frustrerad

Vet inte om jag riktigt förstår vad du tycker är jobbigt. Är det att det att ni inte har det välstädat hemma? Eller att svärmor tar sig friheter i ert hem utan att fråga? Eller handlar det om att du inte har uppfyllt någon sorts ordningsam plikt och skäms på nåt sätt?

Om ni inte är hemma så mycket så förstår jag inte vitsen med att ha städat i kryddskåpet (!). Vad kan hända om man har det ostädat? Jag får associationer till nån sorts gammaldags plikter, för rent praktiskt verkar ni inte ha några skäl just nu till att ha det särskilt välstädat, snarare tvärtom, det är rimligt att ni inte lägger en massa tid på hushållsarbete när ni har så lite tid tillsammans. Det förefaller helt orimligt att svärmor ska ha synpunkter på och lägga en värdering i hur ni har det hemma.
 
Sitter på mobilen och läser igenom era svar, därav att jag svarar generellt.

Min sambo är inte hemma så mycket mer. Ibland kommer han hem någon kväll i veckan men oftast bara på helgerna.

Jag tror @mino ligger lite rätt med att inte ha uppfyllt någon ordningsam plikt. Även om jag tycker att vi inte alls har det så skitigt. Jag vill göra mer än att städa när jag kommer hem.
 
Sitter på mobilen och läser igenom era svar, därav att jag svarar generellt.

Min sambo är inte hemma så mycket mer. Ibland kommer han hem någon kväll i veckan men oftast bara på helgerna.

Jag tror @mino ligger lite rätt med att inte ha uppfyllt någon ordningsam plikt. Även om jag tycker att vi inte alls har det så skitigt. Jag vill göra mer än att städa när jag kommer hem.

Om ingen är hemma, så förstår jag inte riktigt hur det alls kan bli särskilt smutsigt.

Men om jag förstår det rätt så uppfattar du svärmors städande som ett klagomål på att du inte håller ditt hem tillräckligt rent, utan att hon måste städa i ditt ställe?

Det kanske är så att svärmor vill ha ett hem renare än vad du tycker är nödvändigt, men det behöver ju inte betyda att någon av har fel, ni är helt enkelt olika. Och då får ni kanske antingen säga till svärmor att städa helst inte, vi trivs bra som vi har det, alternativt tacka och ta emot, om hon städar så får ju ni mer tid till annat. Att du ska sköta tvätten på två helger i månaden låter ju rätt opraktiskt, så det är väl utmärkt om det är fixat tills du kommer hem. Sen om det är maken eller mamman som ska göra det får ni väl diskutera.

Eller så är det så enkelt som att svärmor har insett (eftersom hon bor nära) att ingen av er är hemma, att ni jobbar jämnt, och att ni aldrig ses, och tycker det är synd om ni ska ägna den lilla tiden ni har tillsammans till hushållsarbete? Och tänker att det är väl bättre att hon städar, så att ni kan vara lediga och umgås de där två helgerna i månaden ni ses. Det är ju bara att tacka och ta emot i så fall, om det inte känns för påträngande att ha henne städandes därhemma.
 
Om ingen är hemma, så förstår jag inte riktigt hur det alls kan bli särskilt smutsigt.

Men om jag förstår det rätt så uppfattar du svärmors städande som ett klagomål på att du inte håller ditt hem tillräckligt rent, utan att hon måste städa i ditt ställe?

Det kanske är så att svärmor vill ha ett hem renare än vad du tycker är nödvändigt, men det behöver ju inte betyda att någon av har fel, ni är helt enkelt olika. Och då får ni kanske antingen säga till svärmor att städa helst inte, vi trivs bra som vi har det, alternativt tacka och ta emot, om hon städar så får ju ni mer tid till annat. Att du ska sköta tvätten på två helger i månaden låter ju rätt opraktiskt, så det är väl utmärkt om det är fixat tills du kommer hem. Sen om det är maken eller mamman som ska göra det får ni väl diskutera.

Eller så är det så enkelt som att svärmor har insett (eftersom hon bor nära) att ingen av er är hemma, att ni jobbar jämnt, och att ni aldrig ses, och tycker det är synd om ni ska ägna den lilla tiden ni har tillsammans till hushållsarbete? Och tänker att det är väl bättre att hon städar, så att ni kan vara lediga och umgås de där två helgerna i månaden ni ses. Det är ju bara att tacka och ta emot i så fall, om det inte känns för påträngande att ha henne städandes därhemma.
Amen!

(jag blir som sagt jätteglad)
 
Jag blir så fruktansvärt frustrerad.

Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos oss att hon började städa när sambon var här uppe och hälsade på. Här uppe innebär ca 190mil hemmifrån dvs från skåne till Kiruna. Och vårt hem ligger 500m från svärföräldrarna. Jag har inget emot att få hjälp med nya gardiner, få blommor vattnade eller att de eldat till att jag eller sambon kommer hem.

Jag är hemma ungefär varannan helg, ibland har jag bara 2 dygn hemma och ibland lyckas jag få lite fler dagar. Men på de dagarna ska jag hinna med allt, städa, diska, tvätta, luka rabatter, fira någons födelsedag, rida 2 hästar (eller iaf en, mitt "plåster för själen"), träffa familj och vänner samt ta hand om hunden.

Nu låter det som att min sambo inte gör något men han jobbar oftast borta i veckorna och när han är hemma är det oftast något som behövs göras med lastbilarna. Han är egenföretagare så det är inte bara att strunta i jobbet. Utan lastbil får vi ingen inkomst.

Jag blir bara så frustrerad och ledsen. Så skitigt hade vi faktiskt inte det. Fönsterna tvättades för några månader sen, både invändigt och utvändigt. Kläderna har bara legat i 2 veckor och där är vissa kläder som jag föredrar att svärmor inte vet om.. Dammsuga gjordes för någon vecka sedan.

Jag städar bakom spisen och torkar ur skåpen med jämna mellanrum, kanske en gång i kvartalet. Fläkt, kryddhyllor, arbetsytor och kylskåp torkas av oftare.

Inte tusan städar jag så dåligt? Mat i kylskåpet kan jag inte hålla reda på och tvätt kan jag inte ta förrens jag är hemma. Dessutom tar sambon därifrån när han packar. Aldrig att han viker och lägger in, dessutom har jag min ordning i skåpen som jag inte vill att svärmor ändrar om. För att inte tala om mängden sköljmedel som används o.O
Min egen mor kan knappt vara i närheten eftersom hon inte tål starka dofter.

Visst förstår jag att hon vill vara snäll och låta oss ha ett liv utanför jobb. Vi jobbar väldigt mycket bägge två. Men jag får ändå en känsla av att inte räcka till, att det jag gör är fel. Och detta har jag sagt till sambon. Visst är inte han heller överförtjust men ändå tacksam. Till viss del kunde han hålla med om att det var förmycket. Men nu har vi ändå lite tid över till annat.

Samtidigt tycker jag inte att det är mitt fel hur det ser ut när jag inte är hemma.

Jag ogillar dessa känslorna av frustration och imnte veta vad som händer i mitt hem, ingen kontroll. I botten tror jag det är en massa känslor som också gör att jag förstorar upp det. Bla är mina hemmahelger fullbokade (stress) och hemlängtan när jag är i Kiruna.

Och jag har ingen aning vad jag vill med tråden men skönt att ventilera sig :-)

ALDRIG att jag skulle acceptera att någon var och städade hur som helst i mitt hem om jag inte bett om det. Spelar ingen roll om det så är svärmor eller så skulle vara min egen mamma.

Jag skulle sagt ifrån bums! Men man ska ju inte alltid räkna med att det faller i god jord, en del förstår inte att man vill ha ett privatliv/kanske har integritet. :(

Även om svärmor din kanske vill väl så kan det ju ändå bli att man tar illa vid sig. Vad gäller vilken nivå du/ni har på städningen är ju också eran sak. Svärmor kanske är pedant? Ja, då kanske många "normalt Skitiga" hem blir för mycket för hennes smak?!
 
ALDRIG att jag skulle acceptera att någon var och städade hur som helst i mitt hem om jag inte bett om det. Spelar ingen roll om det så är svärmor eller så skulle vara min egen mamma.

Jag skulle sagt ifrån bums! Men man ska ju inte alltid räkna med att det faller i god jord, en del förstår inte att man vill ha ett privatliv/kanske har integritet. :(

Även om svärmor din kanske vill väl så kan det ju ändå bli att man tar illa vid sig. Vad gäller vilken nivå du/ni har på städningen är ju också eran sak. Svärmor kanske är pedant? Ja, då kanske många "normalt Skitiga" hem blir för mycket för hennes smak?!

Intressant tråd! Jag städar ibland hos min mamma (vid längre besök) eftersom det är så fruktansvärt skitigt. Jag har inte reflekterat över att hon kanske tar illa upp utan tänkt att jag hör henne en tjänst. Men jag får nog fundera på det där.

Jag skäms lite över hur smutsigt det är inför att hon bjuder hem folk. Det är otänkbart att min svärmor som är riktig pedant skulle komma dit, hon skulle få en chock. Hos min mamma är det mest smutsigt i kök/badrum (resten är mest dammig). Men som sagt har jag inte tänkt på att min mamma skulle kunna ta det som kritik (jag tror mest hon tycker jag gör det i onödan).
 
@Myzan87 Har svärmor sagt till er att hon tycker att ni har det skitigt, eller är det bara något ni antar eftersom hon städar? Om hon har sagt det rakt ut så tycker jag väl kanske att det har faktiskt inte hon med att göra. Ni får ha det precis så lortigt som ni vill. Det är ju erat hem, hade ni haft kolasås över hela golvet så skulle hon ändå inte ha rätt att lägga sig i.

Men om hon hjälper till att städa men ändå aldrig har sagt något till er, så LÅT henne städa! Det är väl jätte bra att ni får hjälp och har tiden över till det ni vill göra? Tacka och ta emot! Sen kanske ni får göra klart att tvätten den vill ni inte att hon rör.
 
Jag förstår precis hur du känner och menar, min svärmor är likadan. Med två småbarn blir väl inte städning och tvätt alltid satt i första hand.
Svärmor vill gärna hjälpa till och städa är nog det bästa hon vet. Och ja, jag är jätteglad när hon dammsuger, i samråd med mig el sambon, hjälper mig putsa fönster, rensar rabatterna och säkert flera saker också. Men, gränser går vid tvätten, eller faktiskt vid allt vi inte har bett om el hon frågat är ok.
Hon tar sig enorma friheter och gör sig gärna till offer, även innan vi hade barn kunde hon gå in och plocka undan våra vinterkläder när hon tyckte det var dags, för att "hjälpa till", plocka ner och vika tvätten medan vi jobbade, Inte ok, kommentera vilket skitigt bord vi har, och nu flera gånger kommenterat att vi ska väl köpa en ny soffa för den börjar ju se så skitig ut. Nej, inte med en 1- och en 3-åring, sa jag, jomen köp en skinnsoffa de är bra att torka av.
Vill vi ha soffköparråd så ber vi om det, vi köpte denna när vi skulle få barn, billigt, för att ha tills de är förbi blöjåldern åtminstone :)
Det är jättesvårt, jag försöker att bara se det positiva men gång på gång kliver hon med stora steg över alla gränser och privatliv som finns! Och jag har sagt till henne, bestämt men inte argt, men hon hör inte/vill inte/bryr sig inte. Jag vill såklart inte skälla för då skulle hon säker bli väldigt upprörd och hon "ville ju bara va snäll"... morr! ;-)
 
Alltså. Jag hade också blivit hysterisk ifall svärmor (eller någon annan) hade städat eller tvättat hos mig. Samtidigt kan jag se det ur din svärmors synvinkel. Kanske hon skäms över att hennes son inte håller rent, och vill att det ska vara snyggt hemma då du är där? Kanske hon vill hjälpa till?

Som vanligt är det enda som kan hjälpa kommunikation, men du får nog vara lite försiktig här, eftersom jag inte tror att svärmor städat som en pik till dig. Fast såna svärmödrar finns det ju också iofs.

Känns hon som en galen städberoende som tycker du är för dålig för hennes son - säg ifrån.
Känns det som om hon försökt vara snäll mot er - bit ihop eller kommunicera.
 
Svärmor vill gärna hjälpa till och städa är nog det bästa hon vet... Hon tar sig enorma friheter och gör sig gärna till offer, även innan vi hade barn kunde hon gå in och plocka undan våra vinterkläder när hon tyckte det var dags, för att "hjälpa till", plocka ner och vika tvätten medan vi jobbade
Alltså, jag tycker det är rent tragiskt med dessa kvinnor som inte låter sina barn växa upp och vara vuxna och självständiga, som inte har något eget liv att engagera sig i, som inte hittar någon annan roll i livet än att vara mamma och husfru. Som fortsätter att ta ansvar och "hjälpa till" fast deras barn har egna hem och egna barn. Att finnas där för dem är en helt annan sak, att ställa upp om man blir ombedd, att erbjuda sig om man ser behovet. Det här, det är rent tragiskt.
 
Om ingen är hemma, så förstår jag inte riktigt hur det alls kan bli särskilt smutsigt.

Men om jag förstår det rätt så uppfattar du svärmors städande som ett klagomål på att du inte håller ditt hem tillräckligt rent, utan att hon måste städa i ditt ställe?

Det kanske är så att svärmor vill ha ett hem renare än vad du tycker är nödvändigt, men det behöver ju inte betyda att någon av har fel, ni är helt enkelt olika. Och då får ni kanske antingen säga till svärmor att städa helst inte, vi trivs bra som vi har det, alternativt tacka och ta emot, om hon städar så får ju ni mer tid till annat. Att du ska sköta tvätten på två helger i månaden låter ju rätt opraktiskt, så det är väl utmärkt om det är fixat tills du kommer hem. Sen om det är maken eller mamman som ska göra det får ni väl diskutera.

Eller så är det så enkelt som att svärmor har insett (eftersom hon bor nära) att ingen av er är hemma, att ni jobbar jämnt, och att ni aldrig ses, och tycker det är synd om ni ska ägna den lilla tiden ni har tillsammans till hushållsarbete? Och tänker att det är väl bättre att hon städar, så att ni kan vara lediga och umgås de där två helgerna i månaden ni ses. Det är ju bara att tacka och ta emot i så fall, om det inte känns för påträngande att ha henne städandes därhemma.
Fast ett hus som står tomt blir ju dammigt och smutsig, för att ingen bor där. Kommer man därtill hem lite nu och då och bara byter om, sover någon natt och äter ibland så blir det ju värre om man inte håller efter. Klart att blommorna vissnar när ingen är hemma och vattnar!

I övrigt trot jag som du att svärmor gör det av omtanke och den egentliga kritikern inte är emot TS utan hennes sambo och situationen i sig.
 
Om ni inte vill att hon ska städa -säg det. Och strunta i om hon blir sur. Hon kanske gör det av omtanke. Ibland förstår inte mammor att barnen har växt upp.
 
Fast ett hus som står tomt blir ju dammigt och smutsig, för att ingen bor där. Kommer man därtill hem lite nu och då och bara byter om, sover någon natt och äter ibland så blir det ju värre om man inte håller efter. Klart att blommorna vissnar när ingen är hemma och vattnar!

I övrigt trot jag som du att svärmor gör det av omtanke och den egentliga kritikern inte är emot TS utan hennes sambo och situationen i sig.

Ett tomt hus blir ju inte dammigt och smutsigt av sig själv på en vecka? Efter några månader, kanske, om man aldrig städar, men om ingenting rör sig så smutsar ju inte en bostad ner sig själv med nån vidare hastighet.

Blommorna dör ju, däremot, om ingen sköter dem - men har TS ens några blommor?
 
Visst blir det det, beroende på hur många och vem som bor där. Är man mer än en, har man djur så påverkar det "dammigheten" även om det står tomt i en vecka och ja, TS skriver i första inlägget att hennes blommor vattnas.

I ett tomt hus där någon kommer och går emellanåt så blir det dammigt och smutsigt "trots" att ingen bor där permanent.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 511
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp