Bryta en ond cirkel vid dressyr i ridhus

@Skugga Hon tar den oftasr men står och stirrar mot det hon tycker är läskigt så det hjälper inte som distraktion. Hon är klickertränad så jag har provat det när hon vägrat gå men jag upplever att hon är för spänd för att riktigt bry sig om godisbiten. Annars är hon världens matvrak.
 
@Skugga Hon tar den oftasr men står och stirrar mot det hon tycker är läskigt så det hjälper inte som distraktion. Hon är klickertränad så jag har provat det när hon vägrat gå men jag upplever att hon är för spänd för att riktigt bry sig om godisbiten. Annars är hon världens matvrak.

Synd!

Men då har du ju ytterligare argument mot att hon är "trotsig" eller "dum" som din tränare tänker (håller fö med övriga röster i tråden, lyssna inte på nån som förespråkar brutalitet mot en spänd häst!). Om hon i vanliga fall gillar mat och nu knappt vågar ta godbiten - då är hon ju väldigt spänd, precis som du säger.
 
Känner att jag måste uppdatera vad som hänt på dessa veckor :D Ponnyn är heeelt annorlunda idag och då har jag ändå bara varit i ridhuset 1-2ggr i veckan. Hon kan bli lite spänd vid någon hörna i början men det släpper snabbt. Ljud utanför ridhuset är sällan problem längre så länge jag inte själv råkar bli rädd. Avslappnad framför allt vilket gör att ridningen aldrig gått bättre :love: bestämde mig för att rida klart mina gånger för tränaren bara för att bevisa att tränaren hade fel. Fatta hur gott det var skicka en pik till tränaren när vi kom nästa gång och ponnyn gjorde det bästa passet någonsin och tränaren häpnade över förvandlingen :devil: det enda återfallet var nu i helgen, men då hade ju läktaren pyntat med granris och ljusslinga så det var ju inte konstigt att ponnyn bara vågade gå på spåret när matte gick innerst :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 439
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 048
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 336
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp