Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Tettte

Trådstartare
Jag har två Sibirien Husky en tik (4år) och en hane (11år)
Just nu har dom fritillgång (haft de sen pojkvännen köpte dom för ca 2 och respektive 11 år sen).

Men jag funderar på att ge dom mat 2grr/dag då tiken är lite för smal enligt mig själv, revbenen syns inte men dom kanske gör de snart och de vill man ju inte!! Och ger man dom 2ggr/dag så kanske hon får bättre mataptit när hon märker att hon bara får mat 2ggr/dag och äter man inte upp så tas den bort.

Så min fråga är om man bara kan gå över till mat 2ggr/dag från fritillgång? Eller ska man börja ge lite mat 3-4ggr/dag och sen gå över till 2ggr/dag och mer mat dom två målen (så de blir lika mkt som när dom fick 3-4ggr/dag, om man ska börja med 3-4ggr/dag).

Nästa fråga är hur mycket ska man börja ge? Tycker de e jätte svårt eftersom jag inte vill att tiken ska tappa mer! Hanen har bra hull varken för smal eller för fet så han e jag inte så orolig över mer än att han säkert kommer att pipa dygnet runt då han tycker att han kommer va hungrig jämt eller snarare han kommer o tycka de! (i mellan åt låter de som han svalt en pipleksak!!)

Fråga om ni inte förstår vad jag menar! Vet att jag kan va lite-mkt omständig ibland:angel:!!
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Varför ändra på ett vinnande koncept egentligen?

Jag hade nog hellre haft fri tillgång i fortsättningen också, för att kanske ge tiken färskfoder/ister/annat fett någon gång om dagen istället, så att hon får upp vikten lite. Eller bytt till ett fetare foder rent av, och gett hanen lite mer motion så att han ändå håller sin fina vikt.
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Håller med Bebben där. Min goldenhane är otroligt svårfödd, han äter men har väldigt svårt att lägga på sig. Jag har en skål torrisar framme jämt men två ggr om dagen får han extra mat, typ kokta grönsaker med korv/köttbullar/vad-som-finns-hemma. Oftast så slinker torrfodret med av bara farten när han får extramaten, men det känns bra att han alltid har mat för han säger aldrig till när han är hungrig.
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Jag håller också med de andra, antingen byta till ett fetare foder eller ge tiken extra fett :).
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Men jag håller inte med!

Jag hade funderat i samma banor som du med en viss förändring.
Hundarna hade börjat få mat 2 eller 3 ggr/dygn samtidigt som jag anpassat kosten mer efter hundarnas olikheter.
Tiken skulle få ett foder anpassat för äldre hundar - ex Hills ID - och hanen skulle få ett foder anpassat för en vuxen hund.

Orsaken till att jag skulle gjort så är flera tex.
* Genom uppdelade utfodringar skulle jag ha koll på vilken hund som äter när och hur mycket.
* Den anpassade foderstaten tillgodoser de olika hundarnas individuella behov.

Någon skriver att du bör hålla fast vid ett "vinnande koncept", men jag anser kanske inte att det är så vinnande om den äldre hunden tappar i vikt.
För mej känns det inte heller vettigt att börja lägga till "fett" till ett fullfoder för att hålla en gammal hund i bra hull! Gamla hundars ämnesomsättning fungerar inte alltid lika "bra" som yngre hundars, vilket gör att ett anpassat fodret är lite mer lättsmält och ger hunden möjlighet att tillgodogöra sej en större del av dess innehåll.

Kontrollera den äldre hundens tänder så att det inte är "tandvärk"/tandsten/irriterat tandkött som gör att hon äter mindre = viktnedgång.
Skaffa ett bra seniorfoder.
Ge tillskott av glukosamin om hunden börjar bli stel.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Det är den yngre hunden som inte håller vikten.. Den äldre har enligt TS ett fint hull, och har fungerat på fri tillgång i 11 år. Därför menar jag, att varför ändra på något som fungerat i ELVA år för hanen?
 
Sv: Fritillgång på mat till mat 2ggr om dan?!

Jag hade fortsatt ge hundarna fri tillgång på foder, man kanske bytt foder för att passa tiken bättre. Alternativet är att ge henne annan mat utanför den vanliga fodringsrutinen så att hon ökar i vikt.

Hade inte ändrat 11-åringens foderrutiner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 301
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 285
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp