Fristående uterum

lizzie

Trådstartare
Jag och min make håller på med att bygga ett fristående uterum. Vi började med träddäck för ett par år sedan och förra året fick på ett tak. Planen för i år är att bygga väggar - 3 väggar och ha den 4:e väggen öppen.

Min fundering är hur hög kan man ha en vägg utan att det stör utsikten - alltså om man sitter vid ett vanligt fikabord. Blir 1 m för högt? Vi bor på Närkesslätten så jag vill ha lite vindskydd, men ändå behålla utsikten. Vi ska inte ha inglasat. Utan bara öppet cirka 80 cm högt så man kan se runt omkring. Jag gillar öppna vidder :).

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie
 
Jag och min make håller på med att bygga ett fristående uterum. Vi började med träddäck för ett par år sedan och förra året fick på ett tak. Planen för i år är att bygga väggar - 3 väggar och ha den 4:e väggen öppen.

Min fundering är hur hög kan man ha en vägg utan att det stör utsikten - alltså om man sitter vid ett vanligt fikabord. Blir 1 m för högt? Vi bor på Närkesslätten så jag vill ha lite vindskydd, men ändå behålla utsikten. Vi ska inte ha inglasat. Utan bara öppet cirka 80 cm högt så man kan se runt omkring. Jag gillar öppna vidder :).

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Har ni funderat på vindnät som skydd? Det blir ju mer öppet än en vägg men skyddar ändå från vind. Men oavsett tror jag nog en meter är lite på gränsen. Min inglasade altan har 90cm upp till fönstren och det är rätt lagom.
 
Har ni funderat på vindnät som skydd? Det blir ju mer öppet än en vägg men skyddar ändå från vind. Men oavsett tror jag nog en meter är lite på gränsen. Min inglasade altan har 90cm upp till fönstren och det är rätt lagom.

Ja, jag har faktiskt funderat på vindnät. Har det både i stallet (istället för fönster) och i ligghallen till hästarna.

Tack för tips om höjd på väggen :up:

/Lizzie
 
Jag och min make håller på med att bygga ett fristående uterum. Vi började med träddäck för ett par år sedan och förra året fick på ett tak. Planen för i år är att bygga väggar - 3 väggar och ha den 4:e väggen öppen.

Min fundering är hur hög kan man ha en vägg utan att det stör utsikten - alltså om man sitter vid ett vanligt fikabord. Blir 1 m för högt? Vi bor på Närkesslätten så jag vill ha lite vindskydd, men ändå behålla utsikten. Vi ska inte ha inglasat. Utan bara öppet cirka 80 cm högt så man kan se runt omkring. Jag gillar öppna vidder :).

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie
Jag skulle ha satt mig på de tilltänkta stolarna och låtit någon annan hålla upp en bräda och sedan mäta hur högt den är. Då får man en perfekt höjd tänker jag. 🙂
 
Jag skulle ha satt mig på de tilltänkta stolarna och låtit någon annan hålla upp en bräda och sedan mäta hur högt den är. Då får man en perfekt höjd tänker jag. 🙂
Vi har testat det, men jag får inte rätt känsla. Jag trodde det skulle funka, men kan inte bestämma mig vad som skulle vara lämpligt.

Nu har vi stället upp lastpallar som provisoriskt vindskydd och då är höjden på "väggen" 80 cm. Funkar fint för utsikten, men blåsten runt nacken blir tämligen oskön. Därför funderade jag på om 1 m hög vägg skulle funka.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 504
Senast: Pilot
·
Trädgård & Växter Vi håller på med att bygga ett fristående uterum. Vi börjar med att bygga en altan ute i trädgården - målet är att få upp tak nästa år...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 228
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp