Fritidshusägare klagar på hästhage

Sv: Fritidshusägare klagar på hästhage

Vad tråkigt att det kan bli så här!
Att det inte ingår i folks världar att det finns/får finnas djur på landet, med allt det innebär.
Jag förstår att det blir besvärligt med allergier ibland och flugor och sånt, men jag tycker det blir tokigt när man vill att andra ska ta ansvar när man själv får problem med det.

Det finns säkert undantag, men jag tycker man hör av så många fall där det känns som folk anmäler sin granne på så lösa grunder.

Jag hyr bara hus en så länge, men har planer på att skaffa en egen gård någon gång i framtiden, hur kan man göra för att man inte ska drabbas och kanske inte kunna ha häst eller andra djur som man tänkt på sin gård?

Kram, Maya

Men vad ska folk ut på landet och göra om de inte tål djur, flugor och andra insekter? I de allra flesta fall fanns jordbruksfastigheter på plats långt innan fritidhus ens existerade i tankevärlden, vet dock inte om fallet är så här, men köper man en tomt bredvid en jordbruksfastighet ja då får man ju räkna med jordbruk och djur.

Själv kan jag tycka grannens får är lite väl tjatiga och högljudda vissa kvällar oftast när de bytt hage men aldrig i livet att jag skulle klaga över en sådan sak.

Sen har jag någon slags fågel som just nu envisas med att ha kvällsserenad klockan tio på kvällen och fågelns läte påminner starkt om en väckarklocka :mad: fråga mig inte vad det är för fågel men det är lite irriterande när man ska gå upp klockan fem och man helst vill ha fönstret öppet i sommarvärmen. Inte heller det är lönt att klaga över

Sen har jag någon slags fågel som just nu envisas med att ha kvällsserenad klockan tio på kvällen och fågelns läte påminner starkt om en väckarklocka :mad: fråga mig inte vad det är för fågel men det är lite irriterande när man ska gå upp klockan fem och man helst vill ha fönstret öppet i sommarvärmen. Inte heller det är lönt att klaga över

Jag har ett fanskap här som låter som en sms-signal. Hatar fågelfan. :mad:

Jag har ett fanskap här som låter som en sms-signal. Hatar fågelfan. :mad:

Jaha men vad ska man göra då ringa länsstyrelsen och klaga på fågelgrannen :laugh:? Skönt att höra man inte är ensam om att irritera sig lite på skogens alla djur dock

Senast ändrad:

Men allvarligt: "Den andra grannen klagade på lukt och flugor" Hur ser hagarna ut om de alstrar lukt och flugor?? Med tanke på att de som klagar har fritidshus borde det vara en sommarhage, dvs gräs och större yta. Jag har då aldrig sett en sommarhage som främjar flugbeståndet i kringliggande hus?
Och lukt??? Hästar i hage luktar väl ändå inte mer än om man går intill dem?

Jag misstänker att det är någon lömsk fritidshusboende som har avlat fram fåglar som låter som saker man vaknar av, och släppt dem hos oss på landet bara för att han tycker att vi har det för lungt.

Sms-fågelfan sätter sig i min syrenhäck, bakom min hammock och precis när allt är fridfullt och jag slummrar till börjar skitfågeln låta som min mobil.:mad:

Att en av husägarna är orolig för allergi är ju en sak och förståelig. Har man svår allergi är det ju en risk. Den andra däremot... Hästar är en del av den naturliga landsbygden här i Sverige, klarar man inte det ska man inte vistas på landet. Åk hem till er flådiga lägenhet i storstaden istället och låt oss gårdsmänniskor leva ifred..

Ja, och VEM har släppt ut alla jättelika bromsar i närheten av där jag bor?!

För att inte tala om stickmyggorna som migrerade från Dalälven och söderut, det måste ju vara att de inte känt sig välkomna där :angel:

NÅGON måste ju ställas till ansvar! :D

Jag misstänker att det är någon lömsk fritidshusboende som har avlat fram fåglar som låter som saker man vaknar av, och släppt dem hos oss på landet bara för att han tycker att vi har det för lungt.

Kanske är någon förrymd förvildad papegoja som övergivits av sin stadsägare som tröttnade på sitt fritidshus och åkte hem till staden. Fågelstackarn kanske är uppväxt med enbart mobiler som sällskap och försöker nu förtvivlat få kontakt med en likasinnad :p

Mina grannar är överlyckliga över att jag flyttat hit med mina hästar för "Vi har inga bromsar hos oss längre" Nehe kan det vara för att alla dras till hästarna för här är det fullt av dom :devil:

Att en av husägarna är orolig för allergi är ju en sak och förståelig. Har man svår allergi är det ju en risk. Den andra däremot... Hästar är en del av den naturliga landsbygden här i Sverige, klarar man inte det ska man inte vistas på landet. Åk hem till er flådiga lägenhet i storstaden istället och låt oss gårdsmänniskor leva ifred..

Men om man är allergisk mot djur- varför skaffar man sig då ett fritidshus på landet? Det finns liksom kolonier etc i stan!!!!

Om hästhagarna fanns på plats när fritidsboendehusägarna köpte huset kan det inte vara rimligt att de ska kunna jaga hästar o staket på flykten:eek:.
I det läget görs alla som har häst nära någon som säljer sitt hus lite skakiga i benen. Kommer det en stadsbo tro som tycker att landet ska vara ljudlöst, luktlöst och djurlöst... Sanslöst att de får igenom klagan egentligen!

Eller så får man skaffa sig en större tomt. Fast så stor behövs det inte allergener från hästar är inte märkbara på 10-100 m håll beroende på väder och vind (tog i lite extra för säkerhetsskull).

För att inte tala om stickmyggorna som migrerade från Dalälven och söderut, det måste ju vara att de inte känt sig välkomna där :angel:

NÅGON måste ju ställas till ansvar! :D

Länsstyrelsen:devil:

Det är nog roligare med ett ordentligt fritidshus än en liten kolonilott inne i stan. De är sällan många kvadrameter stora..

Jag tolkade det som att allergikerna inte hade något emot att hästarna gick där, så länge de var på betryggande avstånd, medan de övriga nog helst hade sett att hästarna inte gick där ö.h.t.

Tycker faktiskt det kan vara befogligt att vara orolig över sin allergi, men att klaga på lukt och flugor, det är bara tramsigt.

Är man orolig för sin allergi så skaffar man sig inte ett hus på landet alternativt så ser man till att ha stor nog tomt för att känna sig trygg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 368
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka