Free Form Sadeln!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 506
S

Sweet

Undrar bara om någon har provat denna sadel ännu och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har inte provat den, men jag pratade med en tjej som haft en på prov. Hon skickade tillbaks den. Jag minns inte precis varför, men hon gillade den iaf inte. Det är väl inte så mycket till hjälp, men det är det enda jag har att komma med.

Jag har provsuttit en och tänker köpa en till min häst så snart jag har råd. Bekvämaste sadel jag någonsin suttit i och man kommer nära hästen! Dessutom tilltalar konstruktionen mig.

Här sitter jag och drömmer...:
www.torsion.se :d

Nu blir jag lite frågande.

Du säger att du provat en Freeform och tänker köpa en så fort du har råd, men ändå referar du till Torsions sida som inte har något med Freeformen att göra :confused:

Jag har en freeform och förmligen avgudar den! helt underbar att sitta i! tänker itne byta ut den....vet itne riktigt vad jag ska säga om den....fråga gärna!

Hej
Hur är knästöden på den ?
Känns den djup att sitta i ?
Skinnet ser ganska plastigt ut tycker jag om man ser på bilderna, är den det?
Där man sätter stigläderna funkar det bra, det sitter ju bara med kardborre ?
Det kommer säkert fler frågor senare.
M vH Mannis

Jag är också lycklig ägare till en Freeform sedan några veckor tillbaka och den är sååå skön! Ska försöka svara på dina frågor:

Knästöden - tja, jag rider mestadels med så långa läder att jag inte märker av dem - kanske om man rider ut i skogen, men det har jag inte gjort än. Sadeln är ganska framskuren -a´la allround så om man rider dressyr så är ju knästöden för långt fram.

Djup att sitta i - den är sååå skön att sitta i, men om den är djup vet jag just inte. Man sitter väldigt stadigt, men ändå inte fast. Jag känner mig trygg i den och den är den mjukaste sadeln jag provat :) Man kan sitta i korrekt sits utan att skava på ädlare delar :smirk:

Plastigt skinn - skulle inte tro det. Det är mjukaste kalvskinn, inoljat och verkar vara av mycket bra kvalitet!
Stigläderna sitter säkert i och med att de är fästade rakt över sadeln. Kardborrbandet verkar vara av bra kvalitet, det är rätt svårt att lossa på detaljerna, så det verkar fästa ordentligt.

Nu låter jag som värsta reklampelaren, men jag är så glad över att ha hittat en sadel som både jag och hästen trivs så bra med. Hästen får inte ont i ryggen, matte sitter mjukt och skönt och normal-brett (har provat Torsion - men den blev för bred för att jag skulle få en bra sits).

Hur tycker du järnen i framvalvet påverkar sadeln? Kan man byta ut dom själv?

Måste man ha en uppbyggande pad under eller är sadeln 'bra som den är'?

Hur lång är den mot hästen ungefär?

Du skriver att den är mjuk, men hur är kontakten med hästen?

Står och velar mellan Freeform och Star-trekk (och kanske någon mer sadel ;) ).

Den ser ut att ha "allroundkåpor", är det någon som rider dressyr i den, som är nojd och så?`(=sitter man lodrätt ändå? Trots "allroundkåpor")

Hej
Hur är knästöden på den ?
Några knästöd finns inte men man sitter så pass balanserat i den att några knästöd inte behövs, har tidigare ridit i dressyrsadel med stora knästöd och djup sits men uplever freeformsadeln nästan bättre!
Känns den djup att sitta i ?
Den är itne som en dresyrsadel men man sitter där sadeln placerar en...dvs i lod.
Skinnet ser ganska plastigt ut tycker jag om man ser på bilderna, är den det?
Jo, kanske inte lika som på bilderna men den verkar dock vara av bra kvalitet
Där man sätter stigläderna funkar det bra, det sitter ju bara med kardborre ?
Det fungerar kanon! det bästa är att man kan flytta stigläderfästet fram och tillbaka så att man kan anpassa stigläderna till sin egen blans och centrering

har foto på hur den ligger på min häst om du vill se

jag rider dressyr och formligen älskar freeformsadeln. jag får en korrekt lodrät sitts och sitter centrerat utan spänningar!

Missade jag dina frågor! felåt!

järnet i framvalvet ger sadeln stabilitet och mankfrihet...de går utmärkt att byta själv, sitter fast med kardborreband

man måste ha en equilizerpad för att med hjälp av den skapa ryggfrihet

har bild på honom i en annan tråd här på utrustning

upplever kontakten bra även om man hamnar en bit ovanför hästen... hästens rörelser känns bra...upplever dem bättre än med bomsadel

Låter bra!

Provade hennes sadel idag efter att inte haft sadel på 2 månader.. Och den passade absolut INTE :crazy: Så det blir nog en Freeform. Var inne på westersadel också, men det verkar så krångligt att hitta en som passar mig OCH hästen osv..

Järnen gör att sadeln inte ligger mot manken. De är fästade med kardborrband som visserligen sitter som berget - men är lätt att byta ut själv. Jag har för mig att ett extra järn ska kosta ca 500 kr.

Man ska ha en tryckavlastande pad - ffa för att få en kanal för ryggraden.

? Vet inte, men eftersom den är mjuk spelar det inte så stor roll, hästen kan röra sig och det är inget som kläms fast.

Jag tycker att man kommer nära hästen. Min häst har blivit mycket mer känslig för vikthjälper med denna sadel. Mindre som stör kommunikationen :)

Jag har köpt en freeformsadel till min islandshäst för några veckor sedan och är hitills mycket nöjd med den. Det är två års garanti på alla detaljer så om den har några barnsjukdommar så lär det väl visa sig på den tiden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
536
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur