fryser hästar om benen

Det som faktiskt kan hända är fång som kommer pga kyla. Inte särskilt vanligt men är tydligen en grej med köldutlöst fång. Det måste dock finnas fler riskfaktorer.
 
Det som faktiskt kan hända är fång som kommer pga kyla. Inte särskilt vanligt men är tydligen en grej med köldutlöst fång. Det måste dock finnas fler riskfaktorer.
Det är inte alls ovanligt. Det är dock inte alla som inser att hästen har fång när det är vinter utan det misstas för annan typ av hälta.

Knapplån
En häst som en gång har haft fång löper större risk att få det igen vintertid eftersom blodkärlen kan vara skadade efter fånganfallet. Det är när temperaturen faller snabbt som risken är som störst.

PPID som är mycket vanligare än gemene man verkar tro är också en riskfaktor liksom alla de hästar som tillåts bli feta på sommaren för att sedan bantas ner på hösten/vintern alternativt är feta jämt.

Få hästar svettas om benen så det finns oftast ingen anledning att klippa där.
 
Jag har aldrig varit med om att en häst verkar frysa om benen iaf. Inte ens när de varit skadade och veterinär har renrakat delar av benen för att tex göra ultraljud.
 
Men om man klipper resten av hästen så svettas de ju oftast inte där heller, så ändå ingen anledning att klippa benen. ;)Nedanför has respektive carpus finns ju heller inga muskler, så det utvecklas inte alls den typen av värme där som på resten av kroppen.
Det har mina hästar gjort. Framförallt kring ”armhålan” och insida bakben. Precis som att de toksvettas i pannan även om kroppen är klippt.
Jag klipper hela hästen, topp till tå. Att jag klipper nedre delen av benen är dock enbart estetiskt men ser inget problem med det.
 
Det som faktiskt kan hända är fång som kommer pga kyla. Inte särskilt vanligt men är tydligen en grej med köldutlöst fång. Det måste dock finnas fler riskfaktorer.
Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
 
Det har mina hästar gjort. Framförallt kring ”armhålan” och insida bakben. Precis som att de toksvettas i pannan även om kroppen är klippt.
Jag klipper hela hästen, topp till tå. Att jag klipper nedre delen av benen är dock enbart estetiskt men ser inget problem med det.
Man gör som man vill, såklart, och jag ser inte heller några problem för hästen med hur man än klipper (förutsatt att man kompenserar med täcke när det behövs). Vi som har islandshästar får inte klippa nedre delen av benen om vi vill tävla (de måste ha sitt naturliga hovskägg kvar), så även om vi helklipper vissa hästar brukar vi lämna hela benen (och huvudet). Vissa klipper ju ner till has/carpus, men på en islandshäst tycker jag det ser otroligt löjligt ut - moonboots! 🤣
 
Man gör som man vill, såklart, och jag ser inte heller några problem för hästen med hur man än klipper (förutsatt att man kompenserar med täcke när det behövs). Vi som har islandshästar får inte klippa nedre delen av benen om vi vill tävla (de måste ha sitt naturliga hovskägg kvar), så även om vi helklipper vissa hästar brukar vi lämna hela benen (och huvudet). Vissa klipper ju ner till has/carpus, men på en islandshäst tycker jag det ser otroligt löjligt ut - moonboots! 🤣
Jag är inte heller så förtjust i moonboots, även på halvblod med mindre hovskägg. Därför jag klipper hela benen😅
 
Ja och att det i så fall finns en bakomliggande problematik såsom PPID t ex. Sedan kan kyla utlösa det. Ingen häst lär väl få fång av att klippa benen, alltså det kan ju inte vara grundorsaken?
Så tänkte jag också, men kan inte så mycket om fång..
 
Okej men då är det på hästar som redan har fått den typen av fång innan?
Som både jag och @TinyWiny skrev så krävs det riskfaktorer. Ex att hästen haft fång tidigare, PPID el EMS. Men är det nånting jag lärt mig om fång är det att det är en otroligt oförutsägbar och otäck sjukdom. Enligt de veterinärer jag pratade med i samband med att min mara var sjuk så är det en liten peak i fånganfall i januari/februari (inte lika hög som sommarpeaken). Men fången på vintern har högre dödlighet och verkar mer oförutsägbar.

Med det sagt så klipper jag ner till carpus/has oftast. Om jag orkar 🙈.
 
Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
Om du klipper benen finns det inget som värmer blodet och hovarna lär bli kallare än om hästen hade fått ha pälsen kvar. Att kyla benen med kyldamasker under flera timmar skulle väl ingen vettig människa göra i andra lägen så varför ta bort det skydd som finns? En häst som är i riskzonen ser man till att värma benen på för att förebygga. Raggsockar, korta transportskydd, neoprendamasker eller linda med ullpad och såklart byta genast om/när det blir blött. Faller temperaturen plötsligt gör man bäst i att ta in hästen och då ska såklart stallets temperatur hålla sig över nollan.
 
Om du klipper benen finns det inget som värmer blodet och hovarna lär bli kallare än om hästen hade fått ha pälsen kvar. Att kyla benen med kyldamasker under flera timmar skulle väl ingen vettig människa göra i andra lägen så varför ta bort det skydd som finns? En häst som är i riskzonen ser man till att värma benen på för att förebygga. Raggsockar, korta transportskydd, neoprendamasker eller linda med ullpad och såklart byta genast om/när det blir blött. Faller temperaturen plötsligt gör man bäst i att ta in hästen och då ska såklart stallets temperatur hålla sig över nollan.
Den ganska tunna päls som de flesta halvblod har långt ner på benen kan knappast göra någon enorm skillnad för värmen.
Fattar att man kan behöva tänka på sånt när man vet att hästen är i riskzon, men det verkar ju väldigt överdrivet att tänka på sånt i generella fall där ingen vetskap om ökad risk finns.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: Efwa
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
259
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp