcker???

Nej travare har absolut inte sämre gångarter än andra raser. Det VET jag!!!

Huruvuda gångarterna är "bra" eller inte beror ju på vad hästen ska användas till, eller hur. Man vill inte ha en hopphäst som har "dressyrgalopp", man vill inte ha travar-traven när man tävlar dressyr, ingen galopp alls om man tävlar trav, osv.

Sen så förstår jag inte det "fyndiga" med svaret på frågan om din travare kan galoppera...
 
"hambletonian 10, f. 1849, är ensam stamfäder till både den amerikanska, franska och ryska travaren."

Kan du utveckla det där lite mer? Den ryska travaren vet jag i princip inget om, men vill gärna veta mer. Är den alltså så obesläktad med Orlov-travaren att man kan bortse från araben Smetanka som brukar räknas som stamhingst i den rasen?

När det gäller de franska travarna trodde jag de byggde på fullblod och roadstars och att Fuchsia anses som en av de mest betydelsefulla hingstarna. Varför stängde man (med ett fåtal undantag) stamboken för standardbreed om det är samma blodlinjer? Har du några bra länkar eller böcker där jag kan lära mig mer?
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 035
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 274
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp