Friskt beteende??

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min rara häst går ju på lösdrift nuförtiden. I hagen har vi 4 hästar- men det har varit lite rörigt i flocken pga dödsfall och flyttar, nu hoppas vi att flocken ska hållas ihop.. Iaf till problemet och även historian bakom..

I somras var det 4 hästar i denna flock- 2 ston och 2 valacker. Sto1 var lite högre i rang, den äldste valacken lägst. Enligt uppgift tog det ca 3 månader för sto2 att komma in i flocken (vilket var förra hösten).

När vi flyttade din flyttade den yngre valacken och den äldre skulle tas bort. Den äldre valacken jagade min tjej så till den milda grad att jag tvingades ta henne ur hagen i väntan på avlivningen.. När valacken var borta blev det 3 ston, varav sto2 varit ganska elak och "jagig" till och från.

Vi fick in en ny valack(v), som direkt gick in och tog över ledarskapet. Så rangen blev: v, sto1, sto2 och sen min . Sto2 kunde inte jaga v utan fortsatte flytta runt min tjej.. v däremot tog min tjej under sina skyddande vingar och såg till att hon fick äta och fick vara ifred så länge han var i hagen. Efter 3 månader betäckte v sto1 med skador som följd och fick flytta ur hagen omgående. Då kunde plötsligt alla 3 stona gå tillsammans och vara vänner- även vid maten.

Nu hade vi "tur" att snabbt hitta en 4e häst, en ranglåg valack. Han släpptes in i lördags och har sen dess blivit bortjagad av sto2 varje gång han närmar sej. Saken är den att stoet jagar bort honom även om han står längst bort i hagen. Hon kan stå och gosa med sina människor ena sekunden och exploderar sej iväg och jagar honom- fast han bara stått still längst bort. Han gör alltså ingenting. Jag har även sett samma beteende från stoet mot hästarna i hagarna runt omkring- närmar de sej "hennes" flock, så ska de bara bort. Nu är min tjej fullt accepterad, men den stackars valacken har det mindre skoj..

SÅ min fråga är.. Vad pysslar stoet med? Är det normalt hästbeteende? Jag har aldrig sett en så envist elak häst tidigare (och jag har tittat mycket på hästar i hagar).. Dom flesta ger sej ju när offret flyttat sej, men hon gör inte det hon bara fortsätter??

/Lavinia, sjuk och har tråkigt
 
Sv: Friskt beteende??

Man får ju tänka på att valacker inte är naturligt i en hästflock egentligen. De finns ju inte i naturen utan där är det ju hingstar och ston.
Jag tror att det är så att det sällan är en bra idé att blanda ston och valacker, inte enbart för att de kan betäcka utan just för att valacker inte alltid passar in i flocken, de blir ett orosmoment även om de är snälla. Stona vet ju att valacken är en annan sort och det kan bli tjafs dem gentemellan eller som i ditt fall, stoet som ger sig på valacken.
 
Sv: Friskt beteende??

Jo så kan man tänka, men eftersom min åkte på exakt samma beteende som valacken tills han kom så.. Det är ju inte enkom riktat mot valacken, det är mer riktat mot alla hästar som inte är det ranghögre stoet. Hon försökte ju med den tidigare valacken också- men han sa ifrån och då gick hon (igen) på min tjej..

Så i det här fallet tror jag könstillhörigheten har mindre med det att göra. Dessutom attackerar hästskrället ibland människor på samma sätt (det är inte så himla sokj att gå i en hage och behöva hålla koll på var hästen är- eftersom man aldrig riktigt vet..).

/Lavinia, som sett extremt välfungerande flockar med hästar av bägge kön och vars häst ju, som sagt, blev jagad till och från av samma sto...
 
Sv: Friskt beteende??

Vi hade lite besvär ett tag när min systers ponny skulle släppas med mina 2 -då det skulle bli 2 valacker och 1 sto.
Syrrans valack (F) var väldigt ranghög och min valack (P) väldigt mild i sättet -trots att han betäckt tidigare då han var godkänd hingst men kastrerades som femåring.
Min systers ponny jagade min - eller ja, vet inte om man ska kalla det jaga eftersom P var i ena änden av hagen och F i andra, men han sprang fram och tillbaka i mitten och vaktade så att inte P skulle komma närmare stoet än 200m. F spände upp sig och sprang tills han inte orkade mer -och vi hittade honom utslagen på sidan i hagen, men efter det så blev de två grabbarna jättebra kompisar :p

Annars har vi aldrig haft några större problem, och aldrig problem mellan sto och valack utan det har varit när vi har haft "för lite ston" i blandningen, så att valackerna har tjafsat om stona.
 
Sv: Friskt beteende??

hej!

Precis.. Dessutom var hon ju lika vidrig när det bara var stona i höstas innan valacken som betäckte kom.. Det var väl nån månad där när hon höll på som värst.. Och nu när det var bara stona 1 vecka- då jagade hon min- fast inte så som hon gjort innan eller som hon jagar valacken nu..

Nu tycks ju elakingen hittat ett nytt mobboffer, men jag börjar fundera på hur normal beteendet är och varför hon gör så?

/Lavinia
 
Sv: Friskt beteende??

Det är ganska normalt, tillslut släpps den nya hästen in i flocken om den är trevlig nog...
Det gäller bara att ha tillräckligt stora hagar och mycket mat så bråket slipper bli påspätt av matkonkurrens.

ibland kanske to mofta kan det även bero på att "mobbaren" igentligen inte är ngn ledare utan bara allmänt osäker- fast å andra sidan om hon attackerar människor så tycker jag det är på plats att nu åtminstone säger ifrån på skarpen!

Förhoppningsvis får ni ha samma flock ett tag nu så att de får bli trygga i flocken.
 
Sv: Friskt beteende??

Man får ju tänka på att valacker inte är naturligt i en hästflock egentligen. De finns ju inte i naturen utan där är det ju hingstar och ston.
Jag tror att det är så att det sällan är en bra idé att blanda ston och valacker, inte enbart för att de kan betäcka utan just för att valacker inte alltid passar in i flocken, de blir ett orosmoment även om de är snälla. Stona vet ju att valacken är en annan sort och det kan bli tjafs dem gentemellan eller som i ditt fall, stoet som ger sig på valacken.

I min flock är gammelvalacken den som alla gillar och han håller lite ordning på stona och jag tror han är ganska hög i rang.
 
Sv: Friskt beteende??

Det är ju onekligen ett tråkigt beteende, men jag tror inte det är helt onaturligt. Jag har jobbat en del med hästar i halvvilt tillstånd och känner igen beteendet i några av dem.

Vi har själva ett sto som alltid ska ge sig på andra, helt utan anledning. Hon är inte uppväxt på ranchen med de andra, utan köptes av en annan uppfödare som skämde bort henne en del och kanske har detta påverkat. Men jag vet faktiskt inte hur hon agerar när hon är ute i sitt hingstband sommartid. Jag har aldrig sett samma beteende från henne på sommarbetet, men då ser jag ju inte henne så mycket över huvudtaget.

Intressant är dock ett annat sto, som föddes som en riktig vildhäst men flyttade till ranchen när hon var 2,5 år. Sedan dess har han aldrig blivit hanterad och fått gå så naturligt som möjligt, men likväl är hon en riktig ragata gentemot andra hästar och det spelar ingen roll hur mycket utrymme hon har. Samma där dock, att jag inte riktigt vet hur hon är i sitt hingstband, men hon eller föregående blir ju inte utkörda ur sina band, så helt oacceptabelt verkar inte de andra tycka att beteendet är och iallafall hingstar har jag sett gadda ihop sig mot enskilda hingstar som är onödigt aggressiva. Vårt sto togs t.om. tillbaka efter att ha blivit stulen av en annan hingst en gång.

Jag har inga svar på varför de är som de är, utan ville bara poängtera att jag inte tror det är ett helt onormalt eller sjukt beteende.
 
Sv: Friskt beteende??

Hej!

Hon gjorde lika med min på betet också, kan gå från "vara snäll och gosa/beta" till attack och hästen ska bara bort.

Eftersom hon ger sej på människor också när hon känner för det blir man ju lite sådär förvirrad. Enligt ägarna har hästen blivit slagen tidigare, men det kan man ju aldrig veta..

Det vore ju trevligt att veta varför och om man kunde göra nåt åt det, att säja åt skrället (när hon går på folk) gör henne bara ännu argare och hon har attackerat bakifrån (när man står med ryggen mot henne). Skum jäkla häst är det iaf..

/Lavinia
 
Sv: Friskt beteende??

Ja, stona i mitt fall ger sig ju iallafall inte på människor...
Otäckt att hon attackerar bakifrån och blir värre med tillsägningar. Och svår situation när det inte gäller ens egen häst heller. Förhoppningsvis kanske ägaren också ser situationen snart och vill göra något åt saken?.. Men kan tänka mig att det är ett känsligt ämne om hon blivit slagen (även om det egentligen bara är vad ägaren tror, så blir det ju inte mindre känsligt).

Så ledsen, inga svar att komma med, hoppas bara att det lugnar ner sig med tiden och att ingen kommer till skada.
 
Sv: Friskt beteende??

Hej!

Ägarna är av den blåögda typen.. Känns som om jag omringas av såna just nu, ganska jobbigt faktiskt. Dom har haft hästen säkert 2-3 år och hon har varit likadan mot människor hela tiden. Dom tycker det är "sött"... Jojo..

Så länge inte hästen jagar min längre är jag väl nöjd även om jag tycker synd om valacken (och inte särskilt uppskattar att behöva hålla koll när jag går genom hagen)..

/Lavinia, som fortfarande skulel vilja veta varför..
 
Sv: Friskt beteende??

som sagt, blandflockar är inte alltid lyckat, särskilt inte om de inte är uppväxta med blandflockar, jag har märkt en otroligt stor skillnad genom åren.

du har ju som sagt också bevittnat att bara stona för sig själva funkar betydligt bättre. Undvik att blanda in valacker i ekvationen är mitt råd i detta fallet.

anledningen exakt varför stoet reagerar som hon gör lär du se dig i månen efter. de är hästar och det vi tolkar i mänskliga termer kommer sällan i närheten av det som egentligen föresigår och anledningarna därbakom.

satsa på en fungerande flock och skit i resten liksom : )
 
Sv: Friskt beteende??

Hästen kan ju ha nån form av autism precis som människor och ha problem med hur man beter sig. Allt har inte en händelserelaterad förklaring.
 
Sv: Friskt beteende??

Hej!

Jag har sett att efter 4 månader ihop fungerar stona någotsånär bättre ihop. Stoet jagar ju fortfarande, men inte lika mycket. ;) Innan dess var hon hemsk- valack eller ej.

Det funkade ju inte alls första månaderna med bara ston.. Då gav hon sej ändå på min.

Nu har vi en valack och vi har valacker i hagarna brevid- som hon också attackerar, not much 2 do I´m afraid. Är bara glad att hon struntar lite mer i min tjej. Vi kan inte gärna möblera om hela stallet pga ett sto (jag hade ju helst sett att detta sto inte var kvar- eftersom hon uppenbarligen inte riktigt funkar i flock, men det bestämmer inte jag).

/Lavinia
 
Sv: Friskt beteende??

Lägger till:

Efter att några andra i stallet sett hur stoet beter sej har frågan lyfts om hon verkligen ska få stå kvar- eftersom hon är en fara både för hästar och människor. Det ska ju ändå vara kul att vara i stallet och ingen häst ska behöva bli jagad dag ut och dag in.. Så vi får se.. Jag har ju varit sjuk ett par dagar, men har nu fått höra att stoet fortfarande jagar min- bara inte hela tiden..

Valackägaren går aldrig in i hagen utan spö och får liksom jag alltid planera sina försök att få ut sin häst ur hagen- eftersom stoet inte har respekt för människor.

Så vi får se hur framtiden blir..

/Lavinia, hoppfull men väldigt trött
 
Sv: Friskt beteende??

Tyvärr tror jag också din häst bidrar till problematiken. Jag tänker på det du beskrivit förrut då jag förstått det som att din häst ofta blir megamobbad i hagen. Jag vet inte varför, det vet nog ingen,men vissa individer har ju en tendens att bli utsatta för sånt, precis som att det finns bulldozers till hagregerare bland andra individer. Kanske är kombinationen en bulldozer tillsammans med din extremt låga individ kombinationen som förhöjer graden på det hela.

Jag tycker inte man kan resonera om hästar som att de är dumma, elaka osv. en flock konstellation är en helt annan sak för hästarna än vad vi ser i våra mänskliga ögon.

hade jag varit du hade jag sett till att stå uppstallad på ställen med flera haglösningar och möjligheter att ändra hag konstellation till min häst, just pga historiken. rent allmänt, så är det en bra ide då man aldrig vet vilka situationer som uppstår i en flock konstellation. Jag flyttar aldrig in i stall som endast erbjuder en eller två hagar eller en eller två flockmöjligheter osv.
 
Sv: Friskt beteende??

Hej!

Hade drömstallet funnits i min närhet hade jag stått där, men så är icke fallet. Att hitta ett stall i mitt område där man kan välja vilka hästen ska stå med och ändå låta hästen vara ute långa dagar OCH få ett bra grovfoder i VETTIG mängd, ja då hade jag redan varit där, men än har jag inte hittat detta ställe.

Och det är klart att min bidrar, hon flyttar ju på sej, hon är en mes, hon ber om ursäkt för att hon finns och är jätterolig att jaga just därför. Det var ju problemet på första stallet- att hon var så skoj att jaga- där var det ju inte mobbing med öron bakåt utan mer "åh skoj, den springer". Sen var det ju betäckningar i hagen och elakt sto på slutet.. Och sen i höstas gamlingen och sen det sura stoet..

Det är helt enkelt svårt att hitta lämplig kompis till henne. Ston jagar henne och valacker betäcker.. Har väl funderingar på att faktiskt dela av hagen och låta henne och valacken gå ihop- de var inga problem ihop när vi släppte ihop dom.. Tror inte hagen haft några problem om inte surstoet var där- den ranghögsta är ju inte elak mot nån av våra ranglågingar..

/Lavinia, som längtar efter sommaren och jättehagarna..
 
Sv: Friskt beteende??

Usch, ja jag förstår verkligen att det är jättejobbigt.
Om hästen mår riktigt dåligt av det den utsätts för i hagen hade jag ruckat på mina egna preferenser kanske ang. stallkvalitet osv. Det är inte alltid det man tror som människa som väger tyngst i hästens värld. Kanske din tjej skulle vara mer lycklig i en mindre/sämre hage och något mindre utevistelse, men med lugn och ro?

tycker det låter som en utmärkt lösning att prova, att dela av hagen! Det tycker jag du ska fundera seriöst på om möjligheten finns. Men vad händer då med ligghallen? de går väl på lösdrift?

ang. ranghöghet: det är ju just det som kännetecknar ranghöghet. de ranghögsta har inget att bevisa, inget behov av att bossa runt övriga. allt de förväntar sig är att få sin vilja igenom och att de andra flyttar sig.

det är de snäppen längre ner som oftast är de verkliga huliganerna. det är de som har en stege att klättra/sjunka på, och därmed kommer behovet av att ständigt markera/försvara sin position.
 
Senast ändrad:
Sv: Friskt beteende??

Hej!

Lösdriften är delbar- den var tydligen delad från början- en sida till unghästarna och en till de vuxna. Nu finns ju inga unghästar kvar så då har alla gått ihop. Tidigare har ju problemet varit att "hästarna måste få mat" och balen står på ena sidan, men med tanke på hur rund min tjej är tror jag inte hon skulle må dåligt av att få maten utportionerad ett par gånger/dag.

Det var på tal att dela av hagen när förre valacken stog där (han var ju riktigt ranghög och extremt fet) men då fick vi inte ner pinnarna i isen i hagen. Nu är det snö så det borde ju kunna gå.. Får fundera lite på det och prata med valackägaren- hon vill gärna ha sin på fri tillgång eftersom han är lite smal- inte för att han får så mycket mat men ändå..

Och det är verkligen nummer 2 som är ett monster- det är lustigt det där.. Min förra var ranghög så det var aldrig några mer problem än att hon åt täcken på dom som inte flyttade sej tillräckligt snabbt. Så här ranglåg som min och valacken har jag nog inte träffat innan.. Eller jo en gång, då adopterade ledarstoet det ranglåga stoets föl..

/Lavinia, borde göra nåt helt annat
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp