Fri tillgång - kostnad

cactuspower

Trådstartare
Ni som bara har 1 eller 2 hästar men som ger fri tillgång på grovfoder, vad utfodrar ni med då och hur mycket kostar det er på en månad i snitt ungefär? Om det skulle komma bli aktuellt att byta stallplats för min del vill jag lösa det så hästen ändå har fri tillgång på grovfoder.

Betalar nu 400:- i månaden men då äter dom ju vid en rundbal ute och vi får ta hur mycket vi vill utav en annan rundbal när vi gör i ordning till eftermiddag och kväll.

Jag vet inte riktigt vad som är lämpligt att räkna på?
Förstår att det varierar beroende på höpriser etc. men jag vill ändå få hum om vad andra ger.

Det är till en stor häst, grövre halvblodsmodell som i alla fall just nu ser ut att äta ungefär hur mycket som helst när hon är ute och har den möjligheten. :smirk: ...

Blir det flytt får man ju lösa det med småbals hösilage, eller torr hö. Vill själv helst utfodra med torr hö eller blanda tror jag.

Sv: Fri tillgång - kostnad

Hej!

Jag har två hästar på lösdrift med fri tillgång på hö/hösilage. I vinter har jag fodrat med stora rundbalar av hö eller hösilage, beroenden på kylan. En rundbal, lite osäker på vikten men runt 400kg tror jag, räcker i 14 dagar till två hästar. Vad kostnaden blir beror ju på vilka priser du hittar men två stora rundbalar i månaden alltså, till två hästar. Mina hästar har dessutom fått kraftfoder.

Mvh Myy

Fodrar också med ensilagebal som kostar 250:- för ca 300 kg (tror den väger lite mer) utslaget på en häst blir det ca 200:-/månad.
Räknat på en D-pönny av ganska kraftig modell och en islänning... islänningen äter väl lite mindre. Då har de fri tillgång.

har ett halvblod och 2 shettisar på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
mina balar väger ca. 280 kg och räcker ca. en vecka.
jag betalar 300 kr/balen, men har då fått ett "kompispris"....
det är slaget för häst (högre upp) och har såpass bra värden att jag inte behöver kraftfodra igentligen..:angel:

Hade min på fri tillgång när jag stod i eget stall, har tyvärr inte den möjligheten idag.
Hon stod tillsammans med en isis och det gick åt ca 30 kg/dag. Min åt uppskattningsvis 17 kg (Fullblod) och isisen ca 12kg.
Vi betalade 2,50/kg för höt så det blev ca 2250:-/månad för båda då.
Jag såg till att höt hade bra värden så vi behövde knappt ge kraftfoder alls. Något att blanda ut mineralerna i bara.
Så även om dryga tusenlappen/hästägre kan kännas mkt per månad endast på grovfoder så sparde jag lätt in de pengarna med tanke på vad jag annars fått köpa för att komplettera upp.Min är en svårfödd rackare och de år vi haft dåligt hö näringsmässigt och fått begränsa, ja då har hon gått på såpass som 4 kg lusern/dag plus annat såsom kornkross och Krafft pluss grön. DET blir inte billigt:crazy:

Fri tillgång är det absolut bästa, men idagsläget kan jag inte bestämma över detta. Tyvärr.

Jag har två¨svårfödda varmblodstravare. Skulle tippa på att min stora glufs lätt slabbar i sig 15 kg per dag om han får fritillgång. Den lilla skulle förhoppningsvis komma upp i det oxå. Jag räknade på att vi skulle behöva ta hem ca 32-35 kg per dag i höväg om de skulle ha fri tillgång. Jag betalar 1,85 kr/kg inkl. moms och jag har ganska bra hö.

min ponny har jag på fri till gång..han är en 4 årig d-ponny..
han får 7 kg på morgonen o det räcker till kvällen då han får 4-5 kg o då är det lite kvar på morgonen..om höet tar slut under dagen så fyller man alltså bara på..höet kostar 1 kr/kg och jag betalar alltså oftast 11-12 kr dag..

Jag har fri tillgång på torrt hösilage till mina 2 stora hästar, en nordis och en av fblmodell. Det går åt en dryg bal på ca 180-200 kg i veckan. På en månad blir det ca 5 st balar. Jag betalar 250 kr/st, så per häst blir det runt 600 kr. De äter ca 15 kg var om dagen.

Jag har ett fullblod och en islandshäst på fri tillgång. De äter ca 20-25kg/dag och höet kostar 1,60:-/kg. Är det kallt och dåligt väder äter de ytterliggare ett par kilo/dag.

Jag har två hästar med lång hagvistelse, ca 16 tim. de dagar jag inte rider, på fri tillgång på hösilage i hagen, den ena en ett åring och den andra en varmblodsdam. Det går åt 2 rundbalar (330 kg styck) varje månad och de kostar 250:- styck. Så den totala kostnaden per månad blir 500:-, fast då får jag ge lite kraftfoder också, så lite dyrare än så blir det kanske.
Dessutom får de hö inne på kvällen bara för att ha något att pyssla med, men det är "hemma hö" så det är just ingen kostnad på det förutom bränslet till traktorn... :D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
804
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 285
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka