Frisering av "icke-halvblod"?

Luna10

Trådstartare
Då tänker jag på kallblod, ponnyer (inte ridponnyer då), friesers o.dyl... Ni som tränar och tävlar dressyr, hur mycket trimmar och friserar ni till vardags, och hur ser hästen ut på tävling?

Jag har en finsk kallblodstravare som jag tränar och tävlar på LC-LB nivå.

Huvud: Klipper det hår som sticker ut från öronen samt långa hår under hakan.

Man: Håller ca 10 cm under nackstycket snaggat, resten är lång. Till tävling har vi ardennerfäta på bägge sidor (tjock man!) och inbakad fläta i pannluggen.

Svans: Klipps på lagom längd, tvättas och reds ut till tävling.

Ben: Klipper INTE hovskägget, men tvättar benen och kammar ut skägget till tävling.

Vintertid är han 1/3 klippt (hals & bog), av praktiska skäl då han svettas mycket, inte av estetiska....

Lägg gärna in bilder!:)
 
Sv: Frisering av "icke-halvblod"?

Jag har en ponnykorsning, ser ut som en ganska grov ponny men är större (strax över 1,50). Han är helklippt sånär som på huvud och ben och ett "schabrak" på ryggen. Han blir så svettig att det är svårt att hålla igång ridningen under vintern annars. Hovskägget är klippt. Öronen är han väldigt rädd om så de får vara "naturella". De gånger han tävlat dressyr har han varit knoppad. Det blir många knoppar då han har supertjock man :). Till vardags är den kortklippt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp