Fritidsbyxor som passar muskulösa lår

Hjälp mig hitta fritids-/vandringsbyxor!

Jag blir galen, så svårt att hitta några som passar.

Jag har storlek 36 i vanliga jeans, har en smal midja men stora muskulösa lår då jag styrketränar. Detta ställer allt som ofta till det och att hitta nya fritidsbyxor verkar vara en omöjlighet. Köper jag storlek 36 får låren absolut inte plats, det blir otroligt obekvämt och ibland går det knappt att få upp byxorna. Storlek 38 sitter oftast bra över låren men blir för stora i midjan, sådär så att det blir obekvämt och skärp hjälper inte. I ett par byxor kändes till och med storlek 38 för stora över låren (jag har inget emot att de sitter tight, men det ska inte vara obekvämt och spänna).

Har testat:

-Revolution Race Nordwand
-Revolution Rave Nordwand Pro
-Hööks egna märke CRW
-Helagsbyxan

Någon som kanske har liknande kroppstyp och har hittat rätt och kan tipsa om märke och modell? Det måste ju finnas något där ute som funkar för alla oss som inte har spindelben.
Nordvand fungerar inte alls för mig, de är så jäkla tighta just kring lår. Dessutom upplever jag dem som stela. Köpte sedan gpx silence som är mycket(!) bekvämare och bättre, men något stora i midjan. Tveklöst bäst för mig är Lundhags, jag har Lundhags Traverse II men alla Lundhags jag provat har suttit bra, det är bara lite olika material och stretch på olika ställen, olika fickor och så som gör att jag föredrar Traverse II. Har använt mina nästan dagligen (förutom i sommarvärme) i minst 1 1/2 år, kanske är 2 1/2 år? Iaf så är de fortfarande i toppskick.
 
Googlade för att se hur de ser ut och upptäckte att de är rabatterade hos XXL just nu och ett par dagar till.
I know! Jag har fått hålla i mig för att inte köpa ett till par :cautious: Jag behöver inte fler friluftsbyxor egentligen, men de är såå sköna. Mina är visserligen lite stora nu, men inte så att det egentligen stör, mer så att det hade fungerat med en mindre storlek om jag velat. Tycker inte riktigt det är skäl nog att köpa ytterligare ett par. Tror jag.
 
Googlade för att se hur de ser ut och upptäckte att de är rabatterade hos XXL just nu och ett par dagar till.
Sorry! extracheckade och det är INTE traverse II jag har, utan föregångaren som bara heter traverse. Inte för att jag vet om det är några skillnader mer än färgen, men ja. (Mina är fint blåa trots dammodell, nu verkar det bara vara männen som får ha blått)
 
Sorry! extracheckade och det är INTE traverse II jag har, utan föregångaren som bara heter traverse. Inte för att jag vet om det är några skillnader mer än färgen, men ja. (Mina är fint blåa trots dammodell, nu verkar det bara vara männen som får ha blått)
Jag hade förut ett par av den ”gamla”
modellen Traverse som jag gillade mycket. Men det var 6 år sedan och storlek 32 är ett minne blott sedan jag började styrketräna, rida och blev sambo :p
Får försöka prova de kanske, har XXL i närheten. Har dock för mig att de var rätt smala och raka i modellen så då lär 36 inte fungera även om midjan vill vara i ett par 36 byxor.

Fjällräven Curved-modellerna verkar ni vara flera som gillar. Är dock för snål för att lägga över 2000kr på ett par byxor för tillfället men hittar jag inga billigare som sitter bra så kan det vara värt det ändå.
 
Jag hade förut ett par av den ”gamla”
modellen Traverse som jag gillade mycket. Men det var 6 år sedan och storlek 32 är ett minne blott sedan jag började styrketräna, rida och blev sambo :p
Får försöka prova de kanske, har XXL i närheten. Har dock för mig att de var rätt smala och raka i modellen så då lär 36 inte fungera även om midjan vill vara i ett par 36 byxor.

Fjällräven Curved-modellerna verkar ni vara flera som gillar. Är dock för snål för att lägga över 2000kr på ett par byxor för tillfället men hittar jag inga billigare som sitter bra så kan det vara värt det ändå.
Kanske kan gå med strl 38 och ett skärp annars?
 
Fick även tips utanför forumet på Astrid Wild. Svarta fanns tyvärr inte på lager. Någon som har några erfarenheter med det märket? Ska vara gjorda för kvinnor och vara höga i midjan (jag föredrar höga byxor framför låga rent generellt).
3259D216-FC11-4C3D-A11D-D6C83FBE65D9.jpeg


Storlek 40, mina lår är typ 60-62 cm som mest. Själva midjebandet glipar ett par cm för mig men dom sitter så bra över höften att dom sitter uppe ändå(chock! Så för mig som svullnar lätt är det är snarare skönt att det finns lite extra). Tyget är stadigt men aningens stretchigt, har fullt rörelseomfång. Älskar att dom är så höga :love:
 
Visa bifogad fil 69020

Storlek 40, mina lår är typ 60-62 cm som mest. Själva midjebandet glipar ett par cm för mig men dom sitter så bra över höften att dom sitter uppe ändå(chock! Så för mig som svullnar lätt är det är snarare skönt att det finns lite extra). Tyget är stadigt men aningens stretchigt, har fullt rörelseomfång. Älskar att dom är så höga :love:
Ja tack för recension! Att de är höga har jag också fastnat för, övriga fritidsbyxor brukar vara så sjukt låga annars.
Ska kolla om de fått in svarta igen så testar jag nog att beställa båda storlekar.
 
Lånar din tråd lite @Malibu_Stacy och hoppas det är okej :)

Jag har motsatt kroppstyp och har spinkiga lår och vader :p
VAD ska jag ha för något? Har haft ett gäng byxor från Chevalier (arizona, vintage pants) som jag ledsnat på pga bylsiga kring vaden och ganska dålig kvalitet? Har Nordwand, GPX Pro och typ... Silence? från RR hemma, men det är ganska dålig passform på alla. De senaste jag beställde från RR fick jag skicka tillbaka pga för stora, trots minsta storleken.
Jag använder fritidsbyxor i princip varje dag, och går rätt hårt åt dem.

Är sugen på ett par från Fjällräven, men närmsta butik är en timme bort och jag vet inte om jag orkar krångla med att testa mig fram och beställa/skicka hem en massa. Borde vara en 32/34 enligt Fjällrävens måttabeller, men finns det någon modell som är rakare och smalare än någon annan? Framförallt i vaderna!

Lundhags, kan de ha något som kan passa mig?

Någon som testat Stellar Equipment?

Krav: prasselfritt, tåla lite vatten, slitstarka (i förhållande till pris) och tight passform
Önskemål: fickor, förböjda knän/stretch över knäna, någon form av stängning nedtill
 
Lånar din tråd lite @Malibu_Stacy och hoppas det är okej :)

Jag har motsatt kroppstyp och har spinkiga lår och vader :p
VAD ska jag ha för något? Har haft ett gäng byxor från Chevalier (arizona, vintage pants) som jag ledsnat på pga bylsiga kring vaden och ganska dålig kvalitet? Har Nordwand, GPX Pro och typ... Silence? från RR hemma, men det är ganska dålig passform på alla. De senaste jag beställde från RR fick jag skicka tillbaka pga för stora, trots minsta storleken.
Jag använder fritidsbyxor i princip varje dag, och går rätt hårt åt dem.

Är sugen på ett par från Fjällräven, men närmsta butik är en timme bort och jag vet inte om jag orkar krångla med att testa mig fram och beställa/skicka hem en massa. Borde vara en 32/34 enligt Fjällrävens måttabeller, men finns det någon modell som är rakare och smalare än någon annan? Framförallt i vaderna!

Lundhags, kan de ha något som kan passa mig?

Någon som testat Stellar Equipment?

Krav: prasselfritt, tåla lite vatten, slitstarka (i förhållande till pris) och tight passform
Önskemål: fickor, förböjda knän/stretch över knäna, någon form av stängning nedtill
För några år sedan hade jag samma kroppstyp som du, och hade då också problem att hitta några byxor som inte blev för bylsiga. Testade RR, Arrak Outdoor, Hööks etc.
Det blev Lundhags för mig, Traverse Pants, efter tips här på buke. De var visserligen inte tighta hela vägen ned över vaderna men ändå raka och inte bylsiga.
Om du vill ha helt tighta finns det flera fritids-tights numera har jag sett. Alltså som lite grövre träningstights med fickor.
Mina Lundhags hade jättebra kvalitet och var otroligt sköna även när man satt ned eller på huk, kunde sälja dom sen när de blev för små då de var i så bra skick.
 
För några år sedan hade jag samma kroppstyp som du, och hade då också problem att hitta några byxor som inte blev för bylsiga. Testade RR, Arrak Outdoor, Hööks etc.
Det blev Lundhags för mig, Traverse Pants, efter tips här på buke. De var visserligen inte tighta hela vägen ned över vaderna men ändå raka och inte bylsiga.
Om du vill ha helt tighta finns det flera fritids-tights numera har jag sett. Alltså som lite grövre träningstights med fickor.
Mina Lundhags hade jättebra kvalitet och var otroligt sköna även när man satt ned eller på huk, kunde sälja dom sen när de blev för små då de var i så bra skick.

Jag kikade faktiskt på Daybreak Pants från RR innan idag, men stussmåttet verkar i största laget på dem, ligger strax under intervallet. Kanske finns det fler märken som har? Vill inte ha för tunna dock, dels pga att jag lätt fryser och så måste de tåla hundklor, grenar och allmänt slitage.
Testade Hööks egna byxor nu när de hade rabatt på CRW, men de var för stora tyvärr.

Ska kika på Traverse pants!
 
Lånar din tråd lite @Malibu_Stacy och hoppas det är okej :)

Jag har motsatt kroppstyp och har spinkiga lår och vader :p
VAD ska jag ha för något? Har haft ett gäng byxor från Chevalier (arizona, vintage pants) som jag ledsnat på pga bylsiga kring vaden och ganska dålig kvalitet? Har Nordwand, GPX Pro och typ... Silence? från RR hemma, men det är ganska dålig passform på alla. De senaste jag beställde från RR fick jag skicka tillbaka pga för stora, trots minsta storleken.
Jag använder fritidsbyxor i princip varje dag, och går rätt hårt åt dem.

Är sugen på ett par från Fjällräven, men närmsta butik är en timme bort och jag vet inte om jag orkar krångla med att testa mig fram och beställa/skicka hem en massa. Borde vara en 32/34 enligt Fjällrävens måttabeller, men finns det någon modell som är rakare och smalare än någon annan? Framförallt i vaderna!

Lundhags, kan de ha något som kan passa mig?

Någon som testat Stellar Equipment?

Krav: prasselfritt, tåla lite vatten, slitstarka (i förhållande till pris) och tight passform
Önskemål: fickor, förböjda knän/stretch över knäna, någon form av stängning nedtill
Jag har ett par Lundhags Makke Women, älskar dom! Har haft dom i flera år och använt frekvent, det syns inte. Det jag inte vågar lova är om dom anses prasselfria för längst ner är dom förstärka med något som låter väldigt om man går i ris/snår. Så är det kardborrespännen i sidan vilket jag tycker är bra eftersom jag inte gillar skärp.
 
Jag hittade ett par på nätet igår på Cubus, från Wrangler - som ska vara en fritidsbyxa som är mer som träningstights. Dock har jag beställt dom, så jag vet ju inte än hur dom är :angel: Jag kan återkomma med en recension!

Nu kanske det inte är det du vill ha, jag har inte velat ha vanliga outdoorbyxor eftersom jag mest vill ha träningstights. Jag typ bor i mina träningstights :rofl: Jag har inte ens ridbyxor längre! Jag rider i mina vanliga svarta träningstights från typ HM.
 
Fjällräven Curved-modellerna verkar ni vara flera som gillar. Är dock för snål för att lägga över 2000kr på ett par byxor för tillfället men hittar jag inga billigare som sitter bra så kan det vara värt det ändå.
Du kan prova dom någonstans och sen kika på Tradera eller andra andrahands-sidor. Ibland dyker de upp när man minst anar det!
 
@Malibu_Stacy, nu kanske det inte riktigt går eftersom du verkar vara ganska liten, men kan det fungera med minsta storleken på herrkläder annars? Kom att tänka på det nu, för jag kan tex tycka att mjukisbyxor på damavdelningen är för tighta, medans motsvarande storlek på mjukisbyxor från herravdelningen sitter riktigt bekvämt.

Tittar man på tex RR-byxorna är det tydligt hur stor skillnad det kan vara. Här är deras Nordwand i dam respektive herrmodell:
23d92950-b6d7-4cd0-959f-001223f47a0b

1f522e32-59e7-4153-b926-9a78e336c01a
 
Jag hittade ett par på nätet igår på Cubus, från Wrangler - som ska vara en fritidsbyxa som är mer som träningstights. Dock har jag beställt dom, så jag vet ju inte än hur dom är :angel: Jag kan återkomma med en recension!

Nu kanske det inte är det du vill ha, jag har inte velat ha vanliga outdoorbyxor eftersom jag mest vill ha träningstights. Jag typ bor i mina träningstights :rofl: Jag har inte ens ridbyxor längre! Jag rider i mina vanliga svarta träningstights från typ HM.
Blir det inte väldigt halt att rida i tights? Nu var det länge(!) sedan jag red regelbundet, men minns att jag älskade helskodda ridbyxor för att t.o.m. vanliga ridbyxor kändes för hala och konstiga så att det blev svårt att slappna av :o
 
@Malibu_Stacy, nu kanske det inte riktigt går eftersom du verkar vara ganska liten, men kan det fungera med minsta storleken på herrkläder annars? Kom att tänka på det nu, för jag kan tex tycka att mjukisbyxor på damavdelningen är för tighta, medans motsvarande storlek på mjukisbyxor från herravdelningen sitter riktigt bekvämt.

Tittar man på tex RR-byxorna är det tydligt hur stor skillnad det kan vara. Här är deras Nordwand i dam respektive herrmodell:
23d92950-b6d7-4cd0-959f-001223f47a0b

1f522e32-59e7-4153-b926-9a78e336c01a
Det kan absolut vara något!
Tänkte dra iväg en beställning från RR om inte byxorna från Astrid wild är något. Då åker absolut ett par herr med också så får vi se! 😊
 
Jag har ett par Lundhags Makke Women, älskar dom! Har haft dom i flera år och använt frekvent, det syns inte. Det jag inte vågar lova är om dom anses prasselfria för längst ner är dom förstärka med något som låter väldigt om man går i ris/snår. Så är det kardborrespännen i sidan vilket jag tycker är bra eftersom jag inte gillar skärp.
Makke såg väldigt fina ut! Såg att de dessutom var på rea på Lundhags sida, så jag testar att beställa hem dem :) Tack för tips!

Jag hittade ett par på nätet igår på Cubus, från Wrangler - som ska vara en fritidsbyxa som är mer som träningstights. Dock har jag beställt dom, så jag vet ju inte än hur dom är :angel: Jag kan återkomma med en recension!

Nu kanske det inte är det du vill ha, jag har inte velat ha vanliga outdoorbyxor eftersom jag mest vill ha träningstights. Jag typ bor i mina träningstights :rofl: Jag har inte ens ridbyxor längre! Jag rider i mina vanliga svarta träningstights från typ HM.

Ja, men återkom gärna med recension! Träningstights går åt det också :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver tips på fritidsbyxor. Har ett par från Hööks som sitter bra men är ute efter något lite stabilare/mer rejält. Beställde ett...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Hej kära Bukefalister! Jag är på jakt efter några par nya ridbyxor, men hittar inga som riktigt verkar passa mig :( Jag har en...
Svar
12
· Visningar
3 506
Utrustning Har fått problem med att hitta ridbyxor som sitter bra sedan jag gått från strl 38 till 36. Byxor i strl 36 sitter bra i midjan, låren...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp