Friskola eller kommunal

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

kallbloding

Hjälp mig med kloka råd, med-seniorer, i nödens stund. För fyra år sedan ansökte jag om plats till lokal friskola för min minsta flicka, då när hon började i förskolan. Min tanke var att hon skulle få utvecklas i sin egen takt, i den fina friskolan med naturvetenskaplig inriktning, där inga böcker var trasiga, individen stärktes och lärartätheten är högre än i vanliga tråkiga skolan. Men åren gick och ingen plats fanns för min flicka, förrän igår. Då ringer telefonen och vi erbjuds en plats i friskolan med start omgående eftersom en plats blivit ledig.
Vi har väntat i fyra år och nu får hon börja omedelbart om hon vill, men hon är så inne i den vanliga skolan så hon vet inte om hon vill. :crazy: Vi besökte friskolan i dag, och den var underbar. Liten, familjär, välkomnande :love:
Till saken hör att hon bytte skola i höstas, eftersom vi flyttade. Den nya skolan är stor och opersonlig, hon har många nya kompisar men ingen riktig bästis än.
Jag sa inget till hennes nuvarande lärare, om mötet, och hon sa inget till hennes klasskamrater, för att hon inte skulle påverkas av ev vuxnas inställning till friskolan, eller kamraternas avundsjuka, eller något som helst annat som kan färga hennes val av skola.
Själv vill jag att hon börjar omedelbart, men jag kan naturligtvis inte "tvinga" henne. Hur skulle ni ha gjort? Chansen kommer inte tillbaka, om vi inte tar platsen nu går den till någon annan. Vi har helgen på oss att diskutera. Hjälp mig med olika infallsvinklar. Ska jag försöka påverka henne i alla fall?
 
Sv: Friskola eller kommunal

Oj, det var inte lätt att måsta ta ett så snabbt beslut.
Det enda jag vet är att de jag känner som har sina barn i friskolan, är jättenöjda. Det är mer ideellt arbete som krävs av föräldrarna, men det är ett helt annat engagemang även från lärare och övrig personal, maten är bättre och ungarna får en helt annan studie-ro. Ingen som stör på lektionerna. Och barnen får lära sej att göra betydligt mycket fler saker på egen hand.
Men dessa har sina barn i samma friskola, så det är ju möjligt att just den är "extra" bra.
 
Sv: Friskola eller kommunal

Jag känner några litegrann, som har sina barn där. Alla är positiva, all personal är kvar, inga obehöriga lärare, en föräldraförening som träffas ganska ofta, och massor av nyfikna och vetgiriga barn som får arbeta i sin egen takt och göra roliga experiment. Mycket datorer, engagerade lärare, det är såååå bra. Om nu bara min flicka vill ge det en chans?
 
Sv: Friskola eller kommunal

Kommer hon att få kompisar som hon kan träffa på fritiden?
Många som går friskola hamnar ju utanför sitt ordinarie upptagningsområde och tappar vardagskompisar som man kan hälsa på själv utan skjuts.
Sen kan hon ju utan problem återgå till den kommunala skolan om hon inte trivs.
 
Sv: Friskola eller kommunal

Hon har hunnit lära känna alla barnen häromkring, några har hon hängt med efter skolan också. Friskolans elever bor också häromkring, de flesta i alla fall, några en halvmil/mil bort.
Det är mest kompisfrågan som klämmer för henne, tror jag. Kommer hon att hålla kontakten med barnen från kommunala skolan? De kommer att åka samma skolskjuts, till samma hållplats, enda skillnaden blir att vi får betala busskortet ur egen ficka.
Ja det är klart , hon kan byta tillbaka. :idea: Om hon inte skulle trivas.
 
Sv: Friskola eller kommunal

Lejonflickan skrev:
Oj, det var inte lätt att måsta ta ett så snabbt beslut.
Det enda jag vet är att de jag känner som har sina barn i friskolan, är jättenöjda. Det är mer ideellt arbete som krävs av föräldrarna, men det är ett helt annat engagemang även från lärare och övrig personal, maten är bättre och ungarna får en helt annan studie-ro. Ingen som stör på lektionerna. Och barnen får lära sej att göra betydligt mycket fler saker på egen hand.
Men dessa har sina barn i samma friskola, så det är ju möjligt att just den är "extra" bra.

Ja det finns nog dåliga friskolor där inget sköts och ledningen bara rakar in pengar också...liksom det finns bra kommunala skolor. Min dotter går i en t.ex. - den är det kö till från andra stadsdelar och det görs ett stort arbete med gemensam värdegrund osv. i skolan där föräldrarna får gå på föreläsningar... :) :bow:
 
Sv: Friskola eller kommunal

jag har gått i friskola även om det var på gymnasienivå. Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja byta ut den mot den kommunala skolan :bow: Som några redan nämnt innan är lärarna mycket mer engagerade, de får en mer studiemotiverade utan något tvång eller med hot (vilket aldrig fungerade med mig, jag la mig på soffan och vägrade göra någonting överhuvudtaget då). Stämmningen är mycket mer familjär och man blir verklligen sedd! Jag tror överhuvudtaget inte att mobbing förekom på den skolan!
Men det är klart att det är ju alltid svårt att bryta upp från något och prova på något "okänt". Hoppas ändå att din dotter tar den chansen!
 
Sv: Friskola eller kommunal

Mina barn går på friskola. Den stora flickan som idag går i åttonde klass började i femman efter flera års kö. Det var ett beslut som vi i familjen tog gemensamt. I början fanns de "gamla" kompisarna kvar. Men efterhand har fler o fler försvunnit, men nya kommit till. Den enda nackdelen är avståndet, det blir en del körande. Det jag tycker är bra är att det blir mer uppdelat; skola är skola och fritid är fritid. Till saken hör att våran dotter är hemskt intresserad av hästar, vilket vi i familjen uppmuntrat så länge skolan sköts. Hon har en mycket aktiv fritid, vilket gör det lättare.
Dotter nummer två som går i femman idag började för drygt ett år sedan har haft det lite svårare för att finna sig till rätta med nya vänner. Men trivs i skolan och har de "gamla kvar". Och det funkar bra för henne.
Då till dotter nummer tre som börjar skolan nästa år och har kommit in på friskolan från början, tvekar jag inte en sekund.
Lärarna är underbara, skolundervisningen sker på ett helt annat sett. Våra barn är olika individer och de ses av de vuxna för vad de är och får alla förutsättningar för en bra framtid i livet.
Tveka inte om du känner att det är rätt.....
/ Linda
 
Sv: Friskola eller kommunal

Ta platsen och prova på. Hon kan alltid byta tillbaka om det inte fungerar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 339
Senast: Kiwifrukt
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 631
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis". Så som många, kanske framför allt flickor, har. Vi lärde känna varandra på dagis och...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp