F

Fakal

Vad för slags frukt kan man ge hästen? Något som man bör undvika? Har upptäckt att hästen äter nästan all frukt jag bjuder på. Banan och vindruvor gillar han och såklart äpplen :smirk:
 
Jag kan inte tänka mig att någon frukt är direkt farligt i lagom stora mängder. Banan anses tydligen vara ett dopingmedel :D

Ge det din polle tycker om!
Banan, melon, druvor mm.
 
hihi :D det innehåller mkt magnesium och ska göra hästen lugn.... Så det berodde nog inte på det. Du får nog dessutom ge många bananer då... Min häst älskar bananer han också. Och jordgubbar! ;) :d
 
Satt och funderade på hur det blev med kärnorna i vindruvorna, men kom på sen att det är ju kärnor i äpplen med :smirk:

Päron gillar de flesta hästar jag träffat, äpple äter ju alla (om någon vet något undantag så hör gärna av er), bananer är nyttigt kan jag tänka men inte många hästar som gillar konsistensen. Har du provat apelsin? en del hästar tycks gilla det.

/Hippo
 
Min häst älskar apelsiner, man kan riktigt se hur han njuter!! Han tycker mycket om bananer och digestivekex också!! :banana:
 
När min pålla var mindre så tyckte hon inte om äpplen något vidare. Spottade helt enkelt ut dom! :eek: ;)
Fast nu tackar hon inte nej, fast hon ser ut att gilla andra saker bättre.

Måste hon testa att ge henne banan nån gång! :)

/Snorpan
 
Min pålle ÄLSKAR äpplen :love:
...har inte lykats prova så mycket mer...men banan ska jag nog testa *hihi* :D

//Becky :banana:
 
Du kan bjuda på alla frukter, djur brukar ha en inbyggd censor för vad som är bra och dåligt.

Däremot skall du inte ge dem skalet från vissa frukter. Tex banan och citrusfrukter, för det är där alla ev. bekämpningsmedel sitter. Skalet är poröst och medlena fastnad liksom. Medans på ett äpple kan du tvätta det rent.

Mina älskar förutom äpple, päron så är de mycket förtjusta i Bananer och clementiner.
 
Så här på höstsidan så får våra hästar äpplen och päron ifrån de egna träden...och de får faktiskt plommon också...de älskar plommon...de står och tuggar så fundersamt och efter en stund så spottar de faktiskt ut kärnan självt...de sväljer aldrig kärnan...utan vet tydligen att den ska ut igen.
 
Min häst äter nästan all frukt jag bjudit på.
Äpllen, päron, apelsin, mandarin, vindruvor (blå & gröna), BANANER (hon gör nästan vad som helst för en sådan), honungsmelon (vattenmelon var hon inte så förtjust i), blåbär och hallon + säkert en massa mer jag inte kommer ihåg nu.
Det enda hon har ratat är kiwi :confused: den var mycket mogen altså mycket söt
 
"djur brukar ha en inbyggd censor för vad som är bra och dåligt."

Fast vi lär våra hästar att äta det vi har i handen och vi lär dom att lita på oss. Är det inte lätt att dessa instinkter eller inbyggda censorer inte fungerar då!?!

/Snorpan

:banana: - Kom och ät upp mig!
:rofl: <-- Snorpan skrattar åt sina egna skämt ;)
 
...och jag har hört att äpplen inte är bra för hästar.
Tror att det beror på hur mycket äpplen eller päron hästen får. En häst som får päron nångån i månaden lär inte bli sjuk av det.
 
Appropå hästar som inte tycker om äpplen... min gamla ridlärare hade ett sto som BARA åt röda äpplen. De gröna ratade hon hur hungrig hon än var!

Min valack äter gärna äpplen och morötter. Har provat med päron och det var väl OK. Men apelsin är *yäck*. Likaså banan. Potatis (i den mån man kan kalla knölen frukt...)kan också gå ner.
 
Jag upptäckte igår att min häst gillar färsk majs. Det är visserligen inte frukt men han såg rätt rolig ut när han grejade med den och försökte komma på hur han skulle äta av den :rofl:

Till sist kom han på att man kunde trycka in den i ett hörn i krubban och "gnaga" av kornen precis som vi människor gör :D
 
Ja majs är ju ganska vanligt att ge till häst, kanske inte här i Sverige än, men i Tyskland äter hästarna gladeligen majs. Fast kanske inte färsk, men det smakar väl likadant ändå.

Kan delvis förstå en häst som äter röda men itne gröna äpplen, kanske den förknippade det gröna med omogna äpplen :idea: Mitt fullblod ratar ibland en del äpplen om de är för sura, men hon testar först och spottar sedan ut, sen kommer nordisen och äter upp resterna och han som dregglar i vanliga fall blir livsfarlig att stå bredvid :D Det riktigt stänker om honom.

/Hippo
 
Äpplen ska man visst inte ge för mycket av, några stycken om dan max, pga av hästen inte har någon gallblåsa har jag för mig.
 
Diegestive går hem hos mina hästar också.

Mums säger vi å delar en "kaka"eller fem! :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp