Fukt i stallet!

IdaOlson

Trådstartare
Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min far och hans fru eftersom de inte själva kan bo här,än. Min häst har stått på lösdrift hos grannen och på sommaren betat hemma hos oss fram tills i höstas. Då bestämde sig min fars fru att köpa en ponny som hon och hennes döttrar skulle rida på, då kom de även till ett stall här på gården (efter mkt tjat från mig) i en del av ladan som var nyrenoverad och stått oanvänd i 30 år. Så nu bor min häst äntligen här hemma och deras ponny. Stallet är litet med 2 boxar och de finns ingen sadelkammare, än så allt (foder,boxar, sadlar m.m) är i samma öppna lokal. Det är dålig cirkulation i det lilla stallet och jag har även astma/kvalsterallergi och tycker därför att en stalldörr alltid ska stå öppen för att förhindra dålig luft för mig, djuren eller förstöra någon utrusning. Min far och hans fru har inte samma åsikt, de vill ha stängda dörrar (trots att de just nu är mellan -5 och +5 grader ute och dörren står öppen dygnet runt så är det +10 grader inne i stallet). De påstår att de är fuktigare i stallet och att byggnaden blir förstörd när dörren är öppen. De stänger därför alltid dörren när de är här och har ställt in en luftavfuktare som sambon och jag får stå för elen för. Jag har märkt att det inte alls är fuktigt när jag låter dörren vara öppen dygnet runt och är bättre luft där inne. Hur får jag med mig dom och vad har ni för erfarenhet av sånt där? Har försökt förklara hur de ligger till för dem, visat undersökningar och hört mig för till andra som haft stall i många år, alla säger låt dörren stå öppen! Osämja i stallet, med "hyresvärd", hur påverkas stallet av fukt och sadlar djuren. Jag vill veta allt.
 
Har inte heller dörren stängd in till stallet, men ytterdörren är stängd. Men då det är en gång från ytterdörr till stalldörr och även öppet till loftet däremellan så blir det bra ventilerat.

Min man brukade stänga dörren för han trodde det var bättre men nu lämnar han oftast öppet.

Är dom någonsin där när dörren varit stängd och fått se och känna hur fuktigt det blir? Om inte borde du låta dom känna det en dag och hur det känns när det är ventilerat.
 
Det är så att hästar ställer stora krav på god ventilation och det finns regler för hur stort luftflödet ska vara i ett stall. Regler som det inte hörs som er stall klarar. Det finns också krav på elektrisk utrustning som används i stall den ska inte bara klara vatten och fukt utan även damm. All elektrisk utrustning klassas i något som kallas IP. För att någon ska vara godkänt utomhus krävs IP44 och om jag kommer ihåg rätt ska det vara minst IP54 i stall. Jag är mycket tveksam till att den avfuktare som nu står i stallet klarar av det kravet.
Alla regler som gäller häststall kan man hitta hos Jordbruksverket . Skulle Länsstyrelsen komma ut för kontroll finns risken att inte stallet får användas. Men jag tror också att du skulle kunna få hjälp av Länsstyrelsen med vad som gäller och vilka saker som måste åtgärdas. Den största risken just som jag uppfattar det på din beskrivning är att hästarna kan bli sjuka och i värsta fall få kroniska luftvägsproblem.
 
Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min far och hans fru eftersom de inte själva kan bo här,än. Min häst har stått på lösdrift hos grannen och på sommaren betat hemma hos oss fram tills i höstas. Då bestämde sig min fars fru att köpa en ponny som hon och hennes döttrar skulle rida på, då kom de även till ett stall här på gården (efter mkt tjat från mig) i en del av ladan som var nyrenoverad och stått oanvänd i 30 år. Så nu bor min häst äntligen här hemma och deras ponny. Stallet är litet med 2 boxar och de finns ingen sadelkammare, än så allt (foder,boxar, sadlar m.m) är i samma öppna lokal. Det är dålig cirkulation i det lilla stallet och jag har även astma/kvalsterallergi och tycker därför att en stalldörr alltid ska stå öppen för att förhindra dålig luft för mig, djuren eller förstöra någon utrusning. Min far och hans fru har inte samma åsikt, de vill ha stängda dörrar (trots att de just nu är mellan -5 och +5 grader ute och dörren står öppen dygnet runt så är det +10 grader inne i stallet). De påstår att de är fuktigare i stallet och att byggnaden blir förstörd när dörren är öppen. De stänger därför alltid dörren när de är här och har ställt in en luftavfuktare som sambon och jag får stå för elen för. Jag har märkt att det inte alls är fuktigt när jag låter dörren vara öppen dygnet runt och är bättre luft där inne. Hur får jag med mig dom och vad har ni för erfarenhet av sånt där? Har försökt förklara hur de ligger till för dem, visat undersökningar och hört mig för till andra som haft stall i många år, alla säger låt dörren stå öppen! Osämja i stallet, med "hyresvärd", hur påverkas stallet av fukt och sadlar djuren. Jag vill veta allt.
Återigen en typisk stallkonflikt i uppdanande. Varit i sådana stall där öppen dörr, sluten dörr är det största i livet. Å så en oklar ledningsfråga med en sambo till din far som är gårdsägare. Hurra, hipp hipp. Tja, ta in en kompetent, byggare, veterinär, stallägaren, etc person som diskuterar luftfuktighet och stöttar er i era beslut. Möten och information från kompetent person. Annars vet jag inte. Lycka till bara.
 
Luftfuktigheten går ju lätt att mäta. Det @Masse skriver är bra - läs på vad som gäller. Det krävs stor luftcirkulation i stall. En öppen dörr räcker sällan tyvärr.
 
Har inte heller dörren stängd in till stallet, men ytterdörren är stängd. Men då det är en gång från ytterdörr till stalldörr och även öppet till loftet däremellan så blir det bra ventilerat.

Min man brukade stänga dörren för han trodde det var bättre men nu lämnar han oftast öppet.

Är dom någonsin där när dörren varit stängd och fått se och känna hur fuktigt det blir? Om inte borde du låta dom känna det en dag och hur det känns när det är ventilerat.

Joda dom har allt varit där och sett hur fuktigt de är, därav införskaffade min far en luftavfuktare som tydligen ska vara på.. Min far är himla noga med de grejor han köper så är ganska säker på att den ska vara godkänd för stall :) Har haft ute både vet och en snickare som varit inne i stallet och pratat med dem om sådana problem och min far har även pratat om att förbättra ventilation. Men fram tills dess så tycker jag dörren ska vara öppen för det är tyvärr det enda som hjälper just nu. Ska be honom ringa några bekanta till honom folk som drivit stora travstall, släkt som har stort tävlingsstall samt en bekant som varit ordförande i en stor ridklubb:) men tack för era svar!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Mim

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp