Sv: Fukt-eksem i tassarna
I detta läget bör du besöka en vetrinär spec eftersom det är första gången det uppstått eller?
Annars är mina knep med en hund som lätt får det ( svart pudelkorsning med oerhört tät päls som växer precis överallt...)
För det första förebyggande: ett foder med högt kalcium
Fiskolja för att stärka hudbarriären
och perioder av Probiotika tex Aptus Balance
Sedan raka kort i mungipan ( där kan min oxå få det ) och mellan tårna och stora trampdynan.
Sedan om hunden börjar bli det minsta röd så tvättar jag med vinäger eller klorhexidin eller båda

Klorhexidin för ev infektion och vinäger mot svampen. Låter det självtorka in vilket går fort på så kortrakad päls.
Efter utevistelse torka ev föna och är det smutsigt sköljer jag av först.
Har hunden börjat slicka eller bita måste det förhindras! Jag hade ingen krage på en helg så i brist på annat fick det bli munkorg, som han dessutom accepterar mycket bättre än en enorm krage.
Pevaryl funkar oxå väldigt bra såklart man får prova sig fram! Det är viktigt att börja i tid och fortsätta efter det blivit bra!
Värt att veta är att min hund hade svamp ofta innan jag började med förebyggande inifrån som fiskolja och bytte foder till minst 1 % gärna högre kalciumhalt. Min hund stressar lätt och ofta vilket gör att han omsätter viktiga ämnen snabbare än normalt och kroppen kommer i obalans.