Bukefalos 28 år!

Frusen hund

Lycanthrope

Trådstartare
Vår dalmatin var väldigt frusen förra vintern (fast då var hon ganska liten), men hon är känsligare för kyla än den stora hunden, som får rejäl päls.

Jag funderar på om hon behöver något att ha på sig till vintern, och tänkte därför höra efter tips.

Hon verkar bli kall om tassarna. Vad tycker ni om någon form av hundskor?
Ska man vänta tills man ser om det behövs eller vara förberedd?

Varm overall eller vanligt täcke? Det ska inte vara något bling bling utan funktionellt, neutralt.
 
Sv: Frusen hund

Mina hundar är frusna, och de har täcken på sig när det blir kallt (och blött). Dessutom vill jag inte att de ska behöva spänna sig under promenaderna och träningarna, jag är lite rädd för ryggont. Precis som hästarna fryser de lättare av vind och väta än av ren kyla.

Mina har oftast täcken (av hästtäckesmodell), Ivan har en varm jacka (med "ärmar") men den är ganska bökig att få på.
Jag tycker att Hööks har väldigt bra och prisvärda täcken, den här säsongen är de riktigt snygga. (Jag tror att mina hundar ska få varsitt soft shell-täcke därifrån att ha under hösten...)

Billy har haft hundskor på sig några enstaka promenader i hela sitt liv, när det har varit närmare 30 grader kallt. (Det blir sällan så kallt här) Och jag tar helt ärligt hellre kortare promenader är sätter på skorna.
 
Sv: Frusen hund

Varför tror du han fryser om fötterna? På mina hundar märktes det tydligt att över -8 grader så bet vägsaltet i kombination med kylan sig fast och vinthunden skrek rätt ut, höll upp tassarna och be i kopplet! Jag beställde då sockar med elastisk kardborre från gippmokk och de trivdes han utmärkt i! Trots att det är mer än påse än formade skor, samt tunna så hjälpte de utmärkt! Mina vill ju gärna busa och springa i snön men det är saltet som svider under tassarna! Angående täcken så är jag urnöjd med de från Hööks!
 
Sv: Frusen hund

Skor är jag inget fan av... det verkar bökigt och framförallt obekvämt för hunden. Men jag har aldrig provat.

Mina hundar fryser sällan, men på cockern (nerklippt) har jag ett täcke från och med ungefär den här tiden (någon enstaka plusgrad nattetid och runt 12-13 dagtid. Mycket blåst och fuktigt i luften) då hans bakdel är lite kass och jag är rädd om hans rygg. Nu har han ett hemmasytt fleece-fodrat regntäcke i bävernylon. Till vintern har han ett tjockt fodrat vintertäcke med krage och magplatta. Ett sånt som man trär över huvudet och frambenen ut genom "ärmhål" fast utan ärmar.

Jag funderar på att skaffa en regnoverall till valpen att ha nu, dels för att han är vit och dels för att han är så liten. Han kommer ju vara en liten parvel hela vintern och jag har kikat på Hööks täcken faktiskt men inte bestämt mig för nåt. Jag har ingen butik i närheten så jag kan inte känna efter hur de verkar vara. Någon får gärna recensera :)
Är det kallare än -25 har även Lhasan ett vintertäcke, likadant som cockerns. När det är som kallast här hos oss är det närmare -40 än -30 :angel:

Vintertäckena köpte jag på granngården för säkert 5-6 år sedan så de lär väl inte finnas kvar nu ;)
 
Sv: Frusen hund

Om hunden fryser om tassarna (så att den får köldkramp), så skulle jag köpa skor åt den. Köldkramper är inte roliga för hunden och det leder ju till felbelastningar och spänningar. Du bor ju i Luleå där det är vinter länge, då kan det vara värt att investera ett par, så hunden kan vara ute och röras på så mycket den behöver..
 
Sv: Frusen hund

Ja hon vill ju gärna busa och springa, men det märks att hon inte är bekväm med att sätta ner tassarna när det är väldigt kallt, och här är det ju väldigt kallt på vintern. Kan ju iaf prova ett par skor.

Frågan är vilket märke/vilken modell som är bäst och bekväm.
 
Sv: Frusen hund

Ja, jag tycker du kan prova ett par skor. Det finns ju massor av olika, jag har inte hunnit prova något par än.. Det finns säkert någon som har bättre koll än vad jag har.. Jag ska kika lite i en grupp på FB också, där har skor avhandlats rätt nyligen :D
 
Sv: Frusen hund

Min dalmatiner hade fleecetossor på tassarna, klarade både väta och utan att bli hala! Om du vill kan jag skicka ett pm med tjejen som gör dom! Ett varmt och ombonat täcke är att rekommendera! Kika på back on tracktäcket!
 
Sv: Frusen hund

När mina hundar fått köldkramp i tassarna så har det räckt med att sätta på dem ett täcke. Jag behöver alltså INTE skor på dem.

Vid 10 minus får de ibland köldkramp om de inte har täcke. Med täcke klarar de 3 timmar lång promenad i -17 utan köldkramp.

Jag har en regnoverall, som åker på om det regnar eller blåser mycket. Sedan har jag ett fleecetäcke som åker på när det är 5-10 minus. Blir det 10-15 minus så har jag ett regntätt och teddyfodrat täcke. Är det kallare än 15 minus så åker ett riktigt rejält vintertäcke på och om det blir kallare än 20 minus, då tar vi inte så långa promenader.
 
Sv: Frusen hund

Min hund har aldrig frusit om sina tassar.
Jag ska köpa ett riktigt vintertäcke till henne på 100-200g och hon är ändå schäferkorsning men 50% schäfer och ser ut som en svart schäfer fast en aning mindre.
Jag har nu ett täcke med fleecefoder (lite vattentätt men inte helt), ett regntäcke med fleecefoder och ett BoT som också håller för lite regn.
Ett tjockt och varmt vintertäcke ska det bli innan vintern når oss, som det känns nu här nere i Skåne så blir det snart!!

Jag har hennes täcke med fleecefoder om det så är lite kallt eller det blåser mycket. Bättre hon håller sig varm än att hon blir kall!
Året runt smörjer jag in hennes tassar en gång per dag med 4 Ess tassalva och det hjälper mycket! En burk hållr typ i 4-5mån beroende på hur mycket man tar och tasstorlek och en burk går på 80-90kr :)
 
Sv: Frusen hund

Mina hundar fryser på vintern. Så mycket att båda behöver täcke. Chihuahuan behöver dessutom skor när vi är i stan, för saltet gör för ont tycker hon och hon står bara och gnyr av smärta.
 
Sv: Frusen hund

Vår hund är jättefrusen av sig. Vi försökte första året att inte klä på han men stackarn mådde ju inte bra. Så nu har han tofflor i fleece och täcke. Han går inte ut annars om det är -10 :) Han lyfter själv på tassarna när tofflorna ska på!
 
Sv: Frusen hund

Jag brukar massera tassarna lite på mina hundar (också dalmatiner) innan jag går ut, så blodcirkulationen redan hunnit komma igång lite grann.
Det verkar vara individuellt hur de tacklar kylan, ena dalmatinern får aldrig köldkramp, medan den kan få det flera gånger under en promenad på vintern. Har aldrig haft sockor på dem och använder sällan täcke. Ska vi vara ute i flera timmar och kanske stå stilla, eller om det är kallare än -15 brukar jag sätta på det.
 
Sv: Frusen hund

Här uppe håller det ju sig dock kring 30 minus och tom 40 minus ibland, så det kan ju bli ganska kallt. Hon älskar att gå ut och då vill jag göra det så bra som möjligt för henne, även om vi kanske inte tar långpromenader de kallaste dagarna :p

Vi har köpt ett täcke med lite foder att ha innan det blir svinkallt, sen tänkte vi kolla på något lite varmare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 397
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 249
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 723
Senast: fejt
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp