Frostens eller Frosten´s?

Sv: Frostens eller Frosten´s?

Ja, svenska.

Okej! Det låter rimligast så men jag blev osäker efter att en vän sa att det ska vara ´s. Används det alls i svenskan?

Det beror väl på sammanhanget? På svenska heter det Lisas eller Svenssons, på engelska blir det Lisa's eller Svensson's. Jäkla otyg med folk som skriver på swengelska, gör lika ont i mina ögon som sär stavning. :crazy:

Vad är korrekt?:o

Det är till ett namn på en uppfödning av en djurart.

Om det är på svenska, Frostens. Jag avskyr detta engelskifierande man ser hos tex. kattuppfödare. Ett otyg att de alltid ska sätta 's i slutet av stamnamnet.

Jag stör mig också på sådant, men du är jag säker nu på hur det ska se ut :)

Om det är på svenska, Frostens. Jag avskyr detta engelskifierande man ser hos tex. kattuppfödare. Ett otyg att de alltid ska sätta 's i slutet av stamnamnet.
instämmer till 100% och lite till!! Får allergiska utslag - bor man i Sverige och dessutom använde ett svenskt stamnamn, så ska man baskemig inte ha nån apostrof... :mad:

Jag tycker att det beror på namnet. Är det på svenska ska det givetvis stavas med svenska regler men om det är på engelska tycker jag att det ska vara engelsk stavning.

Ex.vis Grågatans Molly eller Grey Street's Molly. Grey Streets Molly ger ju t o m en annan betydelse, plural istället för ägandeform.

Så om man sedan döper ungarna så blir det Frostens Maja? (som exempel)

Svenskt ska helt enkelt alltid vara Frostens, medan engelska alltid ska vara Frost's?

Svenska duger fint, siktar inte på att vara internationella ;)

Jag tycker att det beror på namnet. Är det på svenska ska det givetvis stavas med svenska regler men om det är på engelska tycker jag att det ska vara engelsk stavning.

Ex.vis Grågatans Molly eller Grey Street's Molly. Grey Streets Molly ger ju t o m en annan betydelse, plural istället för ägandeform.

Håller med, är det ett svenskt namn så använder man svenska regler. Är det ett engelskt namn använder man engelska regler. Så, "Frostens" är korrekt i det här fallet. :) Definitivt inte Frosten´s, det är dessutom fel tecken :p

Liknande trådar

Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Fille
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 363
Senast: Raderad medlem 147980
·
Samhälle Har senaste veckan blivit uppringd av 5 för mig okända nummer. (svarar inte på nummer jag inte känner igen) När jag kollar upp dessa... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 097
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 139
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18