Freemax sadel!

Sv: Freemax sadel!

Oj, en liten varning bara... har du en gång suttit i en Sensation så lär du inte vilja ha någon annan sadel.

;)

Skämt åsido, Sensation är underbara, jag har en hybrid och den byter jag aldrig bort.

Nuså har jag faktiskt suttit i en sensation. ;)

Och faktum är att jag inte förstår hysterin om att de ska vara så himmelska att sitta i. :confused:
Ja, den var bekväm, men inte extrem på något sätt. Gillar trekker mastern bättre faktiskt rent sitt-mässigt :o :p
På nordisen med rund rygg kändes det som att sitta på en tunna, blev något bättre på min takformade varmblodstravare.

Det var en G3 jag red i. Med specialanordning på stigläderna. På nordisen så blev jag fruktansvärt låst i skänkeln, inte bra eller skönt alls.
På blodingen så var det däremot skönt då det gav lite extra stabilitet, hon rör sig mkt.

Nog med nackdelar.

Fördelarna jag upplevde var att nordisen fattade vä och hö galopp direkt, på första fattningen. Galoppen är hans problem-grej och har varit i 10 år, det kommer tillbaka efter varje vila, eller som nu, efter rehabilitering.
Stor anläggningsyta och på nordisen var det inte ruggat på pälsen.

Stoet är överbyggd med rak, lång, rygg, takformad, liten manke och för lite muskler runt om, och jag har problem med att hitta en sadel som jag inte behöver padda upp fram vid manken. På G3´an behövdes inte det :bow: . Stor anläggningsyta utmed hela ryggen, något ruggat fram vid manken. Mindre spänd i ryggen efter lilla ridturen än före.

Dock var hon inte riktigt "ja tack". Ingen av dem var "ja tack" till sadeln, dvs ingen wow-skillnad mellan sensation och trekker mastern.

Men, får jag loss tretton papp bara sådär kommer jag nog inhandla en, för att kunna ta god tid på oss att prova sadeln och utvärdera den mer ordentligt. Den låg ju bra på båda :) .

Jag har dessutom lyckats få tag på en beg freemax evo - i läder som jag ska prova snart!

kl.

Utvärdering av freemax evo, läder .
Användes tillsammans med en grandeurpad med skito-ilägg (En sådan där med ett extra lager ovanpå det understa lagret... 1+1/3 eller vad det nu heter).

Blev posititvt överraskad då den satt bra på båda hästarna (ryggbeskr finns längre upp i tråden). Varför har jag inte provat denna sadeln tidigare funderade jag över eftersom jag haft så svårt att hitta en bra sadel till donnan.
Hon var spänd över ryggen innan ridtur, men mjuk efteråt. :bow: för det. Däremot kändes sadeln ostabil på henne, eller rättare sagt, jag kändes ostabil jäntemot trekkern och sensation.
Det var ett jämnt tryck, svettig över båda ryggsidorna och vid ryggraden var det torrt. Bra bra.
Inget ruggat alls.

På nordisen låg den bra, jag saknade djupet och stödet som trekkern ger i dressyrarbetet men hästen verkade tycka den var OK. Jämnt fördelat över ryggen.

Så, sammanfattning är att eftersom den låg så bra på stoet blir den kvar. Men det blir bara skogsturer i denna hädanefter, och trekker får bli kvar som dressyrsadel.
Känns bra för då kan jag försöka få ihop pengar till en sensation under sommaren och rida i denna tills dess :D

En intressant sak är att grandeurpaden jag använde, är något upphöjd framtill, och saknar stroppar. Jag har haft problem med att den glider iväg på andra sadlar, men idag låg den totalstilla. Sadeln och paden passade verkligen bra ihop! Är glad att jag inte sålt iväg den, ska ta bort annonsen nu :p

Upplevde du någon skillnad i slutet av ridturen mot hur det kändes från början ?

Tycker dom första 20-30 minutrarna är hemska innan sadeln blivit mjuk av kroppsvärmen :(

Ja nu när du kommenterar det så var faktiskt sadeln lite stelare i början, jag trodde det bara var en anpassningsgrej från min sida eftersom det var en ny sadel och allt :)

klarar du av att rida dressyr i din?
Vad har du för pad under?

Jag gillade att sadeln var så väldigt lätt fastän den är i läder!
Ska rida mer i den i veckan, hoppas den fortsätter ligga bra på hästen!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka