Frontline och shamponering?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 215
L

lundborg

Jag har behandlat mina hundar med frontline för 4 dagar sen för jag har sett loppor på den ena..

förstör jag behandlingen om jag shamponerar dom nu?
hittar ingen info om detta.. bara att de inte ska bada i sjön..

någon som vet?

Sv: Frontline och shamponering?

Ja, du förstör behandlingen eftersom Frontline:et sitter i den fettfilm som täcker huden. Denna försvinner om du schamponerar, och Frontlinen med den.

Så avvakta bad!

aha. hur länge behöver man vänta till de kan shamponera?

brukar de få förändringar i huden av loppor?
hon har fått röd och lite sot färgad hud på vissa ställen samt att pälsen blivit tunn.
blir det så av kliandet?

blir lite fundersam om hon ÄVEN har skabb :confused:

funkar frontline mot skabb?

Loppor kan ge hudförändringar. Badda (eller snarare dränk) områdena med klorhexidin. Frontline är inte verksamt mot skabb.

Blir det värre ska du låta en vet kolla på det. Det kan också röra sig om sekundär bakteriell infektion (som kan behöva behandling) eller en reaktion på Frontline.

ok. tack. jag ska testa klorhexidin.

dom hade skabb i vintras.. men då kliade dom sig MYCKET mera.Fick då Stronghold

hjälper inte detta så får det bli ett veterinärbesök.
Hon är troligen dräktig också, så det är ju jättetrist att hon skulle drabbas av sånt här :(

Liknande trådar

Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
603
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 767
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden