Frieserhingst med missbildad rygg och handikappad ryttare

F

fio

hade uppvisning i barockkur i helgen i Linköping när jag var där och tävlade fälttävlan.

Någon som vet vem det är??
 
Hm...jag skulle personligen inte anse att den hästen har missbildad rygg. Svankrygg ja....men inte direkt missbildad. Och ägaren/ryttaren har fått lägga ner mycket ryggstärkande träning för att hasten ska fungera bra.

Men vacker är han! Jättefin!

Nästan lika fin som mina två nordisar! (ti hi- retsam pik till T & T! :p)

/Kung Tulle
 
Jaha men hon som red sa själv att hästen var missbildad i ryggen :confused:
 
Jo hon brukar säga det....fast hon tycker inte om ifall andra säger det. Men hästen är snor-fin oavsett vad vissa idioter har kallat honom för. (Obs inte du....men andra)

:) Jag känner henne litet litet grand nämligen. Och dom e bra tillsammans, jättebra :bow:

/Kung Tulle
 
jomen,nog känner vi den damen;)
Och nog har hästen vanskapt rygg,ingen,hur snäll man än är,kan säga annat.När tom veterinärerna förundras över hur han ser ut,då får man krypa till korset och inse att normal,njae,det är han inte,har aldrig varit.

men gillar det...nej,det gör jag nog inte,även om jag säger det rakt ut numera att han är missbildad.men numera ser jag det som att jag döljer inte längre hans rygg eller hans rätt att vara funktionshindrad.Istället visar vi på att det går fastän det inte skall vara möjligt att rida honom på de nivåerna..

Fast jag tycker det är tråkigt att fok stirrar sig blinda på hans rygg,de ser aldrig hans vackra huvud eller känner på hans extrema ryggmuskulatur.Möjligtvis kan de bli imponerade av hans storlek och utstrålning innan de förfasar sig över honom. nåväl,alltid lär väl sig någon något-om inte annat så att aldrig döma vare sig folk eller hästar efter ytan...
"Freakshowen"(ni som känner mig förstår den sortens humor) rullar vidare och vi har nu Kågeröd den 6,Skokloster 19-21 samt Flen den 9 kvar,sen skal vi VILA i några dagar innan jag bokar tid hos Bent o Carina.

Fram till Kågeröd måste jag komma på ett sätt att komma åt en häst som "dör ut" på banan och vägrar göra slutasaxar eller annat kul på uppvisningar.
Han var trött och lite grinig,jag var trött..
Jag brukar inte beklaga mig men...ni som kan använda skänklarna,ni fattar inet hur bra ni har det;)

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Fram till Kågeröd måste jag komma på ett sätt att komma åt en häst som "dör ut" på banan och vägrar göra slutasaxar eller annat kul på uppvisningar.
Han var trött och lite grinig,jag var trött..
Jag brukar inte beklaga mig men...ni som kan använda skänklarna,ni fattar inet hur bra ni har det;)

Tja du Thina! Kanske du ska göra som Ralph gör med Vicke ibland! Dvs kastar smällare under nosen på honom! Skotträdd är den hästen definitivt INTE! :rofl:

(Och det verkar "kanske" illa på en uppvisning att vråla okvädningsord i öronen på din "lille" pålle! :D)

/Kung Tulle
 
Haha *flinar lite* jag var på Hovringen i söderhamn och tittade på Clinicen och när han kom in på fredan på området så satt jag och min kompis och fikade ,de va rätt tomt på folk då och det satt en tjej med pappa brevid oss och tjejen utbrister "Åh de är Järvsöfaks :D"
Sen en gubbe vi gick förbi senare "Titta en Ardenner" .
Men om det är så taskigt vet jag inte ,ingen häst är ju ful :smirk: men roligt lät de
 
Haha
jo jag fick också frågan omd et var faxen...

Skall väl kännamig hedrad över det..
Sedan har vi fårtt frågorna"Är det en islänning?"
"Det där rä väl ändå..vad heter världens största häst..en Shire!?" och vanligt här på¨landet
"Är han inet lite stor för att vara Nordsvensk?"

Men,men nu talar kvinnan som i 6 månader på fullaste allvar trodde hon köpt en slags Nordsvensk...;)
Tills Frieserföreningsodföranden blev milt upprörd..:)

Så man kan väl säga att jag tog honom inte för hans vackra yttre(på den tidne såg han inte ut så som han gör idag) utan för hans själ...

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Han har ju en utstrålning som gör att man tappar andan :eek: Herreje om man finge äga en sån nån gång :crazy: :)
 
Ha Thina!

Du har VISST köpt en slags nordsvensk, särskilt med tanke på att det finns ett antal hästraser i europa med rötter i den medeltida stridshäsen som fortfarande är ganska lika varandra!

Storgubbarna på den tiden skickade hästar till varandra kors och tvärs och man avlade på hästar till samma syfte.

Nu får väl frieserhäst ordföranden kaffet rejält i halsen...

Men Nordsvensk, Döle, Frieser, Welsh Cob, Dales, Fell, Aregois (eller hur tusan det nu stavas) och Murgese har förbaskat mycket gemensamt.

Sen att vissa förtvivlat hävdar att just deras ras e finast och äldst och ursprungligast, tja det får ju vara deras problem...

Jag har märkt denna tendens hos de flesta som håller på med djuravel oavsett om det gäller kaniner, höns, hundar eller hästar!

Själv tycker jag nog att det EGENTLIGEN inte spelar någon roll vilken sorts häst som man har- bara man gillar den själv! :D

Fast det e ju klart en ståtlig svart och omåttligt vacker hingst med lååång man och svans e ju aldrig fel!

Oavsett om det är en fries eller en nordsvensk!!!

/Kung Tulle
 
Måste bara fråga... Har ni tävlat dressyr i Hudiksvall hösten 01? Min sambo tävlade emot en stor ståtlig frieser som reds av en ryttare som hade dispans och red med spö (pga svga skänklar?) då nämligen.
 
nej,vad jag vet om var jag inet i Hudik.Vi r två i Sverige som sitter i rulle och tävlar Frieser(vi är tre totalt i världen) Den du tänker på är nog Annika Palm,en fullständigt häpnadsväckande tje från Botkyrka som tävlar sin val upp i MSV för friska ryttare(och vinnner) hon är förlamad upp till armhålorna.
HOn var den som fick mig att börja rida igen.
Själv tävlar jag inet så ofta,jobbar med showerna för mycket,men skall nog göra det nästa år i körning och dressyr eftersom hanbehöver det mentalt(trodde aldrig jag skulle säga det,menjodå,han behöver det)

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Låter som det skulle kunna vara hon! Den tjejen var plac den helgen i LA.5 i knivskarp konkursens. Imponerande ridning ocgh verkligen ursnygg häst! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Stina2000
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 800
Senast: Pyrran
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp