Fuktfläckar - hur tänker man helt generellt?

Vi får se vad mäklaren säger. Har mejlat om div frågor och bl.a.om fuktfläckarna, och huruvida ägaren har nämnt något om problemet. Det var inte ordinarie mäklare som visade huset, men han ska vara tillbaks från semestern idag.
 
Vi får se vad mäklaren säger. Har mejlat om div frågor och bl.a.om fuktfläckarna, och huruvida ägaren har nämnt något om problemet. Det var inte ordinarie mäklare som visade huset, men han ska vara tillbaks från semestern idag.

Fast mäklaren kommer inte att säga något om detta. Det är en besiktningsman som kan tillföra något i diskussionen och sannolikt vågar de inte uttala sig särskilt ingående. Mer än att det är en synlig fuktskada och det inte går att ange omfattningen.
 
Fast mäklaren kommer inte att säga något om detta. Det är en besiktningsman som kan tillföra något i diskussionen och sannolikt vågar de inte uttala sig särskilt ingående. Mer än att det är en synlig fuktskada och det inte går att ange omfattningen.

Fast hur ligger det till med undersökningsplikt och upplysningsplikt vid fastighetsförsäljning? Jag förstår att jag som köpare säkerligen har en långtgående undersökningsplikt, men har inte säljaren någon slags upplysningsplikt? Om de VET något om en vattenskada/läcka måste de inte ta upp det då?
 
Fast hur ligger det till med undersökningsplikt och upplysningsplikt vid fastighetsförsäljning? Jag förstår att jag som köpare säkerligen har en långtgående undersökningsplikt, men har inte säljaren någon slags upplysningsplikt? Om de VET något om en vattenskada/läcka måste de inte ta upp det då?

Det är ju fullständigt uppenbart att det är en läcka. Dessutom ger ju konstruktionen klara signaler om att det föreligger fördjupad undersökningsplikt.

Det säljaren möjligen behöver göra är att påtala det uppenbara - det finns indikationer på en läcka. Och det är ju uppenbart för alla. Sedan ligger undersökningsplikten på dig som köpare.
 
Fast hur ligger det till med undersökningsplikt och upplysningsplikt vid fastighetsförsäljning? Jag förstår att jag som köpare säkerligen har en långtgående undersökningsplikt, men har inte säljaren någon slags upplysningsplikt? Om de VET något om en vattenskada/läcka måste de inte ta upp det då?

Fuktfläckarna är ju väl synliga, det innebär att ni har utökad undersökningsplikt. Säljaren har ingen skyldighet att informera om sådana uppenbara saker som synliga fuktfläckar, det ligger på ert ansvar att forska vidare i detta. Ni ser ju med blotta ögat att det är läckage.

Platta tak är dessutom en erkänd riskkonstruktion, så oavsett fuktfläckar eller inte innebär det utökad undersökningsplikt. Köper man ett hus med platt tak kan man inte förvänta sig annat än läckage.

Jag hade aldrig köpt ett hus med platt tak om jag inte tyckte det var värt och hade råd att bygga om det. Platt tak är en riskkonstruktion och i detta fall dessutom tydligt läckage.
 
Det säljaren möjligen behöver göra är att påtala det uppenbara - det finns indikationer på en läcka. Och det är ju uppenbart för alla. Sedan ligger undersökningsplikten på dig som köpare.

Säljaren behöver bara informera om sådant hen vet men som är svårt för köparen att upptäcka. Så i det här fallet behöver inte säljaren på eget initiativ upplysa om någonting, det säljaren behöver göra är att svara på köparens frågor.
 
Säljaren behöver bara informera om sådant hen vet men som är svårt för köparen att upptäcka. Så i det här fallet behöver inte säljaren upplysa om någonting, det säljaren behöver göra är att svara på köparens frågor.

Säljaren kan inte berätta om något denne inte vet om. Kända defekter är alltså absolut läge att meddela, t ex att diskmaskinen inte fungerar eller att taket läcker in. Det som kan vara svårt att upptäcka kan ju vara okänt för säljaren också.

För att inte hamna i fällan att inte ha upplyst är det därför bra att upplysa även om det fullt uppenbara... Det finns alla sorter i spekulantdjungeln. Däremot behöver ju säljaren inte spekulera i hur långt skadan gått, utan upplysa om att man vet att det förekommit läckage i t ex garagetaket.
 
Säljaren kan inte berätta om något denne inte vet om. Kända defekter är alltså absolut läge att meddela, t ex att diskmaskinen inte fungerar eller att taket läcker in. Det som kan vara svårt att upptäcka kan ju vara okänt för säljaren också.

För att inte hamna i fällan att inte ha upplyst är det därför bra att upplysa även om det fullt uppenbara... Det finns alla sorter i spekulantdjungeln. Däremot behöver ju säljaren inte spekulera i hur långt skadan gått, utan upplysa om att man vet att det förekommit läckage i t ex garagetaket.

Säljaren kan bara bli ersättningsskyldig för sådant hen känner till och inte upplyst om om det är svårt för köparen att upptäcka och inte kan förväntas av fastighetens ålder. Här har vi både en erkänd riskkonstruktion och uppenbara fuktfläckar, ansvaret ligger alltså helt på köparen. Det kommer aldrig gå att kräva skadestånd med hänvisning till att säljaren inte informerade om att det finns synliga fuktfläckar. Sedan kan man ju tycka att det är smart att säljaren informerar även om det uppenbara för en smidigare affär, men med tanke på att tråden i fråga speglar spekulantens perspektiv känns det mer rimligt att trycka på att säljaren inte har någon skyldighet att informera om uppenbara fuktfläckar till följd av en erkänd riskkonstruktion.
 
Ja, det är väl det jag argumenterat för genom hela tråden?

För att inte hamna i fällan att inte ha upplyst är det därför bra att upplysa även om det fullt uppenbara...

Jag vet faktiskt inte riktigt vad du argumenterat för i och med att du skriver om någon fälla som säljaren kan hamna i, en fälla jag inte alls kan se i det här fallet. Och egentligen är det ju helt ointessant eftersom säljaren inte närvarar i tråden. Vi kan ju i alla fall enas om att köparen ska beakta sin långtgående, och i det här fallet utökade, undersökningsplikt. :)
 
Det beror ju på hur länge som det har läckt in.
Tiden är hotet mot huset.
Vi har fuktfläckar i taket på bottenvåningen där vi bor nu.
De blev till en vinter då huset stod tomt och ett takfönster inte var ordentligt stängt.
Men huset har faktiskt inte tagit någon mera skada av det.
 
Det beror ju på hur länge som det har läckt in.
Tiden är hotet mot huset.
Vi har fuktfläckar i taket på bottenvåningen där vi bor nu.
De blev till en vinter då huset stod tomt och ett takfönster inte var ordentligt stängt.
Men huset har faktiskt inte tagit någon mera skada av det.

Det är ju det jag undrar också. Kanske det läckte här vid någon tidpunkt, och kanske taket åtgärdades? Det är ju sådant jag vill veta från mäklare/säljare! Det är ju stört omöjligt för mig att veta om fläckarna uppkom för ett halvår sedan eller för 5 år sedan. De var ju torra nu.
 
Som säljare hade jag vägrat uttala mig, jag hade nöjt mig med att meddela utan några utfästelser.

Som köpare hade jag utgått från att jag inte kunnat lita på säljarens tidsangivelse, om någon gavs.

Det lämnar alltså bara en fuktmätning efter kraftigt regnande, för att veta hur det ser ut på just fläcken. Hur det sedan färdats i andra riktningar går inte att veta. Utan att fördjupa undersökningen.
 
Som säljare hade jag vägrat uttala mig, jag hade nöjt mig med att meddela utan några utfästelser.

Som köpare hade jag utgått från att jag inte kunnat lita på säljarens tidsangivelse, om någon gavs.

Det lämnar alltså bara en fuktmätning efter kraftigt regnande, för att veta hur det ser ut på just fläcken. Hur det sedan färdats i andra riktningar går inte att veta. Utan att fördjupa undersökningen.

Fast det kan väl inte vara rätt och riktigt beteende av en säljare, att vägra svara på en direkt fråga? Jag måste väl kunna ställa raka frågor om en fastighet som jag är spekulant på, och förvänta mig ärliga svar? Eller jag missuppfattade kanske dig?
 
Det är inte att vägra svara. Jag hade aldrig gett mig in i en gissning när läckan började. Det är ju OMÖJLIGT att veta. Möjligen vet man när första symptomen uppträdde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp