Frikort/högkostnadsskydd

@BernT Jag jobbar i västra götalandsregionen med sånt här och du behöver ringa till fakturaenheten (010-4410400) och begära ut kvitton på allt du har betalat. Ta med dig dom till närmsta vårdcentral eller sjukhus (dit du hör) och be att de skriver ut ett frikort för dig.

Du har rätt att få tillbaka det som du har betalat för mycket, men det är respektive vårdgivare som ska betala tillbaka sina avgifter så om du har varit på flera olika ställen och betalat över gränsen så måste du kontakta alla för att få tillbaka dina pengar. (glöm inte att ta med dina kvitton + frikortet när du ska få pengarna tillbaka)
 
Har du inte stämplat när du varit på dina besök? Isåfall får man ju ett frikort att visa upp.
Mediciner räknas separat. Du kan se på apotekets hemsida hur avgifterna ligger där.

Här stämplas inga frikort (under förutsättning att TS fortfarande finns i Värmland). Här sköts allt via (inte helt felfria) datasystem så systemet ska själv känna av när man kommit upp i frikort för sjukvård.
Dock är det inte självklart att allting ingår i högkostnadsskyddet. Nu skriver TS visserligen att allt ska göra det, men sådant som inte ingår kan vara exempelvis vaccinationer. Eller om man gått hos en privat sjukgymnast som inte har landstingsavtal (sådana finns även om de inte är så många).
 
Här stämplas inga frikort (under förutsättning att TS fortfarande finns i Värmland). Här sköts allt via (inte helt felfria) datasystem så systemet ska själv känna av när man kommit upp i frikort för sjukvård.
Dock är det inte självklart att allting ingår i högkostnadsskyddet. Nu skriver TS visserligen att allt ska göra det, men sådant som inte ingår kan vara exempelvis vaccinationer. Eller om man gått hos en privat sjukgymnast som inte har landstingsavtal (sådana finns även om de inte är så många).

Värmlänning här och tycker det är mucho smidigt att systemet säger till själv när man är uppe i tillräcklig summa :) Inga stämplar, inga frikort. El jo, fick ju ett frikort men behöver aldrig någonsin visa upp det :p Annars hade jag förmodligen suttit i samma sits som TS nu =S Noll koll :p
 
Här går det automatiskt in i datorn nu, stämpelkorten är borta och när datorn kommit på att man är uppe i rätt summa för frikort kommer ett glatt brev med det fina kortet hem i brevlådan :D
Det är sällan jag har med mig det dock, men här i stan verkar de se det överallt ändå.

Nej, det beror på vilken mottagning. På vissa privata mottagningar med landstingsavtal måste man fortfarande samla stämplar och de ser inte heller att man har frikort.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp