Bukefalos 28 år!

Ful fundering

MissFideli

Trådstartare
Jag blir lika skrajsen vare gång jag ser en ägare av renrasig registrerad kisse som låter den para/bli parad av huskatter eller annan ras, dvs tar fram korsningar på en renrasig.
Nån som vet om dessa betalat 5000:- eller liknande för sina, eller är det sånna som fått sina mycket billigare?

Ful undran jag vet, men jag bara måste fråga.
 
Jag har ingen aning........
Coolt svar va?... :cool:

Min syrras katt smet ju ut o gökade med grannkatten,hon betalade 8000:- för sin.
Ocicat :smirk:
 
Jag tror det lika gärna kan vara såna som betalar mycket för sina katter som de som betalar mindre.
De tjänar ju förmodligen ihop pengarna de lagt ut genom att sälja kattungarna... (eftersom de knappt har några utgifter på en sådan kull, men ändå kan sälja dem för överpriser).
 
Anledningen till att jag undrade var att dom mest förekomande raserna i dessa parningar verkar vara PER och NFO, och båda går tydligen att få ganska billigt om man letar.
 
Snarare kanske korsningarna är vanliga för att de raserna är vanliga...
Fast då borde ju iofs birmakorsningar vara lika vanliga, men det är de ju inte.
Men om man tänker prismässigt så går ju birmor också att få ganska billigt, om man letar, så där sprack den teorin också...
 
Men hur mycket måste man leta?
Jag har ju som sagt ingenting att luta mig mot i mina funderingar, men är ju nyfiken av mig
 
Mmm... det är ju en helt annan sak. Jag har själv en kompis och hennes mamma som har varsin skogishona. Dom fick dom billigt för att dom inte vart sålda och att den ena inte gick att få tag på knappt (jättesnäll nu). Dom har båda honorna fått para sig ute på vift. Jag tror inte att varken min kompis eller hennes mamma betalade säkrskilt mycket för sina. Snarare en symbolisk summa.

Det är absolut inte dom som fått mig undra, utan mycket surfning på katt.nu.
 
Ja men det var ju ingen planerad parning eller alltså inget som egentligen skulle kunna bli av.

Britterna skulle ALDRIG göra så, dom är för fina för att blanda sig med andra tunnisar :eek: ;)
 
jag har sett korsningar annonseras helig birma/bonnkatt... men oftast är det Skogis/bonnkatt.... det verkar så vanligt, eller så skriver folk skogis så fort dom får långhår i kullen :confused:
 
Jag tror att man får mer för en långhårig unge än för en korthårig (huskatter alltså !). Sen tror jag att vissa helt enkelt inte bryr sig om de föder upp renrasigt eller inte - de är liksom bara sugna på en kull och släpper ut katta...
 
Billiga Birmor, var då??? ;-) Jag é sugen på en liten birmatjej,men har för närvarande inte råd att köpa nån,,,det får fortsätta vara en dröm ett tag till!(Har varit det i mååånga år) Just nu har jag lagt ut kostnaden för 4 skogisar på 5 månader(svettigt).
:d
 
Jag tror att det är så att så fort det blir en långhårig kisse säljer de den som skogisblandning just därför att skogisar är så populära,,,,,,ger oss skogisuppfödare dåligt rykte tycker jag, hoppas att allt kattfolk förstår att de flesta uppfödare är SERIÖSA! :D
 
Leta efter feltecknade birmor, som har alldeles för mycket eller för lite vitt på tassarna.
Jag vet folk som köpt sådana birmor för under 3000:-.
 
Det är inte alls svårt att hitta en Birma för 3000kr och under om man inte ska använda den i avel. T.ex kan man få tag i en kastreras hona eller hane som någon uppfödare använt i aveln. Vill man ha en kattunge så kan man ju köpa en som inte är perfekt i färgerna eller i storleken. Själv hade jag en som varken var perfekt i färg eller storlek som jag skulle sålt för 900 kr, men de första köparna hade hittat en annan katt och nästa köpare kissade hon i sängen hos, så nu i skrivandets stund ligger hon här i mitt knä och spinner och i min säng har hon då aldrig kissat, men hon sover där alltid :love: och nu är hon INTE till salu :).
 
Du gör helt rätt i att behålla henne! Hade oxå det problemet med en kattungeköpare en gång, katten uppför sig exemplariskt hemma men så säljs den och helt plötsligt är det en problemkatt?????? Kan det vara så att de helt enkelt kom på att de inte ville ha katt eller just den katten???
I vilket fall som helst köpte jag inte deras version. Nu é det frid och fröjd-på annan plats- :D
 
Ville bara tillägga att en liten birma har varit en dröm sedan jag gick i 5e klass, var då med min väninna hos hennes "sommarföräldrar" i Torslanda Göteborg, de födde upp birmor och européer och jag föll stenhårt för en liten birmakille, jag kunde fått köpa honom men det rörde sig om tusentals kronor och föräldrar som inte var villiga att lätta på plånboken, därför blev han aldrig min.

I dagens läge har jag som sagt betalt 4 skogisar på 5 månaders tid och som ensamstående mor kan jag just nu INTE lösa en birma också, och varför jag just vill ha en hona är för jag har 2 skogishanar hemma och de sjunger så det räcker. :D
Vet ni någon i framtiden så skriv en rad i min gästbok så jag kan kontakta vederbörande. :bow:

Tack på förhand.
 
Det var kanske snarare lilla kisse som inte trivdes, hon trivs så bra här hemma ihop med min andra Birmatös, de ligger tätt ihop och sover och de är väldigt gulliga mot varann, därför tyckte jag att hon fick stanna, brydde mej inte om att försöka sälja henne igen. Så verkar hon väldigt förtjust i mej, ligger alltid i just mitt knä och spinner osv...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 226
Senast: Skjøldur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 471
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 568
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 519
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp