Frustar konstant

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nellis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 081
N

Nellis

Nu har hon börjat igen!!! Så fort jag rider på volten så frustar hon, ca 1-2 gånger /minut!!!!! Inget i skritt, men konstant i trav dock lite mindre i galopp, åtminstone tills jag ridit ordentligt i 20-30 minuter eller så, sen börjar det avta.

Men vad kan detta bero på????
Det var likadant förra våren/sommaren.
I skogen frustar hon inte alls, och inte heller på volten förräns nu. Och då har jag ändå ridit regelbundet på volten sen januari.

En teori som visat sig var felaktig, är insekterna.
De har de senaste dagarna lyst med sin frånvaro pga kyla o blåst.

Måste komma tillrätta med detta, då det är hemskt störande!!
Vad kan man göra???

Okej, nu kanske jag är ute och cyklar, men kanske att hon trivs? Nu vet inte jag vilken typ av frustning du egentligen menar, men när jag föreställer mig hur hon frustar när du rider så är det den anledningen jag kommer på. När mina hästar trivs, tycker något är kul, så frustar dom. Kanske trivs din tjej med att jobba ordentligt helt enkelt.

gör hon likadant om du rider längs fyrkantspåret fast böjer henne?

Båda våra ponnyer låter som ångmaskiner. Den ena när hon blir het och den andra hela tiden. Det är lite olika sorts ljud. Vi låtet veterinär gå ner i halsen och titta på dem och det är inget fel någon av dem, de bara är såna !

Vad menar du med volten? Endel westernfolk har jag hört kalla ridbanan för volten, menar du hela ridbanan eller bara en rund volt?

Nåja, jag skulle tro att hon släpper spänningar och slappnar av. En häst som gör det frustar mycket och jag tycvker inte du ska se det som ett irriterande toljud utan ett positivt tecken! :)

Kanske är hästen besvärad av pollen??

Man behöver inte vara allergisk för att få problem, det kanske inte visar sig förrän hästen får arbeta...

Hästar brukar frusta om de har "kill i näsan", men kan också frusta när de mår bra och är avspända i andningen. En kompis häst stönar och frustar alltid då han är helt avspänd. Han låter som en jättebamsing till brunbjörn :D.

Fick en liten tanke bara. Det kan ju hända att det är som ni andra skrev. Att hon trivs. (Vi får hoppas det)
Men jag funderar bara lite här. Hur går hon med huvudet?? Om hon går bakom lodplanet så kan det kanske vara därför hon frustar mer, för att få ut luften ordentligt.
En tanke bara :idea:

Jag tror också att det är för den TRIVS o tycker det är kul!
Om du har tänkt på det nån gång så brukar en avslappnad/nöjd häst frusta... t ex när den står o vilar i hagen efter en god måltid...
Jag brukar höra min häst göra det när han går på bete! Då mår de ju som allra bäst... :)

Hej,

Att en häst frustar är oftast inget illa, det är tecken på att den är avslappnad men kan även vara att den tröttnar, blir uttråkad eller kanske tyker att nåt är lite halvobekvämt.
Frustar den upprepat kan det vara värt att ta den till veterinären och kolla ifall det kan vara nåt som den inte tål eller liknande?
Är underlaget mycket dammigt kan det vara det hon reagerar på. Jag hadde en häst som jag hadde på omskolning och hon frustade eller snarare suckade i galoppen (ungefär varje steg) men det var bara pga att hon inte hadde den rätta konditionen just då.

Det är iallafall värt att ta din häst på en grundlig undersökning nu än att upptäcka att det var något när det redan är för sent.

MVH Rose

Tack för alla svar!!
Passar nu på att svara er ALLA:

Hästen ÄLSKAR mycket riktig att jobba. Inte på något sätt verkar hon uttråkad och inte heller känner jag att hon tycker något är obekvämt. Hon är väldigt samarbetsvillig och går jättebra. Hon känns riktigt nöjd efter avslutat ridpass.

Men, JAG tror inte att detta är orsaken till frustningarna... När hon frustar, så tar hon i med hela kroppen så det verkar mera som hon är besvärad av något. Typ kill i näsan, och varje gång kör hon ner skallen i marken och det blir hemskt störande att hela tiden behöva länga tygeln så mycket att jag nästan kommer ur balans.

Huvudet är ej bakom lodplan, så problem med att få ut luften har hon ej. I sådant fall borde det vara lika besvärligt även efter de 20-30 min då hon slutar att frusta...

När jag skriver att jag rider på volten, menar jag naturligtvis HELA ridbanan. Och hon frustar oavsett om jag rider på böjt spår på volt eller om hon går rakriktad på fyrkantsspåret.

Har varit uppmärksam på om det kan var damm som orsakar detta, eftersom detta frustande började för ett par tre veckor sen bara. Men jag kan inte tycka att detta skall vara besvärande, för dammet kommer ju EFTER hästen och jag har medvetet undvikit att rida "in" i dammet utan valt olika vägar.

Möjligvis pollen, med tanke på att det var lika förra året under en period (nu har jag inte lagt på minnen under vilken period det var då, man antagligen ungefär vid denna årstid) Jag har nu gjort en grundlig rengöring inne i näsan och där fanns en del torkade pollenrester (eller vad det nu var, jag var DJUPT in in näsan och rotade...)

Med tanke på att detta problem har funnits tidigare, och att det är övergående så anser jag inte att det är så pass allvarligt att jag behöver ta ut en veterinär i detta läge.

Någon som uppfunnit mun-nässkydd mot pollen för häst???
Eller blir jag den förste, kanske....

Tja pollenallergi-varför inte!?! ;)

Jag har en hund som är allergisk mot pollen...så varför inte på en häst!?! ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 914
Senast: Exotizc
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 878
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 389
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka