Fri tillgång eller serverat?

Jag har haft både och genom åren och tycker båda funkar bra, så länge man inte har någon matvaktare i flocken. Går mindre mat när de går på fri tillgång än när de får 2 ggr/dag, men som sagt funkar båda sätten fint enligt mig.
 
Min äldsta gick på fri tillgång då det visade sig att han åt bäst då. Främst nattetid ville han äta. Sen skaffade jag en till och hon slutar ju inte äta så det fick bag sluta med. Så numera får de 1-3 gånger per dag. Beror på vad vi hittar på under dagen. Mina har inga fasta matrutiner förutom när de är valpar och får flera gånger per dag.
 
Min chihuahua har fri tillgång. Det blev mest så eftersom uppfödaren haft det på det viset. :p För oss fungerar det problemfritt.
 
Ger 3 gg per dag men lunchmålet är mkt litet jmf med morgon- och kvällsmålet. Ger det lilla lunchmålet för att jag känner att Ascots mage mår bättre av det. Ascot är tyvärr inte så matglad så fri tillgång skulle aldrig funka för honom. Han äter även färskfoder så av den anledningen skulle det heller inte gå med fri tillgång. Sen vill jag veta när han har ätit för att planera träningen.

Vi har inga strikta mattider så frukost kan bli allt mellan 7-10 och middag mellan 18-20 beroende vilken dag det är och vad vi har för plan för dagen.
 
Vår har fri tillgång. Det har aldrig funkat med klockslag här för då har hon matvägrat helt.
Det kan gå 2 dagar mellan påfyllning och det kan fyllas på 5 fulla mått på en dag. Dessutom får hon alltid alla rester 🙈
Vi är glada för allt hon äter eftersom hon numera som 9-åring klarar av att hålla en vit som veterinären är ok med. Så skönt att slippa oroa sig över sitt benrangel. ♥️
 
Skulle aldrig ge fri tillgång, oavsett om jag gett torrfoder eller inte.

Jag vill ju att han ska jobba för maten, och har gärna en hungrig hund när jag ska träna/spåra.

Ger mat 1-2 gånger om dagen beroende på hur hungrig han är. Händer även att jag inte ger mat på 24h om han har dålig aptit.
 
Han fick fri tillgång när han åt torrfoder, petade mest i maten och fick han maten serverad åt han inte alls.
Nu äter han färskfoder sen 10 år tillbaka och skulle äta tills han kräktes om han hade fri tillgång 😂
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 390
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 240
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp