Jag är också lycklig ägare till en Freeform sedan några veckor tillbaka och den är sååå skön! Ska försöka svara på dina frågor:
Knästöden - tja, jag rider mestadels med så långa läder att jag inte märker av dem - kanske om man rider ut i skogen, men det har jag inte gjort än. Sadeln är ganska framskuren -a´la allround så om man rider dressyr så är ju knästöden för långt fram.
Djup att sitta i - den är sååå skön att sitta i, men om den är djup vet jag just inte. Man sitter väldigt stadigt, men ändå inte fast. Jag känner mig trygg i den och den är den mjukaste sadeln jag provat

Man kan sitta i korrekt sits utan att skava på ädlare delar :smirk:
Plastigt skinn - skulle inte tro det. Det är mjukaste kalvskinn, inoljat och verkar vara av mycket bra kvalitet!
Stigläderna sitter säkert i och med att de är fästade rakt över sadeln. Kardborrbandet verkar vara av bra kvalitet, det är rätt svårt att lossa på detaljerna, så det verkar fästa ordentligt.
Nu låter jag som värsta reklampelaren, men jag är så glad över att ha hittat en sadel som både jag och hästen trivs så bra med. Hästen får inte ont i ryggen, matte sitter mjukt och skönt och normal-brett (har provat Torsion - men den blev för bred för att jag skulle få en bra sits).