Bukefalos 28 år!

Fronturlastning...

Fronturlastningen är underbar. Inte förrän vår ponny har förstått att hon tryggt kan gå in i transporten och sedan få går ur där framme efter åkturen har lastandet blivit någorlunda säkert för oss och henne. Nu har vi alltid framurlastningsluckan öppen när vi lastar henne och hon kikar in och kollar att det är så - förmodligen tänker hon att hon inte ska behöva backa ut idag heller. Sedan går hon helt lugnt på. Vi har haft stora problem med att hon har kastat sig ut baklänges ur transporten tidigare, särskilt vid lastning. Nu behöver hon aldrig någonsin tänka "bakåt".
När vi kör med bägge hästarna är det förstås lite organiserande som krävs eftersom den andra hästen alltid går ut bakåt. Så vi öppnar och stänger olika luckor efter ett invecklat schema, men det funkar. Huvudsaken är att ponnyn känner sig trygg - och det gör hon nu med fronturlastningen.
Häls
Nocke :-)
 
jag har det på vårt släp, mest som en nödlösning om något skulle gå fel. Har använt det en gång bara för att testa
 
Det lät som en sund inställning när allt ändå fungerar bra på "vanligt sätt"! :)
 
Jag håller med.
Har hyrt en transport med framutlastning. Dock aldrig använt den. Speciellt eftersom jag har en unghäst. Vill inte att den ska lära sig att det går att gå ut fram...
 
har hyrt med fronturlasning, använde den då också. sedan vi köpt eget släp var det inge på den, men vi klarar oss utan det och det är inga problem.
 
Japp jag använder den, oftast, det beror på vilken häst jag kör. En av dom kom över bomen en gång och gick ur själv, inte roligt, så han lastar jag ut bakvägen...
 
Jag använder fronturlastningen hälften av gångerna.. Använde fronturlastningen ganska mkt ett tag, tycker att det är jobbigt att göra iordning fram själv innan man åker hem igen.. Då får man ändå ha någon med sig som håller hästen eller fixar till bommarna igen.. Dessutom blev min häst lite väl fokuserad på att gå ut där fram så när jag skulle lasta ur bak så fattade han ingenting.. :confused:
Han försökte vända sig om i transporten osv..
 
Skulle aldrig drömma om att inte ha fronturlastning på min transport. Använder den alltid, helt suveränt! Snacket om att hästen "lär" sej hoppa över bommen av den, ska du inte lyssna på. Gör man bara allt i rätt ordning och är förutseende, funkar det bra! Ovana hästar kan ha benägenheten att ha bråttom ut, men det går över snabbt, se alltid till att du själv kommer ut före hästen. De som inte använder fronturlastningen, trots dom har det, gör nog det mycket för ovanan. Tycker inte det är så slugt att låta hästen tänka bakåt (lasta ut bakåt). Åker ibland själv till träningar och det skulle jag inte göra utan fronturlastning. Ett tips, fixa en stark gummisnodd som håller undan den lilla mellanväggen framför mittstolpen så att den inte svänger fritt och skrämmer hästen (detta gäller om hästen står i vänstra spiltan).
 
Köpte en "gammal" Kylingekärra med fronturlastning för ca 1½ år sen.
Hur kanon som helst att ha vid LASTTRÄNING, iaf med MIN häst :)
Till sommaren kommer vi få användning av den också :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har tips på släp med hög komfort, dvs stabil och tyst. Måste även ha aluminiumgolv och inte vara onödigt stor. Fronturlastning...
Svar
17
· Visningar
1 432
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
288
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
808
Utrustning Någon som vet om det går att lasta ur hästen till vänster när hästen till höger står kvar i transporten genom fronturlastningen?
Svar
3
· Visningar
456
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp