fri tillgång på hö.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 186
C

cerrox

det har varit uppe många trådar angående detta ämne. men jag vill ha lite hjälp & stöd nu, för att kunna införa detta i vårat stall. för i vårat stall är det så att hos dom flesta hästägarna finns inte ens tanken på fri tillgång på hö i hagen, hästarna bli för feta säger dom, men hmm. .. borde dom inte bli jätte feta på betet då!?? :smirk:

jag har haft uppe det som idé flera gånger att vi borde ha fri tillgång på hö i hagen, då vi har haft svårt att få till middagsutfodringarna. jag själv har inte möjlighet till att åka & middagsutfodra hästarna & det vet alla andra. fast det har löst sej ändå, fram tills nu då det är 2 som ska flytta från stallet = 2 middagsutfodringar per vecka är olösta. givetvis har jag blivit tillfrågad om jag kan ta en dag. men det kan jag ju inte & jag har då föreslagit ännu en gång att eftersom vi har så svårt att åka & middagsutfodra så kan vi ju ha fri tillgång. :idea: enklare än så kan det ju faktiskt inte bli! ;) men icke, dom vill inte ens lyssna på det, säger att deras hästar inte klarar av att ha fri tillgång på hö, blir feta osv. men konstigt att min häst som får fri tillgång på hö inne är jätte fin med muskler & i hull, jämfört med deras som endast får ett par kilo inne & ändå i princip ser 'feta' ut. :smirk:

så nu får dom lösa middagsutfodringarna själva om dom tvunget ska ha det. men dom sa innan att går det inte lösa så får var & en middagsutfodra sin egna häst!! :smirk: det dummaste jag hört, så korkat! :mad: dela av hagen hade vi också som förslag, dom som vill ha fri tillgång går i ena & dom som vill ha middagsutfodring i andra. men det går verkligen inte för sej, man får bara dela av hagen edast om alla hästarna inte kan gå tillsammans, vid bråk osv. det är ju också en grymt dum & korkad 'regel'! :mad:

så snart ska vi ha 'kris' möte i stallet. så är det någon som har bra argument för att ha fri tillgång & tips för att jag ska få min idé att gå igenom?? tacksam för svar!! :bow: :D

Sv: fri tillgång på hö.

Vi har också haft de som varit emot fri tillgång ute. Vi delade in i 2 hagar. Men om man tittar hur hästarna ändras i sitt sätt, så ser man fördelarna med fri tillgång. I hagen med fri tillgång är hästarna lugna och harmoniska och alla äter ur samma bal, medans den hage med (ivårt fall) lunchfodring går det hett till ibland när dom ser att någon kommer med mat. Alla vill vara först att få mat. Dom kastar sig över maten och stressäter för att få så mycket som möjligt.
I fritillgångshagen händer det OFTA att hästarna går därifrån trots att andra hästar står kvar, för dom vet att maten finns kvar senare också. Även stuteriet (där jag haft mina hästar tidigare) med 30 hästar (delvis tävligshästar) har endast fri tillgång (fast 1 balar/3-4 hästar).

Min enda fundering med fri tillgång är att det kräver ett välbalanserat grovfoder för att fungera.

Har man för låg kvot, är det ju svårt att veta hur mycket hästen sätter i sig, det vill säga hur mycket protein man behöver fodra till för att få balans i foderstaten och slippa bukiga takåsar...

cerrox skrev:
hästarna bli för feta säger dom, men hmm. .. borde dom inte bli jätte feta på betet då!?? :smirk:

....men det blir dom också, ialla fall blir mina det. Jag tror inte att jag skulle ge mina fri tillgång, fast då har jag flest ponnyn också och dom kanske har lättare för att bli riktigt feta.
Våra hästar släpps ut vid ca 6 tiden och för hö i hagen då, sedan får våra inte lunch hö förrän vid 16-17 tiden då jag kommer från jobbet. Men vi ger dom mer hö på morgonen utan att dom har fri tillgång, så dom har ätit upp det mesta till kl 11-12 tiden, sedan ligger det alltid kvar lite så dom har lite sysselsättningsätning kanske ytterlígare någon timme. Så då blir det inte så många timmar utan nåt att äta ändå.

Eftersom det i första hand låter som en attitydfråga hos hästägarna i ditt stall tror jag mest på idén att dela av hagen.

Jag föredrar att ha hästar på fri tillgång! Tillämpade det när jag stod i eget stall (nu som inackorderad har jag tyvärr inte möjlighet till det), för att slippa lunch och eftermiddasfodringen. Man behövde inte stressa iväg till stallet efter jobbet eftersom man visste att hästarna alltid hade käk.

Vi hade en lättfödd Islänning bla, men det var aldrig något problem med att han blev för fet! En förutsättning för att ha de på fri tillgång är ju att höt har en bra sammansättning av mj/smrp.

Dom säger att att deras hästar blir feta av fri tillgång? Har dom provat förut? Om inte, så kanske dom kan testa iaf? Många tror att hästarna ska bli smällfeta och vill inte ens prova, men min erfarenhet är att det INTE är så! Tvärtom har dom varit jättefina i hullet allihopa!

dela av hagen är ju det allra bästa, vi måste verkligen få bort den där dumma 'reglen' om att hagen enbart får delas av vid bråk osv.

men annars är det också det jag vill få fram & få dom att fatta, att hästarna bli mer harmoniska & lugna vid fri tillgång, då det skapar mycket stress vid middagsutfodringen, framförallt hos dessa hästar som inte får så mycket hö inne. dom som är emot fri tillgång säger att deras hästar bara kommer att stå vid höet & äta ihjäl sej!!

givetvis kräver fri tillgång ett välbalanserat grovfoder för att fungera. men det har vi, vårat hö har alltid en smrp/mj kvot som ligger över 6.

visst det kan ju finnas endel hästar & ponnies som verkligen blir feta av fri tillgång. men om man inte har provat så tycker jag inte att man ska säga att sin häst kommer att äta ihjäl sej eller bli för fet.

men som du gör är ju ganska bra, lägga ut på morgonen så dom klara sej stor del av dagen, fast då har du kanske inte så mycket hö att bära ut/så många hästar. för det hade aldrig gått här, då vi har 9 hästar i samma hage, därför måste morgonhöt alltid serveras inne, det blir för mycket att bära ut.

vårat hö har ju som sagt alltid haft en smrp/mj kvot över 6, vilket är väldigt lämpligt att ha fri tillgång på.

det är också det jag vill ha fram. att har man aldrig ens provat så ska man verkligen inte säga att ens häst kommer att bli smällfet osv. men dom fattar inte det att man kan prova iallafall, för antagligen kommer dom ju att se en positiv förändring. men dom tror att det är så att för mycket hö med fri tillgång = hästar feta som hus!! men jag har också samma erfarenhet som du, att hästar på fri tillgång alltid har varit jätte fina i hull! varför kan dom andra inte också ha det!

Jag har nu införskaffat höhäckar, fodrade på backen förut= mkt svinn och nedsmutsat hö, och jag riktigt myser varje gg jag fyller på dem. Det går inte alls åt så mkt hö jag befarat utan det har stannat på 3 balar/ 2 dagar för 3 ½ häst exkl fodring inomhus. Två av hästarna är av den lättfödda typen och ingen extrem viktuppgång där- ännu. Och de två yngsta får fri tillgång, toppen. :banana:

Men du HAR ju verkligen redan bra argument att komma med!

Jag trodde tidigare också att mina kommer att bli smällfeta men så fick vi problem i stallet med lunchfodring och vi började med fri tillgång. De som jag trodde skulle bli feta, ponnyerna, har aldrig varit så fina i hullet, däremot mitt halvblod åt så han höll på att dö! Smällfet, ja det blev han, men efter ca en månad så kom han på att det finns ju alltid mat kvar, och när han lugnade ner sig med ätandet så blev han fin i hullet.

Feta har de endast blivit när jag haft ett hö med låg kvot, och den allra största vinsten har blivit att de hästar som varit hetsiga och nerviga i temperamentet blev mycket lungare både i hagen och att rida.

Hoppas att det löser sig för dig!/Kicki

cerrox skrev:
givetvis kräver fri tillgång ett välbalanserat grovfoder för att fungera. men det har vi, vårat hö har alltid en smrp/mj kvot som ligger över 6.
Jag hade tänkt ha fri tillgång åt min kille men jag var tvungen att ångra mig:crazy:
För med mitt hö så har han den bästa kvoten när han äter 10kg, 13kg är acceptabelt men över det så blir de för mycket energi...

Men eftersom ni har ett hö som har en bra kvot så tycker jag också att det är de bästa alternativet att ha fri tillgång:D Men jag håller med några andra, dela av hagen så behöver inte dom som inte vill ha fri tillgång ha det

Höhäck låter som en bra idé, var hittar man en sån och vad kostar det?

mizz skrev:
Jag har nu införskaffat höhäckar, fodrade på backen förut= mkt svinn och nedsmutsat hö, och jag riktigt myser varje gg jag fyller på dem. Det går inte alls åt så mkt hö jag befarat utan det har stannat på 3 balar/ 2 dagar för 3 ½ häst exkl fodring inomhus. Två av hästarna är av den lättfödda typen och ingen extrem viktuppgång där- ännu. Och de två yngsta får fri tillgång, toppen. :banana:

Jag har en gammal tråd på hästverksam med just namnet höhäck (om jag inte minns fel) med en hel del tips från bukemänniskorna. Men tyvärr har jag nog hunnit att radera mitt foto på mina införskaffade höhäckar, men kolla upp tråden.

Du tänker rätt, tycker jag. Hästar är GJORDA för att äta grovfoder, kraftfoder använder man ju som ett komplement när hästen inte får i sig det den behöver av grovfodret, right? ;)
Av de hästar jag haft här har bara en inte kunnat gå på fri tillgång, ett russ som aldrig slutade äta. Men han hade ju fått svältkost i typ hela sitt liv så det kanske inte var så konstigt.

Hoppas du kan fortsätta att ha dina hästar så som du vill!

shampiz skrev:
Våra hästar släpps ut vid ca 6 tiden och för hö i hagen då, sedan får våra inte lunch hö förrän vid 16-17 tiden då jag kommer från jobbet. Men vi ger dom mer hö på morgonen utan att dom har fri tillgång, så dom har ätit upp det mesta till kl 11-12 tiden, sedan ligger det alltid kvar lite så dom har lite sysselsättningsätning kanske ytterlígare någon timme. Så då blir det inte så många timmar utan nåt att äta ändå.

Jag måste bara fråga dej vad du har för hästar och hur mkt ger du dem på morgonen? Jag har ungefär samma tider i mitt stall och håller på att klura hur mkt jag ska lägga ut på morgonen.
Jag har också en ponny och en arabkorsning, 153cm. Jag vill inte ge fri tillgång ute helst, för ponnyn har haft fång och får inte äta hur mkt som helst, jag vill ju kunna ge dem hyfsat mkt till natten också.

*kl*

Grind som öppnar sig med timer? Kanske kan vara ngt. Finns gamla trådar om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: matson
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 357
Senast: fijja
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka